  • 1. Data: 2007-11-02 20:52:15
    Temat: Odpowiedzialność magazynu za pozostawione rzeczy
    Od: scream <n...@p...pl>

    Cześć,

    Jest sobie pewna firma, która oferuje powierzchnię magazynową. Boksy mają
    metalowe drzwi i ścianki, na każdym piętrze jest monitoring, dostęp do
    budynku jest na kartę kodową. Budynek ubezpieczony od wody, ognia i
    żywiołów. Jednakże firma, która wynajmuje boksy magazynowe, zastrzega w
    regulaminie, że nie odpowiada za kradzieże/zniszczenia mienia znajdującego
    się w owych boksach. I że to co w środku, w magazynkach - jest
    nieubezpieczone i należy to ubezpieczyć we własnym zakresie. W dodatku
    ochrona w budynku jest tylko w określonych godzinach, a w innych - nikogo w
    środku nie ma, tylko monitoring.

    Czyli może się zdarzyć tak, że wynajmę boks magazynowy i włożę tam rzeczy
    warte np. 50 tysięcy zł. I teraz... Jak ktoś wywoła pożar, uruchomią się
    zraszacze i moje rzeczy zostaną zniszczone. W nocy może przyjść złodziej,
    wybić szybę w drzwiach, przeciąć kłódkę w moim boksie i ukraść to co moje,
    zanim przyjedzie ochrona. Wreszcie budynek - wszak jest ze stali - może się
    całkowicie zawalić, a ja stracę przechowywane w środku mienie. I w tych
    wszystkich przypadkach odpowiedzialność wynajmującego jest wyłączona
    regulaminem.

    Czy rzeczywiście tak jest? Bo widzę tu pewne analogie do innych tematów -
    szatni w restauracji, czy parkingu "niestrzeżonego płatnego". Oni wszyscy
    mimo, że zastrzegają że żadnej odpowiedzialności nie ponoszą, jednak mijają
    się z prawdą i odpowiadają za powierzone im rzeczy. A jak jest w opisanym
    wyżej przypadku?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 2. Data: 2007-11-02 23:36:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Moim zdaniem wszystko jest w porządku,. Gdyby przyjmowali te rzeczy na
    przechowanie, to można by było dyskutować nad zasadnością takich zapisów.
    Ale skoro oni wynajmują tylko boksy, to z jakiego powodu mieli by
    odpowiadać za to, co tam jest w środku.

  • 3. Data: 2007-11-03 06:47:44
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > zapisów. Ale skoro oni wynajmują tylko boksy, to z jakiego powodu mieli
    > by odpowiadać za to, co tam jest w środku.

    A czy właściciel hotelu nie odpowiada przypadkiem za skradzone mienie
    klienta i czy nie można by zastosować takiej analogii?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 4. Data: 2007-11-03 07:35:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 03.11.2007 Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl> napisał/a:
    > A czy właściciel hotelu nie odpowiada przypadkiem za skradzone mienie
    > klienta i czy nie można by zastosować takiej analogii?

    O hotelach (i podobnych zakładach) mówi wprost KC. Magazyny, tego typu,
    gdzie właściciel udostępnia tylko powierzchnię, to jakby inna kategoria.
    Już bliższą analogią wydaje mi się najem lokalu.

    --
    Marcin