  • 101. Data: 2016-02-19 18:30:26
    Temat: Re: Okazanie dokumentów policjantowi
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19-02-16 o 10:25, Stokrotka pisze:

    > No widzisz, już wtedy rozrabiałeś i szukałeś powodu by bardziej
    > rozrabiać: po fotografi szantażować uczestnikuw demantracji.
    > Potem poszłeś do policji by robić to samo, czyli rozrabiać oficjalnie
    > ale bezkarnie.
    >
    > Ja w tym czasie gżecznie uczyłam się.

    Ja też się uczyłem. Ale widziałem osobiście. mam wyrobione zdanie.
    niekoniecznie zgodne z oficjalną polityką informacyjną. Ale to chyba
    Napoleon powiedział, że bitwy nabierają zorganizowanej formy dopiero w
    oczach historyków. Podobnie z tymi demonstracjami było.

  • 102. Data: 2016-02-19 18:32:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19-02-16 o 11:08, J.F. pisze:

    > Tylko ze w USA nie ma Policji Panstwowej.

    Oj! Ja bym się nie wypowiadał tak jednoznacznie :-)

    > Policjant jest na etacie miasta/gminy, i jakos te policje wyewoluowaly z
    > systemu szeryfow, choc dosc dziwnie, bo szeryfowie czasem zostali.
    >
    > Owszem, jest FBI, dziesiatki innych agencji federalny, jest policja
    > stanowa pod roznymi nazwami (Texas Rangers), sa szeryfowie federalni
    > (U.S. Marshall).

    O widzisz. Czyli jednak jest.

    Bliżej Polski podobna organizacja jest w Niemczech, gdzie masz Policję
    Federalną i Policje Landowe :-)

    Powiedzmy, że zagadnienie nie jest na tyle proste, by je rozwikłać w
    pyskówce. Jeśli ktoś ma ochotę, możemy podyskutować merytorycznie.

  • 103. Data: 2016-02-19 19:25:41
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 2/19/2016 11:32 AM, Robert Tomasik wrote:

    > Oj! Ja bym się nie wypowiadał tak jednoznacznie :-)

    Nie ma policji państwowej. Jednoznacznie.

  • 104. Data: 2016-02-19 19:31:40
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

    > Ja też się uczyłem.
    Jak byś się uczył , to byś nie trafił do policji.

    > Ale widziałem osobiście.
    Też widziałam , ale ja tam musiałam pszejeżdżać wracając z zajęć,
    a ty tam byłeś dobrowolnie, by w istocie rozrabiać = nagrywać ludzi.

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 105. Data: 2016-02-19 23:55:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19-02-16 o 19:31, Stokrotka pisze:

    > Jak byś się uczył , to byś nie trafił do policji.

    Tu idiotów nie przyjmują, ale skąd możesz wiedzieć, skoro sobie coś tam
    założyłaś głupio i na wszelki wypadek robisz wszystko, by nie dowiedzieć
    się prawdy. Zupełnie zresztą nie rozumiem Twojej agresji. Zniżając się
    do Twojego poziomu równie dobrze mógłbym twierdzić, że Ty się nie
    uczyłaś, bo nie potrafisz pisać zgodnie z zasadami ortografii.

    > Też widziałam , ale ja tam musiałam pszejeżdżać wracając z zajęć,
    > a ty tam byłeś dobrowolnie, by w istocie rozrabiać = nagrywać ludzi.

    Robienie zdjęć reportażowych, to faktycznie rozrabianie. No ale skąd
    możesz wiedzieć coś takiego, jak Ty żyjesz w swoim świecie.

  • 106. Data: 2016-02-20 01:18:02
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 02/20/2016 03:25 AM, witek wrote:

    > Nie ma policji państwowej. Jednoznacznie.

    Się porobiło.

    Skoro jest jak piszesz, i policja w USA nie zależy od władzy państwowej
    - to od kogo zależy?

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 107. Data: 2016-02-20 01:49:44
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20-02-16 o 01:18, Tomasz Chmielewski pisze:

    > Się porobiło.
    > Skoro jest jak piszesz, i policja w USA nie zależy od władzy państwowej
    > - to od kogo zależy?

    Witek częściowo ma rację. Porzućmy nazwę Policja, bo w tym wypadku bywa
    myląca. Służby porządkowe w USA w przeważającej większości są
    samorządowe. Tak zresztą jest w większości krajów z anglosaskim systemem
    prawa. Policjant, to po prostu człowiek, któremu państwo dało jakieś tam
    uprawnienia, ale który co do zasady nie jest organem państwowym.

    W postępowaniu karnym organem dochodzeniowym jest prokurator. Zadania
    naszego prokuratora spełnia sędzia śledczy nadzorujący prokuratorów.
    Policjant nie wykonuje żadnych czynności procesowych. Pracę dokumentuje
    po prostu notatkami. Występuje w razie konieczności przed sądem jako
    świadek.

    Zresztą nie do końca procesem zajmuje się prokurator. Jest przykładowo
    urząd Koronera, czyli wybieranej w wyborach osoby, która ma za zadanie
    wyjaśniać przyczyny zgonów - może nim być przykłądowo fryzjer. Taki
    Koroner jest organem prowadzącym czynności przy zabójstwie. Polecam
    lekturę Sherlocka Holmesa albo taką książkę pt. "Stulecie detektywów".
    Oczywiście to bajka, ale osadzona w realiach anglosaskiego systemu
    prawa. Rodzina wynajmuje detektywa, który normalnie uczestniczy w
    śledztwie. W Polsce teoretycznie jest to również możliwe, ale tak
    rzadkie, że mało kto pamięta o tym.

    Z ciekawostek:

    1) Oględziny na miejscu zdarzenia prowadzą wyspecjalizowane i
    certyfikowane firmy zewnętrzne wynajmowane przez prokuratora. Pies
    tropiący, to też osobna firma zewnętrzna. Jak jest wypadek, to czynności
    procesowe robi laweciarz. Oględziny zwłok certyfikowany grabarz.

    2) Wielu odchodzących na emerytury policjantów z rejonu Nowego Targu czy
    Zakopanego wyjeżdża w USA i podejmuje prace w urzędach szeryfów w
    polskojęzycznych okręgach. Nawet słaba znajomość angielskiego nie jest
    większym problemem. Na poziomie wykonywanych przez policjantów czynności
    wystarczy intuicyjna znajomość prawa i po kilku tygodniach pracy
    wspólnie z doświadczonym zastępcą szeryfa spokojnie sobie dają radę.
    Notatki piszą po polsku na początku.

    3) Policjanci nie sporządzają notatek w naszym słowa tego znaczeniu, a
    po prostu ustalenia wprowadzają w formie elektronicznej do systemu jak
    leci.

    Podobne systemy są w wielu krajach świata. Państwowa Milicja, to relikt
    kalki prawnej bloku wschodniego - łatwiej było nadzorować i prowadzić
    śledztwa polityczne. Generalnie działa to tak w krajach dawnych
    demoludów. W Polsce przed wojną przykładowo była policja kryminalna i
    polityczna. Na Zachodzie Policja wykonuje czynności
    administracyjno-porządkowe (nasza Prewencja i Ruch Drogowy) oraz
    operacyjno-wykrywcze (nasze Wydziały Kryminalne wg starego systemu). Po
    za tym wyspecjalizowane komórki zajmują się korupcją, czy
    przestępczością gospodarczą, ale bywa, że to w ogóle osobne formacje
    (Hiszpania, Włochy: Guardia Finansa). Ale nie prowadzi śledztwa, nie
    słucha świadków, nie przedstawia zarzutów itd.

    Jak mają jakąś poważną sprawę, to tworzą tzw. zespoły, w skład których
    wchodzą po prostu przedstawiciele wszystkich tych kolejnych agend i
    wymieniają się informacjami.

    Wykonywanie przez Policję czynności procesowych wzbudza po prostu
    zdziwienie kolegów z zachodu. Pamiętajmy, że normy ilości policjantów na
    ilość mieszkańców nie obejmują czynności śledczych i stąd na zachodzie
    mamy więcej Policji "na ulicy". Przecież u nas za biurkami przy
    czynnościach procesowych siedzi masa ludzi. Nie mam dostępu do danych,
    ale tak z głowy zaryzykuję, że to będzie 10~20% minimum.

  • 108. Data: 2016-02-20 03:07:02
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 2/19/2016 4:55 PM, Robert Tomasik wrote:

    > Tu idiotów nie przyjmują,

    buchachachacha.

    Dowcip dnia.

  • 109. Data: 2016-02-20 03:19:39
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 2/19/2016 6:18 PM, Tomasz Chmielewski wrote:

    > Się porobiło.
    >
    > Skoro jest jak piszesz, i policja w USA nie zależy od władzy państwowej
    > - to od kogo zależy?

    Od nikogo nie zależy.
    Słowo policja tak jak my to rozumiemy jest tam raczej błednę.
    Szybciej law enforcement należałoby tłumaczyć jako stróż prawa.

    Taką policję, czyli grupę ludzi, którzy będą stali na straży
    przestrzegania prawa, może sobie utworzyć, dzielnica, szkoła,
    uniwersytet a jeszcze wyżej miasto. I każdy z nich będzie policjantem z
    pełnymi uprawnieniami.

    I wiesz dlaczego to działa sprawniej niż u nas?
    Bo policjant, który jeździ po twoich ulicach jest twoim sąsiadem.
    Ani nikt do niego nie podskakuje ani on nie podskakuje do innych bo w
    weekendy wszyscy wspólnie spotykają się jak nie na boisku to na basenie.

  • 110. Data: 2016-02-20 03:26:39
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 2/19/2016 6:49 PM, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > wystarczy intuicyjna znajomość prawa i po kilku tygodniach pracy
    > wspólnie z doświadczonym zastępcą szeryfa spokojnie sobie dają radę.

    mozesz to miedzy bajki włożyć.
    Musisz miec obywatelstwo lub mozesz byc na zielonej karcie. W
    wyjątkowych wypadkach wystarczy miec pozwolenie na pracę.

    Juz nie mowiac o tym, ze od tak sobie wyjeżdżają do USA bo im wieczorem
    do łba taki pomysł strzelił.
    Zapomnij.