  • 91. Data: 2023-12-08 01:26:42
    Temat: Re: Plyta cd
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-07, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Bo to kiedys był standard.

    Nadal jest. Ale WEP tez kiedyś był standardem i nadal jest.

    > A jak masz stary, ale dobry program do generowania tych sum ...

    No mam md5sum, tyle że to, że mam i jest dobry nie oznacza, że
    powinienem go zawsze uzyć.

    >>> https://www.computerworld.pl/news/Algorytm-SHA-1-pra
    ktycznie-zlamany,407487.html
    >>> https://bulldogjob.pl/readme/wieloletni-standard-has
    howania-sha-1-zostal-zlamany

    > No i wprowadził. MD5. 30 lat temu.

    Może obecnie trzeba coś skuteczniejszego. A może nie trzeba.

    --
    Marcin

  • 92. Data: 2023-12-08 01:41:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-07, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > On Thu, 07 Dec 2023 10:33:46 GMT, Marcin Debowski wrote:
    > Strasznie duze te oscylacje.
    > A zakładam, ze silnik wyważony, sama płyta wyważona, moze lekko krzywo
    > zamocowana.
    > Rezonans jakis?

    Ale radialnie czy w płaszczyźnie płyty?

    > Tak to jakoś wygląda, ale jak np zaczniesz rozciągać pręt, to sie
    > zerwie w jednym miejscu, a nie kilku naraz.

    No bo w momencie pierwszego pęknięcia przestają działać siły na
    uwolniony kawałek, a na nieuwolniony działają mniejsze siły odśrodkowe w
    cc tym dlatego, że nic go już nie "ciągnie".

    Natomiast przy płycie, integralność wewnętrznego pierścienia stabilizuje
    całą płytę (rozkłada bardziej równomienie siły). Jak ta integralność
    idzie się paść to przez moment, na różne częsci (sektory) działa nawet
    większa siła, niz ta, która spowodowała peknięcie. Pęka w jednym
    miejscu, robi się dzwignia, pojawia się mikropęknięcie na wewnętrzenj
    krawędzi i propaguje się dalej radialnie.

    > Tu jakby pękł materiał na brzegu, to powinno sie propagować pękniecie
    > gdzies do srodka, a potem zacząc pękac od srodka po przeciwnej
    > stronie.

    Ale na brzegu są najmniejsze siły i naprężenia.

    > Przegieta mocno bedzie wyraźnie wygięta. A ta nie jest wcale.

    To jakim cudem dwa pęknięcia? Jaki byłby mechanizm ich powstania?

    > Jakos tak - wgrali własny system?
    > No bo co innego ?

    Taki z backdoorem? No może. Wyszłoby taniej niewatpliwie.

    --
    Marcin

  • 93. Data: 2023-12-08 09:15:24
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

> [...]
    > powinienem go zawsze uzyć.

    > Może obecnie trzeba coś skuteczniejszego. A może nie trzeba.

    można jeszcze wszystko razem zzipować i podpisać cyfrowo...

    --
    http://zrzeda.pl

  • 94. Data: 2023-12-08 11:24:18
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 07.12.2023 o 21:54, J.F pisze:

    > Może.
    > A za rok może się okazać, ze i ta inna metoda mało przydatna jest :-)

    No trudno, świat idzie do przodu to i z metodami trzeba iść do przodu.
    > Ale ktora kopia jest prawdziwa?
    > I ewentualnie który wydruk hashy jest prawdziwy? :-)

    A to już standardowo sąd oceni, kopia przeciwko kopii.

    > U notariusza złożyć, czy w gazecie opublikować?

    Dzisiaj to raczej w chmurze, ale to poświadczy jedynie sam fakt złożenia
    kopii, a nie jej prawdziwość.

  • 95. Data: 2023-12-08 11:28:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Dec 2023 11:24:18 +0100, nadir wrote:

> [...]
    >
    > A to już standardowo sąd oceni, kopia przeciwko kopii.

    > Dzisiaj to raczej w chmurze, ale to poświadczy jedynie sam fakt złożenia

    W chmurze sie łatwo zmienia :-)

    Tysiąc niezależnych swiadków z pożółkłymi gazetami to jest może jakiś
    dowód, ze taka była oryginalna suma kontrolna, ale i to można
    podrobić.

    No i nic nie udawadnia, jesli metoda obliczania tej sumy kiepska.

    J.

  • 96. Data: 2023-12-08 11:30:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Dec 2023 09:15:24 +0100, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > można jeszcze wszystko razem zzipować i podpisać cyfrowo...

    Podpis cyfrowy też używa funkcji skrótu ("sumy kontrolnej"/hash).
    Lepszej, albo gorszej.

    J.

  • 97. Data: 2023-12-08 11:42:57
    Temat: Re: Plyta cd [jako archiwizacja na lata]
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 07.12.2023 o 21:30, A. Filip pisze:

    > ?

    Jeżeli w akurat uszkodzonym bloku miałeś jedyną kopie klucza do
    kryptowalut, no to dupa. Ale jeżeli to był fragment nagrania audio, to w
    przypadku kodowania PCM 8bit/8000kHz tracisz około 1/4 sekundy nagrania,
    taka strata jest w zasadzie akceptowalna lub nawet niezauważalna. W
    przypadku materiału foto lub video to może być jakiś ledwo zauważalny
    artefakt.

    > Zapisać zmienioną wersję pliku z kilkoma blokami (2KB dla płyt CD/DVD)
    > w pliku który chcieliby zmienić zapisanymi tak że sumy kontrolne bloków
    > się *celowo* nie zgadzają.
    >
    > Sumy kontrolne bloków są do wykrywania że się nie odczytuje z płyty tego
    > co zostało zapisane na płycie.

    Tak ale na płycie są jeszcze oprócz sum kontrolnych, dane korekcyjne,
    więc jak się suma nie zgadza, to korekcją można naprawić blok.

    Ale my tu nie piszemy sumach kontrolnych i korekcji bloków na CD/DVD,
    tylko ogólnie o sumach kontrolnych zabezpieczonych materiałów/plików do
    celów dowodowych, nie ważne na jakim nośniku. I podmiana lub błąd w
    jednym chociaż bloku powoduje od razu niezgodność sum kontrolnych, co
    potem może być lub nie, dowodem w sprawie.

  • 98. Data: 2023-12-08 11:57:34
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 08.12.2023 o 11:28, J.F pisze:

    > W chmurze sie łatwo zmienia :-)

    Tak? To zmień coś na web.archive.org.

    > Tysiąc niezależnych swiadków z pożółkłymi gazetami to jest może jakiś
    > dowód, ze taka była oryginalna suma kontrolna, ale i to można
    > podrobić.

    Można też przekupić lub zastraszyć notariusza albo zlecić drukarni w
    Chinach wydrukowanie 100tys. egzemplarzy "prawdziwej" gazety.

    > No i nic nie udawadnia, jesli metoda obliczania tej sumy kiepska.

    Jakoś hash-e w torrentach działają i nikomu kto chciał pobrać pornola
    nie wyszedł z tego płacz Hołowni nad konstytucją.

  • 99. Data: 2023-12-08 12:46:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Dec 2023 11:57:34 +0100, nadir wrote:

    > Tak? To zmień coś na web.archive.org.

    Ja moze nie zmienie, ale za jaką kwote administrator tego serwera
    zmieni?
    A na hackerów odporny?

    Można się tez włamać do budynku i serwera, a moze to juz na jakiejs
    chmurze google np.

    Mozna domene przekierowac, probować przejąc, lub zhackować,
    to chyba jakas organizacja - więc kontrolę nad organizacją przejąć,
    albo po amerykansku - postraszyc prawnikiem, to sami skasują.
    Wszystko w zależności co kto może :-)

    > Można też przekupić lub zastraszyć notariusza albo zlecić drukarni w
    > Chinach wydrukowanie 100tys. egzemplarzy "prawdziwej" gazety.

    Moge. Wiec jest ryzyko :-)

    > Jakoś hash-e w torrentach działają i nikomu kto chciał pobrać pornola
    > nie wyszedł z tego płacz Hołowni nad konstytucją.

    Bo nikomu nie zależy na hackowaniu pornoli :-)
    Zresztą z zasady działania mogłoby to być nieefektywne - jak będę
    sciągał fragmenty z kilku żródel, to się pomiesza.

    Znacznie prosciej puscic drugi, podobnie nazwany plik - a efekt będzie
    ten sam :-)

    Ha, ciekawe - jakbym tak wystawił kilka dobrych źródeł z nowa wersją
    pliku, z tymi samymi sumami kontrolnymi - jaka byłaby szansza, ze
    nowa wersja się rozpowszechni?

    W przypadku plików video mogła by wyjsc ciekawa mieszanka - pornol czy
    inna pożądana treść, przeplecona propagandą :-)

    J.

  • 100. Data: 2023-12-08 14:17:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Dec 2023 11:42:57 +0100, nadir wrote:

> [...]
    > taka strata jest w zasadzie akceptowalna lub nawet niezauważalna. W
    > przypadku materiału foto lub video to może być jakiś ledwo zauważalny

    Pojedyncza rysa na płycie nawet nie blokuje odczytu - tyle danych
    korekcyjnych.
    Ale zakładam, ze tę płytę ktoś jednak próbował odczytac, i sie nie
    udało. Wiec albo więcej uszkodzen, albo w jakims krytycznym miejscu.

    J.