  • 1. Data: 2015-12-03 10:35:10
    Temat: Odpis pisma strony do sadu administracyjnego, a podpis na odpisie.
    Od: " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow>

    WSA zwraca stronie jej odpowiedź na skargę apelacyjną organu do NSA (organ
    przegrał w WSA) argumentując, że odpis odpowiedzi strony na skargę organu
    nie był opatrzony podpisem (strona dołączyła do pisma odpis, ale podpisała
    tylko jeden "główny" egzemplarz pisma).
    W orzecznictwie cywilnym SN wielokrotnie uznawał, że odpis pisma nie musi
    być opatrzony podpisem, gdyż wówczas powstawał by "wtóropis" czyli drugi
    oryginał, a odpis to tylko odpis.
    W orzecznictwie administracyjnym wydaje się, że sprawa podpisania odpisu
    pisma strony nie była wałkowana (były wałkowane przez NSA sprawy
    niepodpisania samego pisma lub niedołączenia odpisu w ogóle, ale to nie ten
    przypadek).
    Macie jakiś pomysł?
    Można zaskarżyć zarządzenie WSA o zwrocie stronie jej odpowiedzi do NSA, no
    ale kosztuje to dodatkową stówkę i czas i atrament.

  • 2. Data: 2015-12-03 11:26:42
    Od: n...@t...net.pl

    W dniu czwartek, 3 grudnia 2015 10:34:43 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
> [...]
    > Można zaskarżyć zarządzenie WSA o zwrocie stronie jej odpowiedzi do NSA, no
    > ale kosztuje to dodatkową stówkę i czas i atrament.

    Z postu wynika, ze podpis złożony został na jakiejś kopii/ksero
    tak ja na oryginale, a sąd czekał na odpis czyli ksero z oświadczeniem,
    że odpis jest zgodny z oryginałem.
    Osobiście miałem tylko z odpisami pism urzędowych gdzie musiała być
    pieczątka firmowa i imienna pracownika firmy.

    Popełniłeś jakiś błąd proceduralny, więc przegrałeś.

    Andrzej.

  • 3. Data: 2015-12-03 17:53:41
    Od: " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow>

    Nie, z komputera były wydrukowane dwa egzemplarze pisma, przy czym drugi
    egzemplarz zawierał komputerowy nagłówek "ODPIS", a pierwszy egzemplarz (bez
    nagłówka "ODPIS") został własnoręcznie przez skarżącą podpisany, całość
    wysłana do sądu.
    WSA się przyczepił, że na odpisie nie było podpisu.
    Sędziowie generalnie bywają niedouczeni (jak w każdym zawodzie), bo cywilnym
    też się zdarza (wbrew orzecznictwie SN)żądać podpisów na odpisach.
    PoPpSA nie uszczegóławia, jak ma wyglądać uwierzytelnienie pisma.
    IMHO można przyjąć, że uwierzytelnieniem jest nagłówek "ODPIS".
    Ma ktoś pod ręką jakieś obszerniejsze komentarze do art. 46-47 PoPpSA ?

    -----

  • 4. Data: 2015-12-04 11:37:05
    Od: " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow>

    Przykładowo są orzeczenia: