  • 1. Data: 2011-06-16 17:22:03
    Temat: [PORD] - znak P-21
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Cześć,
    Chciałbym zapytać o następującą sytuację:
    jest ulica, przy której stoją parkometry oraz znaki (pionowe) strefy
    płatnego parkowania. Na części jej długości widnieje jednak znak poziomy
    P-21 - powierzchnia wyłączona, na której stoi zaparkowane auto.
    Za szybą widnieje wezwanie do zapłaty za brak biletu parkingowego.
    Zarządca dróg twierdzi, że parkometry oraz znaki pionowe wskazują na to,
    że cała ulica jest strefą płatnego parkowania i oznakowanie poziome
    niczego tutaj nie zmienia - kwit więc wystawiony jest prawidłowo.
    Właściciel auta upiera się, że oznakowanie poziome uzupełnia pionowe i
    oznacza to mniej więcej tyle, że na części ulicy zatrzymywać się nie
    można (oczywiście gdyby pojawił się mandat za nieprawidłowe parkowanie
    to tematu by nie było).
    Pytanie brzmi kto ma rację.
    Przekopałem PORD, ale nie znalazłem tam żadnej informacji o wyższości
    znaków pionowych nad poziomymi.

    --
    Marcin Nowakowski
    MCR@IRC, ICQ UIN: 53375070, GG: 1824096, GSM: +48 722 099970,

  • 2. Data: 2011-06-16 18:05:19
    Temat: Re: [PORD] - znak P-21
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Marcin Nowakowski w <news:itde3q$lfe$1@news.dialog.net.pl>:

    > Przekopałem PORD, ale nie znalazłem tam żadnej informacji o wyższości
    > znaków pionowych nad poziomymi.

    Przekop jeszcze inne ustawy -- hint: drogi publiczne

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 3. Data: 2011-06-16 18:06:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Nowakowski" <m...@...sygnaturce.pl> napisał w
    wiadomości news:itde3q$lfe$1@news.dialog.net.pl...

    Moim zdaniem zarządca drogi nie ma racji - zdecydowanie. Natomiast nie
    wiem, czy mandat wyjdzie taniej :-)

  • 4. Data: 2011-06-16 18:14:45
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2011-06-16 20:05, 'Tom N' stwierdził, że:

    > Przekop jeszcze inne ustawy -- hint: drogi publiczne

    Dzięki, ale możesz wskazać podstawę prawną, z której będzie wynikać że
    znaki te się wykluczają a nie uzupełniają?

  • 5. Data: 2011-06-16 18:15:50
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2011-06-16 20:06, Robert Tomasik stwierdził, że:
    > Moim zdaniem zarządca drogi nie ma racji - zdecydowanie. Natomiast nie
    > wiem, czy mandat wyjdzie taniej :-)

    Mandat jest dwa razy droższy, ale tutaj chodzi o coś innego :)

  • 6. Data: 2011-06-16 18:55:47
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Marcin Nowakowski w <news:itdh6k$lfe$2@news.dialog.net.pl>:

    > Dnia 2011-06-16 20:05, 'Tom N' stwierdził, że:

    > Dzięki, ale możesz wskazać podstawę prawną, z której będzie wynikać że
    > znaki te się wykluczają a nie uzupełniają?

    Nie, to Ty wskaz podstawę prawną, że akurat znaki P-21 i D-44 się
    uzupełniają -- mały hint: A-1 do A-4 oraz P-3 do P-4, P-10 oraz D-6, P-13
    oraz A-7

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 7. Data: 2011-06-16 19:06:21
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2011-06-16 20:55, 'Tom N' stwierdził, że:

    > Nie, to Ty wskaz podstawę prawną, że akurat znaki P-21 i D-44 się
    > uzupełniają -- mały hint: A-1 do A-4 oraz P-3 do P-4, P-10 oraz D-6, P-13
    > oraz A-7

    OK, tak możemy prowadzić dyskusję w nieskończoność. "Drogi publiczne"
    wspominają jedynie o strefach parkowania i opłatach etc. Nadal twierdzę,
    że nie widzę tam informacji z której wynika że znaki pionowe wykluczają
    poziome, bądź są od nich ważniejsze. PORD zawiera informację:

    "Dziennik Ustaw z 1997 r. Nr 98 poz. 602

    USTAWA

    z dnia 20 czerwca 1997 r.

    Prawo o ruchu drogowym.

    (Dz. U. z dnia 19 sierpnia 1997 r.)

    Art. 5. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są
    obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby
    kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych
    oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny
    sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub
    znaki drogowe.
    2. Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub
    uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami
    świetlnymi i znakami drogowymi.
    3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przez znakami drogowymi
    regulującymi pierwszeństwo przejazdu.
    "

    Jest jeszcze "Dziennik Ustaw z 2002 r. Nr 170 poz. 1393

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRÓW INFRASTRUKTURY ORAZ SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

    z dnia 31 lipca 2002 r.

    w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

    (Dz. U. z dnia 12 października 2002 r.)

    5. Znak P-21 "powierzchnia wyłączona" oznacza powierzchnię drogi, na
    którą wjazd i zatrzymanie są zabronione. "

  • 8. Data: 2011-06-16 19:31:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 6/16/2011 12:22 PM, Marcin Nowakowski wrote:
> [...]
    > płatnego parkowania. Na części jej długości widnieje jednak znak poziomy
    > P-21 - powierzchnia wyłączona, na której stoi zaparkowane auto.

    bez znaczenia

    z rozporządzenia (chyba, ze zmienili gdzies i nie znalazłem)

    4. Znak D-44 ,,strefa parkowania" oznacza wjazd do strefy, w której za
    postój pojazdu jest pobierana opłata. W strefie tej zabroniony jest
    postój pojazdu bez wniesienia opłaty.

    -koniec cytatu

    strefa to strefa, parkujesz gdzie chcesz byle zapłacić.

> [...]
    > że cała ulica jest strefą płatnego parkowania i oznakowanie poziome
    > niczego tutaj nie zmienia - kwit więc wystawiony jest prawidłowo.

    zgadza sie.

> [...]
    > oznacza to mniej więcej tyle, że na części ulicy zatrzymywać się nie
    > można (oczywiście gdyby pojawił się mandat za nieprawidłowe parkowanie

    wyłączenie fragmentu jezdni z ruchu nie nie oznacza jej wyłączenie ze
    strefy.

  • 9. Data: 2011-06-16 21:39:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Nowakowski" <m...@...sygnaturce.pl> napisał w
    wiadomości news:itdh6k$lfe$2@news.dialog.net.pl...
    > Dnia 2011-06-16 20:05, 'Tom N' stwierdził, że:

    > Dzięki, ale możesz wskazać podstawę prawną, z której będzie wynikać że
    > znaki te się wykluczają a nie uzupełniają?

    Nie sądzę, by taka była.

  • 10. Data: 2011-06-17 14:21:13
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał:

> [...]
    > wniesienia opłaty.
    >
    > -koniec cytatu
    >
    > strefa to strefa, parkujesz gdzie chcesz byle zapłacić.

    Nie, parkujesz tylko tam, gdzie nie zabraniają tego inne przepisy (czyli np.
    nie na trawniku, środku jezdni, skrzyżowaniu, przejściu dla pieszych
    lub "powierzchi wyłączonej" znakiem P-21).

    > wyłączenie fragmentu jezdni z ruchu nie nie oznacza jej wyłączenie ze strefy.

    A skąd takie przekonanie? Strefa to *tylko* obszar obowiązywania płatności
    za postój, a nie zezwolenie na postój wszędzie czy obszar uchylenia innych
    przepisów dotyczących postoju.

    Krystian