  • 51. Data: 2019-10-04 13:09:09
    Temat: Re: Po dwa lata od lebka za morderstwo
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-10-04, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Ale zauważ. że on zapewne nic nie widział na przeciwległym pasie. A
    > gadzi instynkt mówi mu, że skoro czego nie widać, nie słychać i nie
    > śmierdzi, to tego po prostu nie ma. Natomiast zdarzało mi się uciekać na

    Tego nie kwestionuję, ale to nie oznacza, że był to odruch ocalenia
    własnej osobistej dupy.

    > "srodek" widząc zagrozenie z prawej. O ile na jednopasmówkach, widząc co
    > jest z naprzeciwka to nei jest duży problem, to parę razy odruchowo
    > sciąłem w lewo nie wiedząc tak naprawdę czy coś tam było i czy nikomu
    > nie zajechałem. Raz wiem, że mało co nie zdjąłem motocyklisty, co jechał
    > między pasami - mieliśmy szczęście;)

    > No właśnie oceniam. W naprawdę podbramkowych sytuacjach robię wszystko
    > odruchowo. Oceniam to dopiero potem a i to bardzo subiektywnie. Po
    > prostu zanim coś wymyślisz, to okazuje się ze już zrobiłeś -
    > niekoniecznie to co wymyśliłeś.

    No ale mówię o uwarunkowaniu, a nie o odruchu. Jak potem będziesz
    działał odruchowo to będzie to sprzeczne z uwarunkowaniem?

    > Ale rozmawiamy o tym co było wcześniej - jakby było nieuniknione, to by
    > po prostu w tego tira przywalił - prawda?

    Rozmawiamy o tym czy można działać w odruchu tak aby kierując pojazdem
    zminimalizować trafienie w miejsce gdzie się siedzi - taką
    zaproponowałeś tezę :) Się mi wydaje, że ciężko,. A że uderzenie jest
    nieuniknione to nie znaczy jeszcze, że nie można nic zrobić.

    > No to jesteś elitą elit;) W sumie na grupach to sama elita;)

    Pewnie też jesteś tylko sobie tego nieuświadamiasz :) Z podobnych
    sytuacji (wjeżdzanie w dupę ), które mi się przydarzyły to jestem dumny
    jak paw, że po wpadnięciu w poślizg pojazdem bez abs'u byłem w stanie
    zdjąć nogę z hamulca. Cholernie mnie to dużo kosztowało.

    > Generalnie nie są to proste sprawy (patrz dyskusja o autonomicznych
    > samochodach), ale nie wydaje mi się, żeby tirman w wyniku jakieś
    > chłodnej kalkulacji wybierał dzwon w osobówkę. Po prostu wali tam gdzie
    > instynkt mu podpowiada większe szanse. No a chyba nie masz wątpliwości
    > co mu podpoiwada instynkt?

    ..ocalenia samochodu i że jakoś to może będzie.

    --
    Marcin

  • 52. Data: 2019-10-04 13:28:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Tego nie kwestionuję, ale to nie oznacza, że był to odruch ocalenia
    > własnej osobistej dupy.

    Może po prostu nie należę do elity elit (jest duża konkurencja 99%
    samców jeździ lepiej niż średnia;), ale praktycznie zawsze w w sytuacji
    podbramkowej reaguje odruchowo. Zanim coś wymyślę, to okazuje się że już
    coś zrobiłem. Myślę, że nie jestem wyjątkowy.

    > No ale mówię o uwarunkowaniu, a nie o odruchu. Jak potem będziesz
    > działał odruchowo to będzie to sprzeczne z uwarunkowaniem?

    Przyznam, że mnie to przerosło. Co konkretnie miałeś na myśli?

    > Rozmawiamy o tym czy można działać w odruchu tak aby kierując pojazdem
    > zminimalizować trafienie w miejsce gdzie się siedzi - taką
    > zaproponowałeś tezę :) Się mi wydaje, że ciężko,.

    Jestem na 100% przekonany, że właśnie to kieruje naszymi odruchami.
    Skutki to oczywiście co innego, bo nie zawsze instynkt ma rację.
    Instynkt kształtował się w warunkach, gdzie jedna ze stron zwykle
    przegrywała;) Co prawda my okazaliśmy się lepsi w tą gre od innych, ale
    dalej brakuje nam sporo do doskonałości.

    > Pewnie też jesteś tylko sobie tego nieuświadamiasz :)

    Przyznam, że wolę sobie wmawiać, że wcale nie należę do elity kierowców.
    Mniej rozczarowań:)

> [...]
    > jak paw, że po wpadnięciu w poślizg pojazdem bez abs'u byłem w stanie
    > zdjąć nogę z hamulca. Cholernie mnie to dużo kosztowało.

    Gratulacje. Mi się na moto udało tak kilakanście razy minus jeden;) więc
    nie jest tragicznie. Ale odruch jest odruch panic breaking i od tego czy
    momentalnie odpuścisz zależy czy leżysz czy nie. Znam wielu
    "doskonałych" motocyklistów, co znają teorię i nawet nauczają
    "głupszych" - bez paniki zaciskasz klamkę, nabierasz przyczepności
    przedniego koła aż do granicy przyczepności. A potem opowiadają w
    knajpach jak to "położyli maszynę", żeby ratować życie. W wolnym
    tłumaczeniu znaczy to zajebałem w hamulec i się wypierdoliłem;)

    Po sobie więc wiem jak cieżko odruch zwalczyć. Mimo że znam teoreię,
    hamowanie awaryjne ćwiczę regularnie, to w praktyce zawsze jest
    uderzenie adrenaliny, szarpniecie klamką i odpuszczenie (czasem już w
    uślizgu przedniego koła). Wiem, że źle, ale nic na to nie poradzę.

    --
    Shrek

  • 53. Data: 2019-10-04 14:50:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-10-04, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    > podbramkowej reaguje odruchowo. Zanim coś wymyślę, to okazuje się że już
    > coś zrobiłem. Myślę, że nie jestem wyjątkowy.

    Ale to nie chodzi o to aby się bryndzlować w poczuciu osobistej
    wyjątkowości, że się nad czymś panuje, a o to że gdzieś istnieje granica
    pomiędzy odruchem a mniej lub bardziej świadomym postępowaniem. Wydaje
    mi się, że w omawianym przypadku nie był to odruch i tyle.

    > Przyznam, że mnie to przerosło. Co konkretnie miałeś na myśli?

    W omawianej sytuacji, jakbyś miał na lewo ogień a na prawo łąkę to
    przyjmując, że działasz na zasadzie odruchu czujesz, że skręciłbyś w
    prawo (bo tam jest łąka) czy w lewo (bo siedzisz po lewej)?

    > Jestem na 100% przekonany, że właśnie to kieruje naszymi odruchami.

    Mi się z kolei wydaje, że nawet w odruchu jest to wypadkowa wielu
    czynników vide przykład wyżej z ogniem i one pełnią tu rolę
    modyfikującą. Jakby to była sytuacja bezwzgldnego zagrożenia własnego
    życia to mielibyśmy przypadek przysłowiowego tonącego, co się brzytwy
    chwyta, ale tu tego raczej nie było no i poza brzytwą, która wybrał była
    i inna opcja.

    > Gratulacje. Mi się na moto udało tak kilakanście razy minus jeden;) więc

    Raz dużym fiatem na śniegu a raz motorem w ulewie na autostradzie.
    Więcej okazji na szczęście nie miałem.

> [...]
    > knajpach jak to "położyli maszynę", żeby ratować życie. W wolnym
    > tłumaczeniu znaczy to zajebałem w hamulec i się wypierdoliłem;)

    :) pewnie tak.

> [...]
    > uderzenie adrenaliny, szarpniecie klamką i odpuszczenie (czasem już w
    > uślizgu przedniego koła). Wiem, że źle, ale nic na to nie poradzę.

    W tej chwili mam już ABSa, ale to też nie załatwia wszystkich spraw bo
    przy cięższym motorze mam teraz lęki, że jak wcisnę klamkę dla
    przedniego to przysiądzie mi tak, że mnie przerzuci. A samym tylnym z
    absem nie zahamujesz, bo od razu się załącza. Nie dogodzisz.

    --
    Marcin

  • 54. Data: 2019-10-04 15:08:15
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Mam na odwrót - po latach i setkach tysi bez ABS (kilka Fiatów po kolei, Polonez,
    pierwsze Ople) nie dociskam do końca, lecz
    odruchowo delikatnie "pompuję" pedałem hamulca - co bywa równie zgubne.

    -----

  • 55. Data: 2019-10-04 15:31:38
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > pomiędzy odruchem a mniej lub bardziej świadomym postępowaniem. Wydaje
    > mi się, że w omawianym przypadku nie był to odruch i tyle.

    Ja obstawiam, że był.

    > W omawianej sytuacji, jakbyś miał na lewo ogień a na prawo łąkę to
    > przyjmując, że działasz na zasadzie odruchu czujesz, że skręciłbyś w
    > prawo (bo tam jest łąka) czy w lewo (bo siedzisz po lewej)?

    Pewnie w prawo, ale to dlatego, że widzę przeszkodę (ogień) po prawej.
    On jej nie widział (tak zakładam). Odruch to jest odruch na zagrożenie.
    Oczywiste jest, że przy innych zagrożeniach odruchy będą inne.

    > Mi się z kolei wydaje, że nawet w odruchu jest to wypadkowa wielu
    > czynników vide przykład wyżej z ogniem i one pełnią tu rolę
    > modyfikującą.

    Oczywiście. Jak zobaczysz tygrysa z przodu to będziesz uciekał do tyłu.
    Nie oznacza to oczywiście że odruchem na zobaczenia tygrysa jest zawsze
    ucieczka do tyłu. Jak masz z tyłu ścianę i o niej wiesz, to będziesz
    spadał w bok i dalej to będzie odruch.

    > Jakby to była sytuacja bezwzgldnego zagrożenia własnego
    > życia

    Znalezienie się między dwoma naczepami tirów jest bezpośrednim
    zagrożeniem życia.

> [...]
    > przedniego to przysiądzie mi tak, że mnie przerzuci. A samym tylnym z
    > absem nie zahamujesz, bo od razu się załącza. Nie dogodzisz.

    Tylnym to w ogóle się prawie nie da hamować. Choć przydaje się czasem.
    Skąd pomysł, że ciężkim motocyklem miałbyś przelecieć rzez kierownicę.
    Ciężki kojarzą mi się z cruserami, a tam znacznie cieżej podnieść tył
    przy hamowaniu (nie wiem czy się w ogóle da - mój chopper szybciej
    zaliczy poślizg przodu niż uniesienia tyłu)?

    A ABS świetna sprawa - najpoważniejsza wada mojego moto, ze nie ma.

    --
    Shrek

  • 56. Data: 2019-10-04 15:53:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 04.10.2019 o 15:08, ąćęłńóśźż pisze:
    > Mam na odwrót - po latach i setkach tysi bez ABS (kilka Fiatów po kolei,
    > Polonez, pierwsze Ople) nie dociskam do końca, lecz odruchowo delikatnie
    > "pompuję" pedałem hamulca - co bywa równie zgubne.

    No widzisz - masz problem z opanowaniem odruchu wyuczonego, a mówisz że
    za odruchy zupełnie naturalne i pierwotne (ucieczka od zagrożenia
    najkrótszą mozliwą droga) powinni wsadzać do pierdla. Jeśli już to po
    prostu za spowodowanie wypadku.

    --
    Shrek

  • 57. Data: 2019-10-07 01:31:38
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-10-04, Shrek <...@w...pl> wrote:
> [...]
    > Nie oznacza to oczywiście że odruchem na zobaczenia tygrysa jest zawsze
    > ucieczka do tyłu. Jak masz z tyłu ścianę i o niej wiesz, to będziesz

    Staram się tylko pokazać, że możesz miec parę takich czynników i jakoś
    ten odruch warunkowy musi sobie to wyważyć :)

    > Znalezienie się między dwoma naczepami tirów jest bezpośrednim
    > zagrożeniem życia.

    A wjazd w ciemno na przeciwległy pas nie jest?

> [...]
    > przy hamowaniu (nie wiem czy się w ogóle da - mój chopper szybciej
    > zaliczy poślizg przodu niż uniesienia tyłu)?

    No tak pod 300kg całkowitej włączając delikwenta. Jak ta cała masa jest
    tuż za/nad przednim kołem, delikwent przesuwa środek cięzkości do góry, to
    jakieś warunki jakby są.

    --
    Marcin

  • 58. Data: 2019-10-07 06:15:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Staram się tylko pokazać, że możesz miec parę takich czynników i jakoś
    > ten odruch warunkowy musi sobie to wyważyć :)

    Bo właśnei tak jest. Niemniej to odruch. W tym przypadku ucieczki
    "najkrótsza drogą".

    > A wjazd w ciemno na przeciwległy pas nie jest?

    Jak jest pusty to nie. Jeszcze raz - w "w rozumieniu" odruchu tam było
    pusto, bo nic nie było widać. Ludzie świadomie tną bez widoczności przez
    przejścia dla pieszych, a tu rozmawiamy o odruchu.

    > No tak pod 300kg całkowitej włączając delikwenta. Jak ta cała masa jest
    > tuż za/nad przednim kołem, delikwent przesuwa środek cięzkości do góry, to
    > jakieś warunki jakby są.

    Mam w takim razie cięższego choppera i zapewniam cię, że nie jest tak
    łatwo tył podnieś. Prędzej przód zablokujesz i położysz maszynę
    (testowane;) Więc uszy do góry. A co ujeżdzasz?

    --
    Shrek

  • 59. Data: 2019-10-07 07:59:39
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Za odruch uratowania własnej d... - bo się zagapiłeś z hamowaniem lub jajka
    zaswędziały - kosztem zamordowania 4-osobowej rodziny
    jadącej swoim pasem z naprzeciwka powinieneś dostać 25 lat, proste jak drut.

    -----

  • 60. Data: 2019-10-07 18:37:43
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.10.2019 o 07:59, ąćęłńóśźż pisze:
    > Za odruch uratowania własnej d... - bo się zagapiłeś z hamowaniem lub
    > jajka zaswędziały - kosztem zamordowania 4-osobowej rodziny jadącej
    > swoim pasem z naprzeciwka powinieneś dostać 25 lat, proste jak drut.

    Co najwyżej za spowodowanie wypadku, nie za odruch. I raczej nie 25.

    --
    Shrek