  • 21. Data: 2006-03-14 23:09:44
    Temat: Re: Oprogramowanie GPL w firmie
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Piotr Dembiński napisał:
    > TSD to czy istnieje w ogóle coś takiego jak międzynarodowe prawo
    > autorskie?

    Są jakieś umowy międzynarodowe, np. Dz.U. 2005 nr 3 poz. 12. Jak głęboko
    regulują p.a. się nie interesowałem.

    -------------------+
    -------------------+

  • 22. Data: 2006-03-14 23:12:21
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Paweł Sakowski <p...@s...pl> writes:

    > Bardziej mi chodziło o stan prawny wkładu tej społeczności
    > internetowej. ZTCW nikt się nie umówił z wszystkimi "contributors"
    > (co do jednego) na przekazanie praw autorskich.

    Jasne. Wzorcowym przyjkładem w takich przypadkach może być FSF,
    w której -- z tego, co wiem -- każdy, kto dodaje fragment kodu
    do należącego do Fundacji programu musi podpisać specjalną umowę,
    w której m.in. znajduje się klauzula o przekazaniu na rzecz FSF
    stosownych praw.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 23. Data: 2006-03-14 23:17:22
    Od: Miernik <m...@f...org>

    Olgierd <n...@n...problem> wrote:
    > BTW sądzę, że skoro M$ zdecydował się przetłumaczyć swoje licencje na
    > polski i inne języki, nie powinno być aż takiego problemu.
    > Nie chce mi się teraz szukać ale coś mi to niedobrze pachnie z punktu
    > widzenia ustawy o języku polskim...

    Ale w przypadku M$ tekst jednej licencji jest ważny tylko dla jednego
    produktu, nie powstają od tego produktu żadne produkty pochodne, co
    więcej pojedyńczy tekst jest ważny tylko dla jakiejś tam części klientów
    kupujących program w dany sposób w danej wersji itp, bo jest wiele
    wersji licencjonowania, i w przypadku błędu, ilość oprogramowania
    którego on dotyka jest niewielka. Strata dla M$ byłaby niewielka, w
    przypadku wykrycia błedu mogliby natychmiast zmienić licencję wszystkich
    nowo sprzedawanych kopii i już. Błąd byłby dla M$ jakąś tam malutką
    stratą, niech będzie i nawet 1% ich dorobku i sensu istnienia.

    W przypadku uznania przez FSF tłumaczenia za równoważnego z oryginałem,
    błąd w takim tłumaczeniu by dotknął wszystkich programów jakie były
    przez kogokolwiek napisane do tej pory przez ostatnie 16 lat, gdyż
    prawie wszystkie zawierają określenie "GPLv2 or any later version".
    Jeden błąd mógłby uszcuplić dorobek FSF o 100%.

    ___________________/_______________________/ mailto:m...@f...org
    Why software shouldn't be covered by patents
    http://bladeenc.mp3.no/articles/software_patents.htm

  • 24. Data: 2006-03-14 23:26:19
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Piotr Dembiński napisał:

    > Chyba nie rozumiesz, czym jest GPL.

    Znam treść, rozumiem zamierzenia twórców tej licencji. Ale twierdzę, że
    niebywale trudne byłoby prawnie skuteczne udzielenie licencji GPL na
    typowy program (czy też językiem open-source: udostępnienie programu na
    licencji GPL). Głównie ze względu na ilość współautorów.

    -------------------+
    -------------------+

  • 25. Data: 2006-03-14 23:26:46
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Piotr Dembiński*
    wypowiedziała te słowa:

    > Jakei uwagi?  Ja żadnych uwag nie czytałem.

    Poszukaj sobie co Ux pisze o źródłach. To jest coś w tym stylu
    "przekonaj nas, że potrzebujesz to ci udostępnimy".
    Drugie dobre to zakaz deassemblizacji pakietu kupionego na biznesowej
    licencji.
    Wątek był niedawno na alt.pl.openoffice.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    ||| gsm: +48502defunk ||| JID: o...@j...org |||

  • 26. Data: 2006-03-14 23:26:50
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Paweł Sakowski <p...@s...pl> writes:

    > Z niecierpliwością czekam na taki spór.

    http://gpl-violations.org. W Polsce chyba jeszcze nie było, ale
    z tego, co widzę, to za naszą zachodnią granicą już jest.

  • 27. Data: 2006-03-14 23:29:39
    Od: Miernik <m...@f...org>

    Paweł Sakowski <p...@s...pl> wrote:

    > Z niecierpliwością czekam na taki spór.

    Były takie spory w Niemczech (też naród nieangielskojęzyczny).
    Poczytaj sobie http://gpl-violations.org/ jak cię interesuje.

    > Pytanie tylko kto udzielił licencji GPL. I czy udzielając jej
    > dysponował majątkowymi prawami autorskimi do programu. Wątpię.

    Udzielili jej kolektywnie wszyscy autorzy kontrubyjący cokolwiek do
    programu lub osoby instytucje którym przekazali oni swoje autorskie
    prawa majątkowe, i oczywiście że mieli. Udzielili jest automatycznie
    wszystkim którzy kiedykolwiek wejdą w posiadanie kopii programu. Jednym
    z tych autorów jest z pewnością Ux.pl, ale oczywiście jest on jedynie
    jednym z wielu. Tak że kupującemu OOo od Ux.pl licencja została
    udzielona jednoczeście przez zbiór osób i instytucji z których jedną
    jest Ux.pl. Samo Ux.pl nic nie mogłoby udzielić bez reszty, ale
    ponieważ reszta dała im prawdo do sublicencjonowania prgramu, jeśli
    tylko będzie to sublicencjonowane wyłącznie na licencji GNU GPL, a to
    prawo im dało samo GNU GPL i każdy kto wchodzi w posiadanie kopi
    programu takie prawo automatycznie nabywa.

    ___________________/_______________________/ mailto:m...@f...org
    Protect Europe from a legal disaster. Petition against software patents
    http://www.noepatents.org/index_html?LANG=en

  • 28. Data: 2006-03-14 23:33:53
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Paweł Sakowski*
    wypowiedziała te słowa:

    > Są jakieś umowy międzynarodowe, np. Dz.U. 2005 nr 3 poz. 12. Jak
    > głęboko regulują p.a. się nie interesowałem.

    Hmmm...
    To była jedna z pierwszych sfer regulowanych konwencjami, np. Wiedeńska,
    bodajże z 1888 r.
    Inna sprawa, że o GPL wówczas nawet Jules Verne nie myślał ;-)

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    ||| gsm: +48502defunk ||| JID: o...@j...org |||

  • 29. Data: 2006-03-14 23:39:33
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Paweł Sakowski*
    wypowiedziała te słowa:

    > ZTCW nikt się nie umówił z wszystkimi "contributors" (co do jednego)
    > na przekazanie praw autorskich.

    Nie musiał. Jeśli Sun kupił /en block/ prawa do utworu (a inaczej raczej
    nie mógł) to następnie dopuszczalne było ich dalsze "wypuszczenie".
    Inna sprawa, że OOo nie jest rozprowadzane na licencji GPL lecz LGPL.
    Na marginesie: momentami odnoszę wrażenie, że faktycznie GPL jest
    bezsilna bo nikt za nią *faktycznie* nie stoi. FSF zaleca niełączenie
    GPL z innymi licencjami, szczególnie "niezalecanymi" (jak np. MPL) a
    jednak Mozilla może wydawać Firefoksa na potrójnej licencji
    MPL-GPL-LGPL.
    O licencji Mandrivy na niektóre wersje 2006 bądź właśnie inkryminowanej
    "profesjonalnej" Ux nie mówiąc nawet bo to akurat z GPL nie ma nic
    wspólnego.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    ||| gsm: +48502defunk ||| JID: o...@j...org |||

  • 30. Data: 2006-03-14 23:43:50
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Miernik wrote:

    > Udzielili jej kolektywnie wszyscy autorzy kontrubyjący cokolwiek do
    > programu lub osoby instytucje którym przekazali oni swoje autorskie
    > prawa majątkowe, i oczywiście że mieli.

    Bardzo daleko idące stwierdzenie. Skąd pewność, że:

    1. autorzy udzielili pełnomocnictwa na udzielanie w ich imieniu licencji
    GPL (bo chyba tak trzeba by to zakwalifikować prawnie),
    2. autorzy w momencie udzielania licencji dysponowali prawami
    majątkowymi (przykład: polski pracownik, który usłyszał od szefa "zrób
    coś z tym błędem w OOo"),
    3. nikt zgody na rozpowszechnianie nie wycofał.

    Ad. 1: podesłanie gdzieś poprawki nie wystarcza (albo przynajmniej nie
    zawsze) na domniemanie takiego pełnomocnictwa.

    > Udzielili jest automatycznie
    > wszystkim którzy kiedykolwiek wejdą w posiadanie kopii programu.

    Czynności prawne się nie dzieją automatycznie.