    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 10 Aug 2013 16:14:02 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Odpowiedzialność materialna ?

    On Sat, 10 Aug 2013, Marek wrote:

> [...]
    > Pod koniec marca była inwentaryzacja roczna, wcześniej i później odchodziły
    > osoby z naszego działu. Nie było żadnych spisów zdawczo-odbiorczych. Wczoraj
    > dostaliśmy do podpisania zbiorową odpowiedzialność materialną. W firmie mamy
    > kilka dużych zbiorników rzędu 100 Ton z surowcem. Zbiorniki są
    > niewymierzalne, miały naspawane kroćce pomiarowe i są niedokończone z braku
    > środków, nie są litrażowane, tablice pomiarowe są bardzo stare po terminie
    > legalizacji. Z tych zbiorników są nalewane cysterny (na oko) , które
    > wyjeżdzają na drugi koniec miasta i tam dopiero są ważone.

    I teraz pytanie - czy wszystko powyżej jest udokumentowane?
    Jak?

    > Wiem, że za niepodpisanie może być wymówienie, ale czy w takich warunkach
    > taka odpowiedzialoność materialna jest zgodna z prawem ?

    Doskonale rozumiem intencję pytania (która sprowadza się do INNEGO
    pytania), ale IMVHO odpowiedź na Twoje pytanie brzmi "tak".
    Niestety.
    Jedyne zastrzeżenie może budzić kwestia zebezpieczenia surowca
    od załadunku do momentu zważenia.

    Prawdopodobny przyszły problem wcale nie brzmi bowiem, czy pracownicy
    będą odpowiadać za towar który był ich we władaniu, ale *ile tego
    było*.
    Jeśli odpowiedź brzmi "nie wiadomo ile", to rzecz jasna stan
    po wlaniu 30 000 ton i wylaniu 29 000 ton o wymiarze "nie wiadomo
    ile" oraz każdy inny wyższy niż 1000 ton :> jest rzecz jasna prawidłowy.
    Dlatego krytyczne jest posiadanie dowodów na opisany przez Ciebie
    stan, najlepiej w postaci "papieru" z autografami osób odpowiedzialnych
    za przekazanie.
    Nie, nijak nie ułatwia to Waszej sytuacji, bo rzecz jasna osoba której
    nakazano zebranie deklaracji odpowiedzialności niemal na pewno
    nie jest władna do podpisania "protokołu stanu magazynowego".

    No i jeszcze ten transport od załadunku do ważenia (też trzeba
    by mieć "papierek" że tak wygląda).
    Ciekawe czy przypadkiem już nie brakuje względem "papierów",
    ktoś o tym wie i szuka kozła...

    pzdr, Gotfryd