  • 101. Data: 2023-12-08 14:48:09
    Temat: Re: Plyta cd
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Może obecnie trzeba coś skuteczniejszego. A może nie trzeba.
    To zależy do czego to chcesz użyć.

    przykładowo są dostępne liki zawierające sumy MD5 pornografii
    dziecięcej. Programy analityczne czeszą dysk i wyświetlają Ci listę
    plików o takim MD5. Po prostu trzeba tam wejść i zobaczyć, co to jest.
    Tu nie ma aż takiego problemu, że raz na miliard może to być zupełnie
    inny plik. Zobaczysz przecież.

    Inaczej jest, jak ma to być dowód w sprawie. Tu już trzeba by użyć
    czegoś, co daje pewność, ze ktoś przy dowodzie rzeczowym nie grzebał.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 102. Data: 2023-12-08 15:05:55
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Inaczej jest, jak ma to być dowód w sprawie. Tu już trzeba by użyć
    > czegoś, co daje pewność, ze ktoś przy dowodzie rzeczowym nie grzebał.

    I czego używacie? Bo J.F. się martwi.

  • 103. Data: 2023-12-08 15:26:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Dec 2023 14:48:09 +0100, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > plików o takim MD5. Po prostu trzeba tam wejść i zobaczyć, co to jest.
    > Tu nie ma aż takiego problemu, że raz na miliard może to być zupełnie

    Tak mało tych plików, czy milion sum MD5 to niewiele i sprawdza się
    szybko?

    > Inaczej jest, jak ma to być dowód w sprawie. Tu już trzeba by użyć
    > czegoś, co daje pewność, ze ktoś przy dowodzie rzeczowym nie grzebał.

    A kto czesze/analizuje ten dysk?

    I skąd pewność, ze nie wgrał czegoś od siebie :-)

    J.

  • 104. Data: 2023-12-08 15:54:53
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 08-12-2023 o 11:30, J.F pisze:

    > Podpis cyfrowy też używa funkcji skrótu ("sumy kontrolnej"/hash).
    > Lepszej, albo gorszej.

    ale nie tylko, dodatkowo jest znacznik czasowy oraz identyfikacja tego,
    kto podpisał.
    --
    https://kaczus.ppa.pl

  • 105. Data: 2023-12-08 16:02:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Dec 2023 15:54:53 +0100, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > ale nie tylko, dodatkowo jest znacznik czasowy oraz identyfikacja tego,
    > kto podpisał.

    Nic ci to nie da, jesli moga być dwa pliki o tej samej sumie
    kontrolnej.

    A jak chcesz czas i osobę, to musisz korzystać z odpowiednich narzędzi
    do podpisywania, które uniemożliwiają oszukanie tych danych.
    Dane osoby, to raczej podmienić trudno, bo po to te podpisy są,
    ale czas to jak weryfikować?
    Na zewnetrzym serwerze, z zabezpieczonym dostępem, kartą podpisu
    z własnym zegarkiem czy tylko z pamięcią deklarowanego czasu
    ostatniego podpisu?

    J.

  • 106. Data: 2023-12-08 17:56:44
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 08.12.2023 o 12:46, J.F pisze:

    > Ja moze nie zmienie, ale za jaką kwote administrator tego serwera
    > zmieni?
    > A na hackerów odporny?
    >
    > Można się tez włamać do budynku i serwera, a moze to juz na jakiejs
    > chmurze google np.

    Można też poprosić UFO, żeby zdezintegrowało Ziemię dezintegratorem.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 107. Data: 2023-12-08 18:18:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Dec 2023 17:56:44 +0100, Kviat wrote:

    > Można też poprosić UFO, żeby zdezintegrowało Ziemię dezintegratorem.

    Ale o czym mówimy - o mnie, o Tobie, czy np o rządzie z całym aparatem
    - policja, wywiad, biegli - formalnie niezależni, itp ?

    J.

  • 108. Data: 2023-12-08 23:33:52
    Temat: Re: Plyta cd [jako archiwizacja na lata]
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Pojedyncza rysa na płycie nawet nie blokuje odczytu - tyle danych
    > korekcyjnych.
    > Ale zakładam, ze tę płytę ktoś jednak próbował odczytac, i sie nie
    > udało. Wiec albo więcej uszkodzen, albo w jakims krytycznym miejscu.

    Zrób małą ryskę na płycie BD i spróbuj zrobić kopię takiej płyty. Przy
    DVD/CD rysy faktycznie nie są problemem, ale BD są bardzo czułe. Tyle,
    że BD nikt pewnie w sądach nie używa. Z trzeciej strony, ryska od spodu
    jest do usunięcia jak się ma odpowiedni sprzęt lub zapas cierpliwości.

    --
    Marcin

  • 109. Data: 2023-12-09 00:09:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-08, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Inaczej jest, jak ma to być dowód w sprawie. Tu już trzeba by użyć
    > czegoś, co daje pewność, ze ktoś przy dowodzie rzeczowym nie grzebał.

    Problem jest chyba trochę akademicki, bo przecież nie rozpatrujemy
    jakiegoś zbioru danych losowych. Jeśli ktoś przykładowo zmodyfikował
    plik audio, tak, że md5 była identyczna z innym plikiem audio to nie
    dość, że należało to zrobić tak, że md5 była identyczna, to jeszcze ten
    podmieniony plik audio powinien mieć sens nie tylko informacyjnie ale
    też przecież technicznie. To ma być to zapis fali dzwiękowej a nie coś z
    jakimś kawałkiem w postaci bloku przypadkowych danych, dobranych tak,
    aby się suma kontrolna zgadzała.

    Lub inaczej, jeśli mamy rysunek konia, a ktoś chce podmienić na kota i
    mieć to samo md5 to nie tylko ma tak dobrać dane aby md5 się zgadzało,
    ale ma to być nadal rysunek kota a nie np. rysunek kota z jakimś
    randomowym wykwitem w którymś miejscu.

    Nie wydaje mi się to wcale łatwe.

    --
    Marcin

  • 110. Data: 2023-12-09 10:44:35
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.12.2023 o 14:17, J.F pisze:

    > Ale zakładam, ze tę płytę ktoś jednak próbował odczytac, i sie nie
    > udało. Wiec albo więcej uszkodzen, albo w jakims krytycznym miejscu.

    A ja wcale bym nie był taki pewny.

    - szefie płyta penkła!
    - no szkoda - napisz protokół.

    --