  • 1. Data: 2023-12-06 11:37:47
    Temat: Tajemnicze awarie pociągów
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Bardzo ciekawa MZ sprawa.

    W skrócie, wygląda, że producent pociągów zaszył w oprogramowaniu opcje
    powodujące, że te pociągi się psuły jeśli były serwisowane przez
    konkurencję. Polecam drugiego linka. Więcej info.

    https://next.gazeta.pl/next/7,151243,30476192,tajemn
    icze-awarie-pociagow-na-polskiej-kolei-szokujace-ust
    alenia.html
    https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/o-trzech-takich
    -co-zhakowali-prawdziwy-pociag-a-nawet-30-pociagow/
    "Pociąg produkcji polskiej firmy nagle zepsuł się w trakcie serwisu.
    Fachowcy byli bezradni - pociąg był w porządku, tylko nie chciał jechać.
    W ostatnim odruchu desperacji na pomoc wezwano zespół Dragon Sector,
    którego członkowie znaleźli cuda, o których nie śniło się maszynistom."

    "Prezes UTK zna sprawę i zweryfikował informacje dotyczące
    przeprowadzonych analiz oprogramowania pojazdów kolejowych, a także
    współpracuje w tej kwestii z odpowiednimi służbami. Wspólnie z CERT
    Polska (zespół powołany do reagowania na zdarzenia naruszające
    bezpieczeństwo w sieci Internet) zorganizowane zostało spotkanie z
    producentem pojazdu. Pojazdy spełniają wymagania zasadnicze
    określone przepisami dyrektyw europejskich. To zamawiający pojazd w
    ramach swobody kontraktowej określa warunki serwisowania i
    gwarancji. Tego rodzaju wymagania zawarte są w umowach dotyczących
    zakupu pociągu. Wszelkie ograniczenia możliwości serwisowania, w tym
    ograniczenia wprowadzane w oprogramowaniu, mogą stanowić potencjalny
    spór cywilnoprawny pomiędzy zamawiającym a producentem. Prezes UTK w
    tej sprawie nie jest właściwym organem.

    Zgodnie z art. 41 pkt 2 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym
    systemie cyberbezpieczeństwa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 913, 1703)
    organem właściwym do spraw cyberbezpieczeństwa dla sektora
    transportu (z wyłączeniem podsektora transportu wodnego) jest
    minister właściwy do spraw transportu."

    Jakoś nie wydaje mi się, że jest to sprawa wyłącznie cywilna. Jak dla
    mnie min. znamiona oszustwa są, nie wspominając o czynach nieuczciwej
    konkurencji. No chyba, że prezes UTK zna treść umów Kolei DOlnośląskich
    z producentem taboru, i tam to co się działo jest wymienione.

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2023-12-06 13:06:00
    Temat: Re: Tajemnicze awarie pociągów
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 06 Dec 2023 10:37:47 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > producent pociągów zaszył w oprogramowaniu opcje
    > powodujące, że te pociągi się psuły jeśli były serwisowane przez
    > konkurencję

    To jest niezłe:
    "Dość śmieszną sytuację spotkano w innym składzie, który odmówił pracy 21
    listopada 2022, mimo że nie znajdował się wtedy w serwisie. Komputer
    informował o awarii sprężarki, chociaż mechanicy stwierdzili, że ze
    sprężarką wszystko jest w porządku. Niestety pociąg nadal nie podnosił
    pantografów. Analiza kodu komputera wykryła warunek wymuszający awarię,
    który brzmiał tak:

    jeśli dzień jest większy bądź równy 21 oraz
    jeśli miesiąc jest większy bądź równy 11 oraz
    jeśli rok jest większy bądź równy 2021

    to zgłoś awarię sprężarki. Sytuacja była śmieszna, bo pociąg miał
    zaplanowany przegląd na listopad 2021 (rok przed awarią), lecz warunek
    wówczas przez zbieg okoliczności nie zadziałał. Pociąg trafił do serwisu
    chwilę wcześniej, a ponownie został uruchomiony dopiero w styczniu 2022 - a
    ta data wyżej opisanego wyrafinowanego warunku logicznego już nie
    spełniała. Prawdopodobnie to brak umiejętności konstruowania IF-ów przez
    autora oprogramowania sprawił, że na zaplanowaną awarię trzeba było czekać
    aż do 21 listopada 2022. "

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    "Demokracja kończy się wtedy, kiedy rząd zauważy, że może przekupić ludzi
    za ich własne pieniądze"
    Alexis de Tocqueville

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 3. Data: 2023-12-06 18:16:50
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Jakoś nie wydaje mi się, że jest to sprawa wyłącznie cywilna. Jak dla
    > mnie min. znamiona oszustwa są,

    Oj tam, oj tam. Po pierwsze nie wiadomo czy oszustwo - pamiętasz co
    robert mówił - wystarczy że oszukujący zeznał że chciał wywiązać się z
    umowy ale mu się po prostu nie chciało i musi być umorzenie, trakie
    chcenie kwantowe:P Poza tym to jednostkowy przypadek więc żadne
    oszustwo. No i upychali towar na terenie różnych komend, więc nie do
    ruszenia:P Zawsze można powiedzieć że to było w celach testowych i młody
    nie usunął i też umorzonko:P Ja to jestem ciekawy szortach zarobił;)

    A teraz fany fakt. Sprawdź sobie gdzie znajduje się newag i jak daleko
    jest od kulsonariatu, gdzie pewien znany kulson pełni rolę właśnie
    specjalisty od cyberbezpieczeństwa i przestępczości gospodarczej:P

    > No chyba, że prezes UTK zna treść umów Kolei DOlnośląskich
    > z producentem taboru, i tam to co się działo jest wymienione.

    Raczej wątpię, bo znaleźli po prostu if-y z prostokątami ze
    współrzędnymi geograficznymi zakładów napraw taboru po postoju w których
    pociąg przestawał robić:P Raczej nie wyobrażam sobie takiego warunku w
    umowie;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 4. Data: 2023-12-06 21:39:46
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Polecam drugiego linka. Więcej info.
    >
    > https://next.gazeta.pl/next/7,151243,30476192,tajemn
    icze-awarie-pociagow-na-polskiej-kolei-szokujace-ust
    alenia.html

    A ja pierwszego do porównania z tym poniżej, waściowie wystarczy tylko
    tytuł. Wywoływali celowe awarie.
    https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/kolej-newag-dementuj
    e-informacje-portalu-onet-dotyczace-celowego-wywolyw
    ania-usterek-w-pociagach-st7518955

    Krew musi się lać.

    Robert

  • 5. Data: 2023-12-06 21:59:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 06 Dec 2023 10:37:47 GMT, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > konkurencji. No chyba, że prezes UTK zna treść umów Kolei DOlnośląskich
    > z producentem taboru, i tam to co się działo jest wymienione.

    A teraz tak:
    a) jaka była umowa kolei z producentem, warunki rekojmii itp?
    Moze producent miał prawo :-)

    cos tam piszą o milionie km ... to pewnie sporo wygasło.

    b) a jak sie w tak naprawionym pociągu cos zawiedzie, i to moze nawet
    krytycznie ... kto winny? Producent, czy hackerzy, co przeoczyli pare
    innych "zabezpieczen" ?

    c) blokowanie pociagu po zmianie jednego komponentu ... a moze
    prawidłowe, skoro sami piszą, ze co pociąg, to inna konfiguracja.
    Trzeba wiedziec, co można zmienic, a co nie.

    d) "psucie" pociagu po 1 mln km .. obowiązkowe, a co, przeciez
    minister sam nakazal przegląd :-)

    Tak czy inaczej - ciekawych czasów dożylismy.

    J.

  • 6. Data: 2023-12-07 02:00:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-06, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > A teraz tak:
    > a) jaka była umowa kolei z producentem, warunki rekojmii itp?

    Może. Tylko producent zdaje się otwarcie twierdzi, ze on przy
    oprogramowaniu nic nie grzebał. Trudno podejrzewać, ze jakiś Janosik
    wziął tak w obrone interesy umowne producenta, bez wiedzy producenta i
    zapewne bez jawnosci ustaleń umownych.

> [...]
    >
    > b) a jak sie w tak naprawionym pociągu cos zawiedzie, i to moze nawet
    > krytycznie ... kto winny? Producent, czy hackerzy, co przeoczyli pare

    Dobre pytanie. Biegły ustali :)

    > c) blokowanie pociagu po zmianie jednego komponentu ... a moze
    > prawidłowe, skoro sami piszą, ze co pociąg, to inna konfiguracja.
    > Trzeba wiedziec, co można zmienic, a co nie.

    Zmieniali w oparciu o instrukcje producenta.

    > d) "psucie" pociagu po 1 mln km .. obowiązkowe, a co, przeciez
    > minister sam nakazal przegląd :-)

    Przegląd miał miejsce. Po przeglądzie nie wstało.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2023-12-07 02:07:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-06, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

> [...]
    > tytuł. Wywoływali celowe awarie.
    > https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/kolej-newag-dementuj
    e-informacje-portalu-onet-dotyczace-celowego-wywolyw

    Oj tak. Z tym, że stanowisko Newagu jakos mnie nie przekonuje. SPS (nb.
    czy to jakaś córka PESy?) miałby nająć hakerów aby podmienili
    oprogramowanie, zeby pokryć niekompetencje/opóznienia SPS przy naprawie?
    A jeszcze Ci "hakerzy", się tym publicznie chwalą przyciągając uwagę
    środowiska i opinii publicznej. Tak, to ma sens.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2023-12-07 02:16:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-06, Shrek <...@w...pl> wrote:
    > A teraz fany fakt. Sprawdź sobie gdzie znajduje się newag i jak daleko
    > jest od kulsonariatu, gdzie pewien znany kulson pełni rolę właśnie
    > specjalisty od cyberbezpieczeństwa i przestępczości gospodarczej:P

    Wcześniej już zauważyłem i od początku podejrzewałem, że to musi być
    Robert, ale nie chciałem go spłoszyć.

> [...]
    > współrzędnymi geograficznymi zakładów napraw taboru po postoju w których
    > pociąg przestawał robić:P Raczej nie wyobrażam sobie takiego warunku w

    O tym nie musieli wspominać, ale mogły być jakieś ograniczenia umowne.
    Mogła być tez wzmianka, że sprzedawca zastrzega sobie np. podjęcie
    technicznych kroków w celu takim a takim w przypadku niewywiązywania się
    kupującego z postanowień umownych. To nie muszą być precyzyjne
    stwierdzenia, że hej, stanie wam parowóz jak zaparkujecie go na 10 dni w
    SPS. Pytanie, czy sprzedawcy wolno takie coś w ten sposób
    wymuszać/implementować.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2023-12-07 06:22:00
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > Mogła być tez wzmianka, że sprzedawca zastrzega sobie np. podjęcie
    > technicznych kroków w celu takim a takim w przypadku niewywiązywania się

    Warunkiem przetargu był z tego co wiem serwis u dowolnego podmiotu.
    Dlatego w ogóle był odzielny przetarg na serwis.

    > Pytanie, czy sprzedawcy wolno takie coś w ten sposób
    > wymuszać/implementować.

    No nie bardzo... Gdyby z dokumentów w jakikolwiek sposób wynikało, że
    tylko newag może te pociągi serwisować, to by zaczęli legalnie drzeć
    ryja już w momencie przetargów na konserwację.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 10. Data: 2023-12-07 06:23:41
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > tytuł. Wywoływali celowe awarie.
    > https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/kolej-newag-dementuj
    e-informacje-portalu-onet-dotyczace-celowego-wywolyw

    E tam - przecież jak ci się tusz w drukarce przeterminuje to skaner
    przestaje działać:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!