  • 1. Data: 2004-04-16 19:09:24
    Temat: Pogwalcenie praw??
    Od: "Sebastian Piotr Jasielski" <d...@h...pl>

    Witam, mialem przykra sytuacje, mianowicie udalem sie do baru obok mojej
    dzialki - wyslal mnie sasiad 54 lata chcial abym kupil mu papierosy mam
    prawie 19 lat, poruszam sie na wozku elektrycznym. Sprzedawczyni odmowila mi
    sprzedazy bo jestem pod opieka rodzicow. Miala prawo?

    Co z tym zrobic?

    Czy nawet jak moj tata by poszedl i powiedzial zeby mi nie sprzedawali bo
    cos tam to czy ona ma prawo skoro jestem pelnoletni?

    Dzieki za rady, poczulem sie jak wyjety spod prawa.

  • 2. Data: 2004-04-16 19:37:10
    Temat: Re: Pogwalcenie praw??
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Sebastian Piotr Jasielski <d...@h...pl> napisał(a):

> [...]
    > prawie 19 lat, poruszam sie na wozku elektrycznym. Sprzedawczyni odmowila mi
    > sprzedazy bo jestem pod opieka rodzicow. Miala prawo?

    Czy masz pełne prawa obywatelskie?

  • 3. Data: 2004-04-16 19:43:06
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    User "Roman G." <r...@g...pl> napisał(a)
    w news'ie: news:c5pcl6$3i4$1@inews.gazeta.pl

    > Czy masz pełne prawa obywatelskie?

    A do czego potrzebne są "pełne prawa obywatelskie"
    przy zakupie paczki papierosów?. To nie wybory.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    (...) pogoda nie jest tu najgorsza. W tamtym tygodniu padało tylko

  • 4. Data: 2004-04-16 19:54:04
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Andrzej_K. <n...@n...spam.pl> napisał(a):

    > A do czego potrzebne są "pełne prawa obywatelskie"
    > przy zakupie paczki papierosów?. To nie wybory.

    Chciałem napisać "pełną zdolność do czynności prawnych", ale fakt - i to
    chyba nie wpływa tu :-)

  • 5. Data: 2004-04-16 20:01:18
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Sebastian Piotr Jasielski wyskrobał(a):
> [...]
    >
    > Czy nawet jak moj tata by poszedl i powiedzial zeby mi nie sprzedawali bo
    > cos tam to czy ona ma prawo skoro jestem pelnoletni?

    Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów
    tytoniowych z 1995 r. w art. 6 mówi, że zakazana jest sprzedaż tychże osobom
    poniżej 18 roku życia. Innych kryteriów tego ograniczenia nie wymienia.
    Wniosek - kobieta powinna Ci sprzedać.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 6. Data: 2004-04-16 20:31:16
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 16/04/2004 21:09, Sebastian Piotr Jasielski wrote :
> [...]
    >
    > Czy nawet jak moj tata by poszedl i powiedzial zeby mi nie sprzedawali bo
    > cos tam to czy ona ma prawo skoro jestem pelnoletni?

    Nie. Problem reguluje ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie
    zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.

    Relewantny przepis:
    Art. 6. 1. Zabrania się sprzedaży wyrobów tytoniowych osobom do lat 18.

    Oznacza to, że jedną przesłanką do odmowy sprzedaży jest wiek kupującego.

    Z punktu widzenia prawa cywilnego, jesteś tak samo dorosły jak każdy
    inny obywatel -- jedynie pozostajesz z rodzicami we wspólnym
    gospodarstwie domowym -- jak spora część Twoich współobywateli.

    Co więcej, w momencie kiedy powiedziałeś:
    "Poproszę papierosy", zawarłeś z kioskarką umowę sprzedaży, z której się
    nie wywiązała.

    Jeśli chcesz się odegrać to zrób tak:

    1. Weź dowód osobisty (lub inny dokument potwierdzający wiek),
    pieniądze, komórkę i widzów i idź do kiosku,
    2. Poproś o papierosy,
    3. Upieraj się, że chcesz je kupić,
    4. W razie gdy sprzedająca nie chce ich sprzedać wzywaj policję,
    5. Po przyjeździe policji żądaj ukarania sprzedawczyni grzywną za
    naruszenie art 135 kodeksu wykroczeń:

    Art. 135. Kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie
    handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa
    przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez
    uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru,
    podlega karze grzywny.

    Ps. Prywatnie mogę Ci napisać, że piszesz na grupę bardziej dorośle niż
    niektórzy 2 razy od Ciebie starsi.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Do not choose for your wife any woman you would not choose as your

  • 7. Data: 2004-04-17 05:43:33
    Od: "Sebastian Piotr Jasielski" <d...@h...pl>

    Dzieki, a co sie dzieje jakby np. ktores z rodzicow poszlo do tego baru i
    powiedzialo zeby mi nie sprzedawali, czy moze wowczas sprzedawca odmowic
    sprzedazy kiedy jestem pelnoletni i zdrowy psychicznie, zdaje mature w tym
    roku.

    Z gory txn

    "Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki" <p...@p...name> wrote in
    message news:40804293$1@news.home.net.pl...

  • 8. Data: 2004-04-17 05:47:10
    Od: "Sebastian Piotr Jasielski" <d...@h...pl>

    Dodatkowo dodam, ze zaczela mnie wypytac po co mi fajki, sasiad 54 letni
    poprosil mnie o zakup bo byl na polu, brudne rece...

    Chetnie to zaskarze gdzie trzeba...

  • 9. Data: 2004-04-17 05:58:50
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    User "Sebastian Piotr Jasielski" <d...@h...pl> napisał(a)
    w news'ie: news:c5qg61$pmm$1@atlantis.news.tpi.pl

> [...]
    > i powiedzialo zeby mi nie sprzedawali, czy moze wowczas sprzedawca
    > odmowic sprzedazy kiedy jestem pelnoletni i zdrowy psychicznie, zdaje

    Rodzice mieli by prawo tak zrobić w sytuacji gdybyś
    był *całkowicie ubezwłasnowolniony* , a oni by byli
    Twoimi prawnymi opiekunami. (kuratorami). Nawet
    przy *częściowym ubezwłasnowolnieniu* nie mogliby
    Ci tego zabronić gdyż zakup paczki papierosów nie
    jest *ważną sprawą życiową* , a tylko w takie sprawy
    mogą ingerować.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    Niejasność jest wielkością niezmienną.

  • 10. Data: 2004-04-17 08:26:54
    Od: "wirtualna" <w...@w...pl.com>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Chciałem napisać "pełną zdolność do czynności prawnych", ale fakt - i to
    > chyba nie wpływa tu :-)

    ma! na waznosc umowy sprzedazy...
    p.
    W,