    From: "Vega" <V...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: nieuczciwy pracodawca - b.długie
    Date: Tue, 8 Jan 2002 15:01:47 +0100
    Sender: V...@p...onet.pl@net2-3.telkab.pl

    amierzej odpowiedział do Vega ....

    > IMHO troche surowo oceniasz pracodawce, o czym swiadczy:
    > Nie ma czegos takiego jak nalezna podwyzka inflacyjna - to po prostu
    >wzrost wynagrodzenia.
    ** u mnie w firmie jest. Jest to w regulaminie :)

    > Zgodnie z art. 36.1 ustawy oswiadczeniach pienieznych (...) podstawe
    zasilku
    > chorobowego stanowi wynagrodzenie z okresu 6 m-cy poprzedzajacych miesiac
    > powstania niezdolnosci, a wiec w Twoim przypadku srednia 09-02. Nie
    rozumiem
    > co ma do tego kilka dni zwolnienia??
    ** otóż podobno ma. poinformowano mnie, że liczą się tylko pełne miesiące w
    których nie było żadnego dnia zwolnienia, i w związku z tym, naliczając
    chorobowe za marzec, cofnęli się do czasu, kiedy miałam przepracowane pełne
    trzy miesiące bez 1 dnia zwolnienia...
    czy w takim razie, zrobili to bezprawnie ? i dlaczego ZUS naliczał tak samo
    ? polegał na wyliczeniu pracodawcy, czy powinien sam to naliczać ?

    > Ja bym tak nie robil. Wocilbym do pracy i czekal na wypowiedzenie przez
    > zaklad - jesli byloby z przyczyn likwidacji etatu i tp. - dostalbym
    > dodatkowa odprawe. Jesli z przyczyn moich (np zla praca, absencja)
    > odwolalbym sie do sadu i uzyskal odszkodowanie w wysokosci wynagrodzenia
    za okres wypowiedzenia...
    *** a jeśli uda mi się znaleźć pracę na umowę zlecenie, i powrót nie będzie
    możliwy ?
    zresztą w tej firmie jest przyjęty następujący model zwalniania pracowników:
    osoba przychodzi sobie do pracy, jest wzywana do Prezesa, po czym ma 15
    minut na spakowanie swoich rzeczy i nie ma prawa więcej przebywać na terenie
    firmy... oczywiście zachowuje prawo do 1 lub 3 terminu wypowiedzenia, ale
    nie może przychodzić do pracy. Dostaje jedynie wynagrodzenie za ten okres.
    Zdarzały się także odszkodowania, ale nie wiem, czy mnie uda się coś
    osiągnąć.
    Chyba że faktycznie zagrożę, że odwołam się do Sądu Pracy, o przywrócenie do
    pracy, bo oskarżę ich o zwolnienie z powodu dziecka ... (nie wiem, czy to
    dobra motywacja, ale kiedyś o czymś takim słyszałam, i podobno SP
    przychylnie się odnosi do zwalnianych młodych matek)

> [...]
    > one mieć wpływ na możliwość dalszego sprawowania osobistej opieki nad
    > dzieckiem lub zakres sprawowania tej opieki.
    > Niezaleznie od tego dochody maja wplyw na prawo do zasilku wychowawczego -
    > jesli go otrzymujesz.

    > podczas
    >
    > Niekoniecznie, okres urlopu wychowawczego to zawieszenie stosunku pracy i
    > zawsze mozna stwierdzic ze ratio legis (sens prawny) takiego zapisu
    umownego
    > to niepogarszanie Twojej dyspozycyjnosci podczas pracy, ktorej w okresie
    > urlopu nie swiadczysz. Poza tym jakie sankcje sa w umowie przy
    ***nie ma żadnych.
    > Inaczej bedzie jesli taki zapis wynika z zakazu konkurencji - w tym
    > przypadku jesli zatrudnienie dot. mialoby podmiotu objetego zakazem
    > radzilbym sie zastosowac...
    *** zakaz konkurencji to dodatkowa umowa, w mojej branży bardzo istotna, ale
    moja ewentulana nowa praca (na umowę-zlecenie) nie byłaby konkurencją dla
    obecnej firmy.
    Co do sprawowania osobistej opieki ... hmm... mam już nianię dla dziecka, a
    osobiście to niestety przestałabym tą opiekę sprawować na co najmniej 9
    godzin dziennie.
    Tylko jeśli pracodawca się dowie, to co mnie wtedy czeka.
    A jeśli się nie dowie, to czy mogę to zrobić (tzn. podjąć pracę).

    > Również pozdrawiam
    > Adam

    Dziękuję Ci bardzo za wyczerpujące informacje.
    Pozdrawiam,
    Kaśka