  • 1. Data: 2009-08-12 17:10:15
    Temat: Podstawiony sprzedawca mieszkania = stracone pieniądze?!
    Od: "lena" <l...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,
    może ktoś będzie mógł zasugerować rozwiązanie, albo podpowie jak
    zminimalizować straty - bez tego żyć się odechciewa. Już kiedyś opisywaliśmy
    na grupie ale pod innym loginem (niestety tak trzeba) i już nie mogę tego
    znaleźć. Opiszę jeszcze raz:
    Kupiliśmy mieszkanie (przez agencję) od pana Kowalskiego (5% zaliczki do ręki,
    reszta na jego konto - kredyt w BRE :-(). Po jakimś czasie (kilka mies.)
    przyszedł komornik i powiedział, że chce zająć to mieszkanie na poczet
    przyszłych zobowiązań pana K. który dokonał jakichś strasznych przestępstw i
    będzie musiał zapłacić duże odszkodowanie. Oczywiście okazaliśmy akt not. i
    uznaliśmy to za koniec sprawy.
    Po kilku dniach przyszli policjanci oświadczając, że pan K. nie mógł sprzedać
    nam mieszkania, bo w tym czasie i kilka miesięcy wcześniej siedział w
    areszcie, bez możliwości opuszczenia go. Wezwani na przesłuchanie, wśród
    okazanych 4. fotografii nie rozpoznaliśmy poprzedniego właściciela mieszkania
    (a jednak zdjęcie pana K. tam było) - wniosek: sprzedawała inna osoba.
    Szybko policja ustaliła, że osoba podająca się za pana Kowalskiego to w
    istocie jego sąsiad i przyjaciel pan Nowak. Pan N. przez jakiś czas się
    ukrywał, ale w końcu został zatrzymany - a my (pomimo wcześniejszej wizyty
    osoby podającej się za kolegę pana N i jego sugestii, że na okazaniu nie
    powinniśmy go rozpoznać) potwierdziliśmy, że właśnie ta osoba sprzedawała nam
    mieszkanie pana K., za niego się podając.
    Tu, dla zobrazowania sytuacji muszę dodać, że pan K. i N. (wcześniej nie
    karani) byli znani policji jako tzw. "ludzie z miasta". Zresztą właściwy pan
    K. rzeczywiście w tym czasie czekał na proces za próbę zabójstwa (wyrok 13
    lat, wyszedł po 6,5).
    Pan N. (podający się za K.) podczas formalności przy sprzedaży mieszkania
    posługiwał się dowodem osobistym pana K., kluczami do mieszkania, oraz sam
    (lub z pomocą ojca K.) załatwiał wszelkie zaświadczenia, wymeldowania, itp.
    Następnie, po wpłynięciu pieniędzy na konto K. wypłacił pieniądze przelane
    przez nasz bank pieniądze (co potwierdziła ekspertyza) oraz pieniądze
    wcześniej zgromadzone przez K. - wniosek: dysponował niezbędnymi danymi.
    Po wieloletnich dochodzeniach, rozprawach, odwołaniach obecnie jesteśmy w
    nas&#8224;epującej sytuacji:
    prawdziwy pan K. domaga się zwrotu mieszkania,
    pan N. ma wyrok za to oszustwo oraz zasądzone enigmatyczny "obowiązek
    solidarnego naprawienia szkody",
    ojciec pana K. (pierwotnie oskarżony o współudział), mimo ewidentnej
    współpracy symbolicznie skazany za oszustwo w zawieszeniu, bez konieczności
    naprawy szkody.

    Proszę podpowiedzcie jak zabrać się i od kogo ew. próbować odzyskać pieniądze.
    - pan K. żąda zwrotu mieszkania, czy mamy prawo żądać zwrotu pieniędzy
    bezzasadnie wpłaconych na jego konto? (oczywiście po 6 latach ich nie ma)
    - pan N. twierdzi że nie ma pieniędzy.
    - bank domaga się natychmiastowej spłaty kredytu, z racji braku zabezpieczenia
    (na mocy wyroku sądu, został wykreślony z hipoteki)
    - czy możemy jakoś z tego wyjść, czy powinniśmy uciekać przed bankiem
    (wyprowadzić się z kraju)?

    Z góry dzięki za pomoc
    chętnie dopiszę dodatkowe informacje (trudno tu było zawrzeć wszystko bo akta
    sprawy mają prawie 3 tys. stron)

    lena

    PS. Oczywiście: zbieżność nazwisk... itd. ;)

  • 2. Data: 2009-08-12 17:38:25
    Od: BK <b...@g...com>

    On 12 Sie, 19:10, "lena" <l...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:
> [...]
    > sprawy mają prawie 3 tys. stron)
    >
    > lena
    >
    > PS. Oczywiście: zbieżność nazwisk... itd. ;)

    Prosta sugestia - idzcie z tym do prawnika, dobrego prawnika bo grupa
    dyskusyjna to nie jest opodwiednie miejsce do szukania porady w takiej
    sprawie.

  • 3. Data: 2009-08-12 17:56:32
    Od: "Schweinchen" <k...@i...de>

    "BK" <b...@g...com>

    >Prosta sugestia - idzcie z tym do prawnika, dobrego prawnika bo grupa
    >dyskusyjna to nie jest opodwiednie miejsce do szukania porady w takiej
    >sprawie.

    Ty jestes kapuscinski? Czy kapusciany leb? Po jaka cholere cytowales caly
    post, jak i tak na niego nie odpowiedziales?

  • 4. Data: 2009-08-12 18:55:05
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    lena pisze:

    > Pan N. (podający się za K.) podczas formalności przy sprzedaży mieszkania
    > posługiwał się dowodem osobistym pana K., kluczami do mieszkania, oraz sam

    Zraz zaraz - dowód osobisty bez zdjęcia, hmm? Bo jak ze zdjęciem, to
    skoro byli tak do siebie niepodobni, że na rozpoznaniu ich udało się
    rozróżnić, to dlaczego nie udało się zauważyć, że osoba na zdjęciu to
    ktoś inny?

  • 5. Data: 2009-08-12 18:59:46
    Od: " lena" <l...@W...gazeta.pl>

    > Prosta sugestia - idzcie z tym do prawnika, dobrego prawnika bo grupa
    > dyskusyjna to nie jest opodwiednie miejsce do szukania porady w takiej
    > sprawie.

    No właśnie prawnicy uważają, że nie mamy szans :(. Jest jeszcze możliwość
    sprawy cywilnej przeciw notariuszowi (jego OC), ale podobno realnie nawet nie
    warto próbować (koszty).
    Liczyliśmy na skazanie ojca K. i wówczas próbę ugody z K., niestety polski
    wymiar niesprawiedliwości... ech, szkoda słów.
    Najgorsze, że nie bardzo wiemy jak próbować ściągnąć coś z N. skoro w wyroku
    jest "solidarne naprawienie szkody" tylko nie wiadomo z kim. Obawiamy się, że
    pewnie majątek (spory) ma nie na siebie a dzięki temu dziwnemu zapisowi będzie
    skutecznie unikał. My natomiast niedługo trafimy na czarną listę dłużników
    (chociaż uczciwie kredyt spłacamy).

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2009-08-12 19:14:31
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 12 Sie, 20:59, " lena" <l...@W...gazeta.pl> wrote:

    > No właśnie prawnicy uważają, że nie mamy szans :(. Jest jeszcze możliwość
    > sprawy cywilnej przeciw notariuszowi (jego OC), ale podobno realnie nawet nie
    > warto próbować (koszty).

    http://www.rejent.poznan.pl/odpowiedzialnosc.php :

    Notariusz jako osoba zaufania publicznego i wykonująca jednocześnie
    działalność zawodową jest zobowiązana, zgodnie z art. 49 prawa o
    notariacie, do zachowania szczególnej staranności przy dokonywaniu
    czynności. Należyta staranność notariusza jako profesjonalisty ma
    charakter staranności zawodowej, która nakłada na niego wyższe
    standardy niż "zwykła" należyta staranność. Staranność ta przejawiać
    się winna w fachowości i uzasadnionej dociekliwości notariusza,
    koniecznej dla prawidłowego dokonania czynności notarialnej. Zgodnie z
    art. 472 kodeksu cywilnego dłużnik (w tym wypadku notariusz, który
    wyrządził szkodę) odpowiedzialny jest za niezachowanie należytej
    staranności, chyba, że przepis szczególny lub umowa stanowi inaczej.
    Niezachowanie należytej staranności jest formą zawinienia zwaną
    niedbalstwem. Z uwagi na charakter działalności notariusza uznać
    należy, że odpowiedzialność rodzi nawet niewielki stopień niedbalstwa.

  • 7. Data: 2009-08-12 19:19:12
    Od: " lena" <l...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > skoro byli tak do siebie niepodobni, że na rozpoznaniu ich udało się
    > rozróżnić, to dlaczego nie udało się zauważyć, że osoba na zdjęciu to

    Niestety dowód os. zaginął (pan N. nie chce powiedzieć gdzie go ma) więc
    trudno nawet ustalić fakty. Prawdopodobnie było wklejone jego zdjęcie
    (dokument przeszedł przez kilka rąk - agencja, notariusz, my niestety nie
    byliśmy zbyt czujni i nie przypominam sobie wnikliwej analizy).
    Z nieoficjalnych źródeł wiemy, że kiedyś miał coś wspólnego z fałszerstwami
    dokumentów, więc nawet jeśli sam tego nie umiał zrobić, z pewnością miał
    dostęp do osób potrafiących stary dowód podrobić.
    Podkreślam: dowód nie wzbudził niczyich podejrzeń. My też nie mieliśmy podstaw
    - oferta z agencji, bezproblemowe spotkania w celu obejrzenia mieszkania (dwa
    razy), itp.

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2009-08-12 19:20:25
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Schweinchen wrote:
    > "BK" <b...@g...com>

    > Ty jestes kapuscinski? Czy kapusciany leb? Po jaka cholere cytowales caly
    > post, jak i tak na niego nie odpowiedziales?

    Odpowiedział i to dokładnie tak jak powinna brzmieć odpowiedź.
    To, że mógł przyciąć całą historię to inna sprawa.
    Dokładnie tak samo zamierzałem odpowiedzieć.
    Grupy dyskusyjne to nie miejsce na szukanie porad wartych kilkaset tysiecy.

  • 9. Data: 2009-08-12 19:22:16
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    > pan N. ma wyrok za to oszustwo oraz zasądzone enigmatyczny "obowiązek
    > solidarnego naprawienia szkody",

    tylko za oszustwo? A posłużenie się podrobionym dokumentem?

    > ojciec pana K. (pierwotnie oskarżony o współudział), mimo ewidentnej
    > współpracy symbolicznie skazany za oszustwo w zawieszeniu, bez konieczności
    > naprawy szkody.

    Raczej nie będzie problemu przed sądem cywilnym uzyskać jego solidarną
    odpowiedzialność. Jeśli ma jakikolwiek majątek - ścigać tak samo jak
    sprawcę.

> [...]
    > - pan K. żąda zwrotu mieszkania, czy mamy prawo żądać zwrotu pieniędzy
    > bezzasadnie wpłaconych na jego konto? (oczywiście po 6 latach ich nie ma

    oczywiście, do końca życia jego i spadkobierców

    > - bank domaga się natychmiastowej spłaty kredytu, z racji braku zabezpieczenia
    > (na mocy wyroku sądu, został wykreślony z hipoteki)

    a kto jest w tej chwili właścicielem, wg KW?

    > - czy możemy jakoś z tego wyjść, czy powinniśmy uciekać przed bankiem
    > (wyprowadzić się z kraju)?

    Być może wyjściem będzie upadłość konsumencka.

  • 10. Data: 2009-08-12 19:23:48
    Od: " lena" <l...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > koniecznej dla prawid=B3owego dokonania czynno=B6ci notarialnej. Zgodnie z
    > art. 472 kodeksu cywilnego d=B3u=BFnik (w tym wypadku notariusz, kt=F3ry
    > wyrz=B1dzi=B3 szkod=EA) odpowiedzialny jest za niezachowanie nale=BFytej
    > staranno=B6ci, chyba, =BFe przepis szczeg=F3lny lub umowa stanowi inaczej.
    > Niezachowanie nale=BFytej staranno=B6ci jest form=B1 zawinienia zwan=B1
    > niedbalstwem. Z uwagi na charakter dzia=B3alno=B6ci notariusza uzna=E6
    > nale=BFy, =BFe odpowiedzialno=B6=E6 rodzi nawet niewielki stopie=F1 niedbal=

    Wiem, że formalnie rzecz biorąc tak jest, ale technicznie jak do tego się
    zabrać? Sprawa cywilna i walka z machiną prawniczą (notariusz, prawnicy firmy
    ubezpieczeniowej, etc.). Czy mamy jakieś szanse?

    pozdrawiam