  • 1. Data: 2004-02-12 10:42:23
    Temat: Ochrona praw autorskich w internecie
    Od: Marek Strzelecki <m...@a...w.pl>

    Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r.
    o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

    "Art. 1. 1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności
    twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci,
    niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
    2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
    1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi
    (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy
    komputerowe),
    2) plastyczne,
    3) fotograficzne,
    4) lutnicze,
    5) wzornictwa przemysłowego,
    6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne,
    7) muzyczne i słowno-muzyczne,
    8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,
    9) (1) audiowizualne (w tym filmowe).
    21. (2) Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte
    ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje
    matematyczne.
    3. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby
    miał postać nie ukończoną.
    4. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek
    formalności."

    Na jednym z forów GW od pewnego czasu pisuje osoba, która metodą
    Copy&Paste wkleja jako własne całe wypowiedzi innych osób z usenetowych
    list dyskusyjnych i innych forów dyskusyjnych. Moim zdaniem każda
    wypowiedź (oprócz wyjątków określonych ustawą) podlega ochronie ("w
    szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: (...) wyrażone
    słowem"). Jeśli ktoś ją przytacza, powinien wyraźnie zaznaczyć, że jest
    to cytat, ew. podać źródło (choć to rzadki obyczaj). Z całą pewnością
    niedopuszczalne jest popełnianie plagiatu: ktoś przecież włożył pewien
    trud w wyszukanie jakiejśinformacji, przełożenie jej na język polski a
    następnie ubranie jej w szaty własnego zdania - i to właśnie zdanie jest
    chronione prawami autorskimi.

    Proszę o opinie albo o wyprostowanie mnie, jeśli się mylę.

    --
    www.franek.strzelecki.prv.pl

  • 2. Data: 2004-02-12 15:30:05
    Temat: Re: Ochrona praw autorskich w internecie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marek Strzelecki" <m...@a...w.pl> napisał w
    wiadomości news:c0flac$ad9$1@topaz.icpnet.pl...

    Choć teoretycznie pewnie masz rację, to w praktyce nie warto kruszyć
    kopii. Jakież straty mogą powstać z tego tytułu, że Ciebie lub mnie ktoś
    zacytuje. Po za tym, to raczej ciężko udowodnić. Na tekście
    kilkuzdaniowym, to prawie niemożliwe.

  • 3. Data: 2004-02-12 19:10:49
    Od: Arek <a...@e...net>

    Marek Strzelecki rzecze:
    [..]
> [...]
    [..]
    > Proszę o opinie albo o wyprostowanie mnie, jeśli się mylę.

    No to Cię prostuję - mylisz się.
    Żadna wypowiedź - ani post - nie jest utworem, więc nie podlega ochronie
    prawa autorskiego.
    Oczywiście post czy wypowiedź może zawierać utwór lub część utworu np.
    wypowiadający się przytoczy swój wiersz lub część powieści itp. , ale
    ochronie podlegać będzie tylko ten utwór, a nie cała wypowiedź czy też
    cały post.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek

  • 4. Data: 2004-02-12 19:26:27
    Od: Marek Strzelecki <m...@a...w.pl>

    Arek wrote:

> [...]
    > wypowiadający się przytoczy swój wiersz lub część powieści itp. , ale
    > ochronie podlegać będzie tylko ten utwór, a nie cała wypowiedź czy też

    Ustawowa definicja utworu: "każdy przejaw działalności twórczej o
    indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie
    od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia". Gdzie tu jest mowa o
    tym, że ma miećjakiekolwiek walory artystyczne? Że ma to byćwiersz lub
    powieść?
    Skoro ustawodawca wykluczył z ochrony praw autorskich: akty normatywne
    lub ich urzędowe projekty, urzędowe dokumenty, materiały, znaki i
    symbole, opublikowane opisy patentowe lub ochronne, proste informacje
    prasowe (art. 4) to chyba jasne jest, że chronione są chronione utwory
    nie muszą przedstawiać wartości artystycznej, jak to zresztąjasno w
    ustawie stoi.
    Mówimy o "utworze" w znaczeniu ustawowym, a nie potocznym.

    --
    www.franek.strzelecki.prv.pl

  • 5. Data: 2004-02-12 19:34:48
    Od: Arek <a...@e...net>

    Marek Strzelecki rzecze:
> [...]
    > od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia". Gdzie tu jest mowa o
    > tym, że ma miećjakiekolwiek walory artystyczne?

    Nigdzie. I ja nie mówiłem o działalności artystycznej lecz o tym, że
    wypowiedź nie jest utworem bo nie jest przejawem DZIAŁALNOŚCI_TWÓRCZEJ.

    > Że ma to byćwiersz lub powieść?

    To były tylko przykłady.

    [..]
    > Mówimy o "utworze" w znaczeniu ustawowym, a nie potocznym.

    No i w każdym znaczeniu wypowiedź ani też post nie jest utworem lecz
    po prostu wypowiedzią.
    Gdyby było jak Ty postulujesz to gazety nie mogłyby cytować żadnych
    wypowiedzi innych osób poza dziennikarzami, których opłacili, ani radio,
    ani telewizja, ani Ty w rozmowie czy liście do kogoś nie mógłbyś pisać
    " A Kaśka powiedziała: " .... " " bo był łamał prawo. Absurd? Ano,
    dlatego też wypowiedź to tylko wypowiedź, nie ma nic wspólnego z utworem.

    pozdrawiam
    Arek

  • 6. Data: 2004-02-12 20:31:34
    Od: Marek Strzelecki <m...@a...w.pl>

    Arek wrote:

    > Marek Strzelecki rzecze:

    > Nigdzie. I ja nie mówiłem o działalności artystycznej lecz o tym, że
    > wypowiedź nie jest utworem bo nie jest przejawem DZIAŁALNOŚCI_TWÓRCZEJ.

    A czym jak nie procesem tworzenia jest stworzenie (nomen omen) zdania?

    --
    www.franek.strzelecki.prv.pl

  • 7. Data: 2004-02-12 20:50:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nigdzie. I ja nie mówiłem o działalności artystycznej lecz o tym, że
    > wypowiedź nie jest utworem bo nie jest przejawem DZIAŁALNOŚCI_TWÓRCZEJ.

    Pozwolę się z tym niezgodzić, jako z argumentem podniesionym ogólnie.
    Oczywiście większość wypowiedzi charakteru twórczego raczej nie ma, a więc
    i pod ochronę prawa autorskiego z przyczyn przez Ciebie podanych nie
    podpada. Ale niektóre mogą mieć taki charakter. I te podlegają. Po prostu
    trzeba za każdym razem oceniać, na ile twórczy charakter ma dana
    wypowiedź.

  • 8. Data: 2004-02-12 21:32:59
    Od: Arek <a...@e...net>

    Marek Strzelecki rzecze:
    > A czym jak nie procesem tworzenia jest stworzenie (nomen omen) zdania?

    Ustawa mówi o DZIAŁALNOŚCI a nie o procesie tworzenia.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek

  • 9. Data: 2004-02-12 22:48:58
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <c0gk0v$dni$1@topaz.icpnet.pl>, Marek Strzelecki wrote:
> [...]
    > od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia". Gdzie tu jest mowa o
    > tym, że ma miećjakiekolwiek walory artystyczne? Że ma to byćwiersz lub

    Wiekszosc wypowiedzi, wbrew temu co mogloby sie wydawac nie ma charakteru
    tworczego. Setki ludzi mowi i pisze w podobny sposob, operuje podobna
    skladnia etc, a fakt, ze takie cos ktos przelal do komputera i umiescil
    gdzies jako krotka wypowiedz, nie oznacza ze od razu stalo sie to tworcze
    i indywidualne. Jakbys napisal np. dluzsza dywagacje na jakis temat, tak,
    ze bylaby ona rozpoznawalna jako calosc, poprzez swoja forme i tresc, to
    bylby to zdecydowanie utwor w rozumieniu PA.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2004-02-13 16:57:33
    Od: Arek <a...@e...net>

    Robert Tomasik rzecze:
> [...]
    > podpada. Ale niektóre mogą mieć taki charakter. I te podlegają. Po prostu
    > trzeba za każdym razem oceniać, na ile twórczy charakter ma dana

    To ja się też nie zgodzę. ŻADNA wypowiedź NIE JEST działalnością
    twórczą, więc nie podlega w ogóle pod prawo autorskie.
    Oczywiście wypowiedź MOŻE zawierać w sobie utwór czyli coś co jest
    PRZEJAWEM DZIAŁALNOŚCI TWÓRCZEJ np. wiersz, jego część lub część
    opowiadania, o czym już pisałem.

    Natomiast - jeszcze raz podkreślam - z zasady ŻADNA wypowiedź NIE JEST
    utworem i NIE PODLEGA ochronie prawu autorskiemu.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek