  • 21. Data: 2004-07-03 07:34:52
    Temat: Re: Odsetki ustawowe.
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    bd wrote:
    > a dlaczego nie? przedawnienie jest prawem, z ktorego dluznik moze
    > skorzystac. moze ale nie musi. uznanie dlugu powoduje zaistnienie
    > go na nowo i od momentu uznania biegnie nowe przedawnienie.

    Bo uznanie długu przerywa bieg terminu przedawnienia. Nie można przerwać
    czegoś co już upłynęło. Takie zachowania można by ewentualnie
    interpretować jako zrzeczenie się zarzutu przedawnienia. Wtedy nie za
    bradzo biegnie od nowa.

    KG

  • 22. Data: 2004-07-03 10:34:59
    Od: "bd" <b...@o...pl>

> [...]
    > czegoś co już upłynęło. Takie zachowania można by ewentualnie
    > interpretować jako zrzeczenie się zarzutu przedawnienia. Wtedy nie za

    uznanie dlugu jest jednoznaczne z jego powstaniem, a jak powstaje dlug
    to zawsze od momentu jego powstania/wymagalnosci biegnie czas przedawnienia.
    w momencie uznania jakiegos roszczenia nie liczy sie jego przeszlosc,
    wazne jest, ze dnia xx.xx.xxxx zostal uznany dlug.

    jasne, ze nie mozna przerwac czegos, co juz uplynelo ale mozna wlaczyc
    licznik od nowa :)

    pozdr.
    marcin

  • 23. Data: 2004-07-03 23:18:42
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    bd wrote:

    > uznanie dlugu jest jednoznaczne z jego powstaniem,

    Ciekawa teoria, ale coś mi w niej nie pasuje...

    > jasne, ze nie mozna przerwac czegos, co juz uplynelo ale mozna wlaczyc
    > licznik od nowa :)

    nie można
    a nawet jeśli przyjmiesz, że uznanie powoduje powstanie długu, to z
    jakim terminem przedawnienia?

    KG

  • 24. Data: 2004-07-04 15:26:06
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > Ciekawa teoria, ale coś mi w niej nie pasuje...

    skoro cos Ci nie pasuje to napisz co. ja pisze oczywiscie skrotami, ale
    moge mysl rozwinac. w momencie uznania roszczenia uznajesz "jakby od nowa"
    istnienie takiego roszczenia. uznajesz w dniu podpisania uznania, ze
    dlug istnieje, a skoro kazde uznanie dlugu przerywa bieg przedawnienia
    to nalezy uznac, ze uznanie dlugu po uplynieciu okresu przedawnienia
    rodzi taki skutek, ze biegnie nowy okres przedawnienia skoro mamy
    nowe powstanie (poprzez uznanie) dlugu.

    wszystko zalezy od rodzaju dlugu.

    pozdr.
    marcin

  • 25. Data: 2004-07-04 16:01:53
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > Ciekawa teoria, ale coś mi w niej nie pasuje...

    to moze jeszcze inaczej sie wypowiem. po uznaniu dlugu czyli w momencie
    zrzeczenia sie korzystania z zarzutu przedawnienia roszczenie staje sie
    zaskarzalne tak, jakby nie uplynal termin przedawnienia. z orzecznictwa
    wynika, ze uznanie dlugu dokonane po uplywie terminu przedawnienia
    jest prawnie skuteczne. skoro roszczenie staje sie zaskarzalne to
    praktycznie nastepuje przedluzenie terminu przedawnienia - biegnie na nowo.

    pozdr.
    marcin

  • 26. Data: 2004-07-04 21:28:45
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    bd wrote:
> [...]
    > jest prawnie skuteczne. skoro roszczenie staje sie zaskarzalne to
    > praktycznie nastepuje przedluzenie terminu przedawnienia - biegnie na nowo.

    Chyba w powyższym zdaniu nieco pokręciłeś. Uznanie roszczenia ma
    względem przedawnienia wyłącznie skutek określony w kc, a więc
    przerwanie biegu przedawnienia, oczywiście tylko wtedy jeśli to jeszcze
    nie nastapiło - tylko wtedy można je przerwać. Przerwanie biegu
    przedawnienia powoduje, że biegnie ono na nowo. Natomiast czym innym
    będzie zrzeczenie się zarzutu przedawnienia. Masz rację że przyjmuje
    się, że uznanie długu,które następuje po upływie terminu przedawnienia
    stanowi zrzeczenie się zarzutu przedawnienia (choć można sobie wyobrazić
    sytuację, że nie będzie). Ale na jakiej podstawie po zrzeczeniu się
    zarzutu przedawnienia ma od początku biec termin takiego?
    Zaskarżalność raczej to w ogóle coś innego.

    Natomiast nie zgadzam się z twierdzeniem, że w chwili uznania mamy nowy
    dług, czy że jakiś dług powstaje.

    KG

  • 27. Data: 2004-07-04 23:16:17
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    no coz, albo nie wyrazam sie dosc jasno albo nie rozumiesz tego
    tak jak ja :)

    pozdr.
    marcin

  • 28. Data: 2004-07-04 23:18:08
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    no coz, albo nie wyrazam sie jasno albo nie rozumiesz co pisze.
    wybierz jedna z opcji :)
    pozdr.
    marcin

  • 29. Data: 2004-07-05 11:27:12
    Od: "Traaq" <T...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pablio" <p...@p...wp.pl> napisał w wiadomości

    > sorki
    > przez tyle lat żyłem w błędzie !

    nie jest aż tak źle :-)
    w ciągu ostatnich dwóch lat Sąd Najwyższy
    dwukrotnie zmieniał zdanie w tej sprawie
    (przynajmniej jeśli chodzi o odsetki związane z działaln. gosp.)

    więc przez jakiś czas miałeś rację, teraz już nie :-)))))

    pozdr
    Traaq