  • 271. Data: 2009-02-01 00:24:42
    Temat: Re: POLICJA JEST GŁUPIA
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 30 Jan 2009 15:30:44 +0100, Jan Bartnik napisał(a):

    > Gratuluję spostrzegawczości. To teraz inaczej, na literkach.
    > X jest przeznaczone do A
    > Y może być przeznaczone do A, B, C i D
    > Nie mam pojęcia za pomocą jakiej logiki, czy matematyki zrobiłeś "X jest
    > Y".

    Normalnej.

    > To wtedy nie idzemy moim tokiem myślenia tylko Twoim... albo jeszcze czyimś
    > innym.

    Kwiku kwiku.

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98

  • 272. Data: 2009-02-01 00:25:44
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 27 Jan 2009 21:40:23 +0100, Jan Bartnik napisał(a):

    > Nie do końca. Będąc na skrzyżowaniu należy zachować szczególną ostrożność.
    > Skoro nawet nie zauważył rowerzysty to do zachowania szczególnej
    > ostrożności było mu daleko.

    Kłamiesz. Szczególna ostrożność nie polega na przewidywaniu spadających
    fortepianów.

  • 273. Data: 2009-02-02 14:12:55
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Fri, 30 Jan 2009 23:10:03 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > A kiedy, kwa nać!, ty wreszcie zauważysz obowiązki rowerzystów?
    > Rowerzysta nic nie musi, do [autocensored]!?

    Szanowny Panie Nawiedzony. Przecież pisałem, że wina rowerzysty jest
    bezporna. Przepisów się nie trzymał, jechał jak idiota i tyle. On już za
    swoje pewnie dostał co trzeba. Dlatego tą część zostawiamy i bierzemy się
    za kierowcę samochodu. A teraz - mniej koksu na przyszłość, więcej spokoju
    ducha ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 274. Data: 2009-02-02 14:25:29
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Sun, 1 Feb 2009 01:19:30 +0100, Adam Płaszczyca napisał(a):

    > Nie ma znaczenia. Art. 17 PoRD mówi jasno i wyraźnie co powinien i czego
    > rowerzysta nie zrobił.

    Bez znaczenia.

    > Jeśli rowerzysta był do zauważenia przez kierowcę auta, to jechał powoli i
    > kierowca auta miał prawo liczyć, że rowerzysta będzie przestrzegał
    > przepisów. Jeśli rowerzysta jechał szybko, to kierowca auta nie miał
    > możliwości go zobaczyć.

    To ile wynosi ta graniczna prędkość zauważalności? Jenocześnie równoznaczna
    ze 100-procentową zsiadalnością z roweru przy każdym przejściu dla
    pieszych.

    Myślę, że spokojnie ponad 95% kierowców zna stereotyp rowerzysty jeżdżącego
    po pasach. Z 70% stereotyp rowerzysty-samobójcy. Rowerzysta to chyba
    najbardziej nieobliczalna jednostka poruszająca się po drodze. Stąd
    założenie, że się zatrzyma i z roweru zsiądzie jest zupełnie bez sensu. Sam
    fakt zobaczenia rowerzysty powinien dać do mózgu sygnał, że nie będzie się
    on przepisowo poruszał :) Tyle moim zdaniem.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 275. Data: 2009-02-02 14:29:45
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Sun, 1 Feb 2009 01:17:49 +0100, Adam Płaszczyca napisał(a):

    > Czyli takich, które są równoległe do drogi, która obecnie jadę, a
    > wzmiankowany rowerzysta jest za mna w tym momencie.

    Już dajmy temu spokój. Każdy chyba i tak sobie w głowie wykombinował jak to
    skrzyżowanie wyglądało. Jeden się martwi o to, co było na 10 sekund przed
    wypadkiem, inny na sekundę przed. I dla jednego jest za samochodem, dla
    innego po prawej...

    ... no chyba, że coś jeszcze tu jest zamotane i np. samochód jechał prosto
    i zanim skręcił (w prawo) to jadący za nim rowerzysta gwałtownie skęcił o
    90' (w lewo) w trakcie wyprzedzania samochodu chodnikiem.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 276. Data: 2009-02-02 14:58:10
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Sat, 31 Jan 2009 01:45:02 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Konstatacja powyższa rodzi ten skutek, że w wypadku rowerzysty jadącego
    > chodnikiem może się okazać, że normalne środki ostrożności nie wystarczą do
    > zapobiegnięcia wypadkowi. Jeśli chodnik jest pusty, to rowerzysta może
    > załóżmy jechać te 30 km/h (zgodnie z przepisami powinien jechać "powoli),
    > czyli w ciągu sekundy pokonuje ponad 8 metrów. Może się okazać zatem, że
    > choć nie znajdzie się on w naszej wyliczonej strefie 10 metrów, którą
    > kierujący normalnie powinien brać pod uwagę, to dojdzie do kolizji. Wówczas
    > kardynalne znaczenie w praktyce ma miejsce uderzenia przez rowerzystę w
> [...]

    Ja staram sobie rozbić tą sytuację na dwie możliwości. Pierwsza - jedziemy
    sobie po prostej drodze z chodnikiem po boku. Brak ograniczeń prędkości,
    czy innych okoliczności wskazujących na konieczność zachowania szczególnej
    ostrożności zamiast samej ostrożności. Obserwujemy wtedy innych uczestników
    ruchu, czy nie chcą nam czasem wtargnąć na jezdnię (staruszki z zakupami
    mają pod tym względem wiele wspólnego z rowerzystami).

    W sytuacji drugiej - przejście dla pieszych przy zjeździe ze skrzyżowania.
    Do tego jeszcze zmiana kierunku ruchu. Miejsce, w którym kodeks trzy razy
    upomina się o szczególną ostrożność. I co zostało poczynione względem
    sytuacji pierwszej w celu dodania tej "szczególności" do ostrożności?

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 277. Data: 2009-02-02 14:59:12
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 31 Jan 2009 00:50:48 +0100, Jan Bartnik napisał(a):

    > Już nie mam siły do tłumaczenia tej prostej geometrii. Dziecko w
    > przedszkolu już spokojnie odróżni tył, przód, lewo i prawo. Tuż przed

    Widać nie potrafisz tego, co dziecko.

    > kolizją rowerzysta był *z prawej* (łatwo sprawdzić po wgnieceniu w
    > samochodzie). Po jaką cholerę obserwować wtedy chodnik *z tyłu*.

    Wtedy, to się nie obserwuje już nic, co jest po bokach, bo i tak nie
    zdążysz na to zareagować. Może dla Ciebie będzie to szokujące, jednak drogę
    w którą zamierza się skręcić obserwuje się _przed_ skrętem, a nie po nim.

    > Bezpośredniego obowiązku nie ma ale jest np. art 3.1. PoRD - banalne
    > zaniechanie doprowadziło do wypadku (u rowerzysty cięzko mówić o
    > zaniechaniu... to była bardziej akcja samobójcza).

    Banalne zaniechanie rowerzysty.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 278. Data: 2009-02-02 19:13:21
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Sun, 1 Feb 2009 01:25:44 +0100, Adam Płaszczyca napisał(a):

    > Kłamiesz. Szczególna ostrożność nie polega na przewidywaniu spadających
    > fortepianów.

    Ale nie ma co fantazjować, bo to nie był spadający fortepian a zwyczajny
    współuczestnik ruchu. Jak, zachowując nawet zwykłą ostrożność, można zostać
    zaskoczonym przez rowerzystę, który wali w maskę samochodu?

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 279. Data: 2009-02-02 19:53:22
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Mon, 2 Feb 2009 15:59:12 +0100, Adam Płaszczyca napisał(a):

    > Wtedy, to się nie obserwuje już nic, co jest po bokach, bo i tak nie
    > zdążysz na to zareagować. Może dla Ciebie będzie to szokujące, jednak drogę
    > w którą zamierza się skręcić obserwuje się _przed_ skrętem, a nie po nim.

    No jest dla mnie szokujące. I co potem, jak już skręcimy - oczy zawiązać,
    żeby jej więcej nie widzieć? A nie można by jednak jakiegoś złotego środka
    osiągnąć? Przestać myśleć zero-jedynkowo? Nikt nie wymaga, żeby się gapić
    tylko w jednym kierunku kosztem innych. Zerkać tam, gdzie to potrzebne...
    chyba lepiej wiedzieć, co się na drodze dzieje, niż klapki na oczy założyć
    i tłumaczyć sobie, że wszyscy trzymają się przepisów i niczym nas nie
    zaskoczą; a nawet jak zaskoczą to mieć to gdzieś, bo powinien nas
    interesować tylko wąski wycinek naszego pasa ruchu.

    > Banalne zaniechanie rowerzysty.

    U rowerzysty to raczej brak zaniechania. Ale nie bawmy się w takie
    szczegóły, bo czyn rowerzysty ma tu drugorzędne znaczenie. Z mniejszą lub
    większą prędkością wjechał w toczący się po przejściu samochód. Może i
    nawet to specjalnie zrobił; w końcu "jaki kraj, taki zamach".

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 280. Data: 2009-02-02 22:37:16
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 2 Feb 2009 15:25:29 +0100, Jan Bartnik napisał(a):

    > Bez znaczenia.

    Ma wielkie znaczenie. Bez dodatkowych okoliczności to wystarcza do
    przypisania winy.

    > To ile wynosi ta graniczna prędkość zauważalności? Jenocześnie równoznaczna
    > ze 100-procentową zsiadalnością z roweru przy każdym przejściu dla
    > pieszych.

    Nie ma czegoś takiego. To ocenia w razie czego sąd.

    > Myślę, że spokojnie ponad 95% kierowców zna stereotyp rowerzysty jeżdżącego
    > po pasach.

    Możesz sobie myśleć.

> [...]
    > fakt zobaczenia rowerzysty powinien dać do mózgu sygnał, że nie będzie się
    > on przepisowo poruszał :) Tyle moim zdaniem.

    No to Twoim zdaniem. PoRD mówi co innego.