  • 81. Data: 2005-01-03 15:30:48
    Temat: Re: Policja zabrala mi dysk za nielegalna kopie Windows
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Przemek R. napisał(a):

    [...]

    > nie moze jezeli nie ma nakazu, chyba ze jej ktos na to zezwoli
    > (wlasciciel).

    Owszem, moze. Nakaz moga dostarczyc do 7 dni, po fakcie... Jezeli
    bardzo, bardzo sie uprzesz to podam podstawe prawna - jednak nie
    chce mi sie teraz w tym grzebac - tak wiec prosze o wyrozumialosc.

    j.

  • 82. Data: 2005-01-03 15:31:23
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Tak. Po Twoim oswiadczeniu maja juz podstawy do uzyskania nakazu, ktory
    > moga Ci dostarczyc do (tu sie moga troszke pomylic) tygodnia po fakcie.

    teleportuja? troche czasu minie zanim przyniosa nakaz, w tym czasie
    wyprosisz Panow z mieszkania
    i zrobisz co trzeba.

    P.

  • 83. Data: 2005-01-03 15:33:12
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Mon, 3 Jan 2005 16:11:03 +0100, Grzegorz Kruk, Ph.D. <g...@t...pl>
    napisał:

    > U?ytkownik "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>
    > napisa? w
    > wiadomo?ci news:opsj07aogfmg13b0@kura4m98.it-net.pl...

    > Jest sporo artyku?ów na ten temat w nowej konstytucji.
    >
    > Art. 50. Zapewnia sie nienaruszalnosc mieszkania. Przeszukanie
    > mieszkania, pomieszczenia lub pojazdu moze nastapic jedynie w
    > przypadkach okreslonych w ustawie i w sposob w niej okreslony.

    W przypadkach okreslonych w ustawie. A tą ustawą jest Kodeks Postępowania
    Karnego. Konkretnie art 220 paragraf 3 kpk. W wypadku powizięcia
    podejrzenia popełnienia przestępstwa i z uwagi na łatwość zatarcia śladów
    przestępstwa (skasowanie/usunięcie dysku) dopuszczalne byłoby przeszukanie
    na podstawie legitymacji służbowej.

    > Art. 31. 1. Wolnosc czlowieka podlega ochronie prawnej.

    A ustęp trzeci? Ten o ograniczeniach? Doktorku, odrzucanie niepasujących
    wyników doświadczeń dopuszczalne jest może w naukach ścisłych, ale w
    prawie pomijanie przepisów przeczących tezie niestety nie przejdzie.

    > Art. 40. Nikt nie moze byc poddany torturom ani okrutnemu, nieludzkiemu
    > lub ponizajacemu traktowaniu i karaniu. Zakazuje sie stosowania kar
    > cielesnych.
    > (tylko dobrowolnie mo?e odda? dysk bez nakazu)

    Lekko to naciągane, wiesz doktorku?
    Na czym niby miałoby polegać okrutne/poniżające traktowanie gdy policjant
    dokonuje zatrzymania dowodu rzeczowego?

    > Art. 41. 1. Kazdemu zapewnia sie nietykalnosc osobista i wolnosc
    > osobista. Pozbawienie lub ograniczenie wolnosci moze nastapic tylko na
    > zasadach i w
    > trybie okreslonych w ustawie.

    Tak. Jednym z tych ograniczeń jest przewidziane w art 217 kpk prawo
    odebrania rzeczy mogacej stanowić dowód w sprawie.

    > Art. 42. pkt. 3. Kazdego uwaza sie za niewinnego, dopoki jego wina nie
    > zostanie stwierdzona prawomocnym wyrokiem sadu.

    Zgadzam się. każda osoba podejrzana, podejrzany obwiniony czy oskarzony
    jest uważany za niewinnego dopuki nie zostanie prawomocnie skazany. A co
    to ma do zatrzymania dysku?

    > Art. 46. Przepadek rzeczy moze nastapic tylko w przypadkach okreslonych w
    > ustawie i tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia sadu.
    > (zabranie dysku dziecku z domu)

    Doktorku. Jako fizyk masz prawo tego nie wiedzieć, ale zatrzymanie rzeczy
    to nie to samo co przepadek rzeczy. Tak samo jak zatrzymanie człowieka to
    nie to samo co zastrzelenie człowieka.

    > Art. 64. 1. Kazdy ma prawo do wlasnosci, innych praw majatkowych oraz
    > prawo dziedziczenia.
    > 2. Wlasnosc, inne prawa majatkowe oraz prawo dziedziczenia podlegaja
    > rownej dla wszystkich ochronie prawnej.
    > 3. Wlasnosc moze byc ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w
    > zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa wlasnosci.

    Prawo do zatrzymania rzeczy i jej ewentyalny przepadek jako narzędzia
    przestępstwa jest właśnie takim "ograniczeniem w drodze ustawy"

    > Art. 71.
    > 1. Panstwo w swojej polityce spolecznej i gospodarczej uwzglednia dobro
    > rodziny. Rodziny znajdujace sie w trudnej sytuacji materialnej i
    > spolecznej, zwlaszcza wielodzietne i niepelne, maja prawo do szczegolnej
    > pomocy ze
    > strony wladz publicznych.

    No i co z tego? Czy to ma może oznaczać, że biednym wolno kraść, bo są
    biedni?

    > Art. 72.
    > 1. Rzeczpospolita Polska zapewnia ochrone praw dziecka. Kazdy ma prawo
    > zadac od organow wladzy publicznej ochrony dziecka przed przemoca,
    > okrucienstwem, wyzyskiem i demoralizacja.

    Tak. I organizatorzy juwenaliów zażądali od Policji ochrony przed
    agresywnym zachowaniem młodocianych bandytów, którzy napadli na studencką
    imprezę.

    --
    Falkenstein
    skazania.

  • 84. Data: 2005-01-03 15:34:26
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Mon, 3 Jan 2005 16:21:39 +0100, Przemek R.
    pl> napisał:

    > nie moze jezeli nie ma nakazu, chyba ze jej ktos na to zezwoli
    > (wlasciciel).

    A przeszukanie "na legitymację"? Sprawa nie cierpiąca zwłoki. nabrali
    uzasadnionego podejrzenia (np na półce stały pudła pełne płyt) a z uwagi
    na łatwość usunięcia dowodów ewentualnego przestepstwa czekanie nie
    wchodziło w rachubę.

    --
    Falkenstein
    skazania.

  • 85. Data: 2005-01-03 15:34:30
    Od: "Grzegorz Kruk, Ph.D." <g...@t...pl>

    > O... Opisywany przypadek to nie jest "przepadek".

    A ma ten dysk, czy już przepadł?

    > No to teraz poprosze podstawy prawne z odpowiednich ustaw oraz
    > rozporzadzen
    > wykonawczych ;P

    Pan sobie sam poszuka w końcu pan jest podobno prawnik, a nie ja :)
    Pan troche popracuje ja zaczekam na obalenie przez pana konstytucji na
    podstawie "odpowiednich ustaw oraz rozporzadzen wykonawczych"

    [...]

  • 86. Data: 2005-01-03 15:35:58
    Od: "Grzegorz Kruk, Ph.D." <g...@t...pl>

    > Przemek R. napisał(a):
    >
    > [...]
    >
    > Owszem, moze. Nakaz moga dostarczyc do 7 dni, po fakcie...

    Jeżeli w mieszkaniu dzieje się coś co może zagrażać życiu lub zdrowiu, a nie
    z powodu dysku.

  • 87. Data: 2005-01-03 15:37:58
    Od: "Grzegorz Kruk, Ph.D." <g...@t...pl>

    Użytkownik "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:opsj09jo1bmg13b0@kura4m98.it-net.pl...
    > A przeszukanie "na legitymację"?

    fałszywą?

    > Sprawa nie cierpiąca zwłoki. nabrali uzasadnionego podejrzenia (np na
    > półce stały pudła pełne płyt) a z uwagi na łatwość usunięcia dowodów
    > ewentualnego przestepstwa czekanie nie wchodziło w rachubę.

    Wkrótce mogą nabrać podejrzeń, że pan bimber pędzi w toalecie. Wystarczy
    telefon uczynnej sąsiadki, żeby panu splądrować mieszkanko?

  • 88. Data: 2005-01-03 15:40:06
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    > Ok. W takim przypadku Policja podejmuje rutynowe dzialania majace na
    > celu ustalenie powyzszego faktu. Zaczynaja od zatrzymania przedmiotu
    > (czyli np twardego dysku) celem przeprowadzenia ekspertyzy.
    > j.

    Re : ...i następuje wszczęcie postępowania (wykonano czynność procesową w
    sytuacji przyjmijmy, że nie cierpiącej zwłoki). Pomijam drobiazg : gdzie tu
    jest "uzasadnione ......." jako warunek konieczny dla wszczęcia. Po
    miesiącu (lub trzech) policjant ma BDW (a jak wiesz to brzydka sprawa -
    okropnie paskudzi statystykę) i z premią robi się mało ciekawie. Jak będzie
    sprytny (ale to policjant teraz ma zgryz - nie ja) to wyhamuje z zarzutem i
    awaryjnie ucieknie w BCP. A dysk wraca do mnie. W aktach pozostaje
    ekspertyza z której wynika, że są na dysku programy A, B, C .... N
    oznaczone numerami ........ i uruchamiano je w dniach x,y,z ....... No, ale
    jak policjant chce orobić się za friko i przy okazji stracić premię - jego
    sprawa.
    AR

  • 89. Data: 2005-01-03 15:41:19
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "Pajączek" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Tak bez nakazu?
    Re : Tak. Ma takie prawo ! To jest grupa "prawo". Zerknij do KPK.
    AR

  • 90. Data: 2005-01-03 15:42:09
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Owszem, moze. Nakaz moga dostarczyc do 7 dni, po fakcie... Jezeli
    > bardzo, bardzo sie uprzesz to podam podstawe prawna - jednak nie
    > chce mi sie teraz w tym grzebac - tak wiec prosze o wyrozumialosc.

    poczytaj ustawe o policji,

    aby moc z tego korzystac musi byc spelnione:

    1. czynnosc nie cierpiaca zwloki np poscig, morduja kogos itp

    2. i nie ma mozliwosci uzyskania tego nakazu

    P.