  • 1. Data: 2008-08-20 21:49:56
    Temat: Obraźliwe tresci na forum internetowym - odpowiedzialnosć moderatora
    Od: "Grzechu" <m...@T...fm>

    Witam
    Jestem administratorem pewnego forum internetowego.
    Na forum internetowym ktorego jednocześnie jestem moderatorem powstał
    konflikt.
    W jego wyniku jedna ze stron sporu twierdzi (zarząd wspolnoty
    mieszkaniowej), że została obrażona przez użytkownika z opozycyjnej strony
    konfliktu (częsci mieszkańców).
    Ja jako moderator zostałem przywołany do usunięcia obraźliwych treści
    (ewidentne złamanie regulaminu forum).

    Obrażliwe treści:
    1. człapiące dziadki - na temat pracowników pewnej firmy ochroniarskiej
    2. pomysłowy dobromił uderzył się w głowę - na temat całej grupy osób, ktora
    wprowadza pewien pomysł/zasadę (czyli zarządu),
    lub jednej z nich ktora jest pomysłodawcą (myślę że autor domniemanego
    obrażenia nie wie kto to jest i użył przenośni)
    3. ten pomysł to debilizm - obrazona strona interpretuje to na zasadzie:
    nazwano nas debilami

    Pytania moje brzmią:

    Czy powyższe trzy przykłady mozna rzeczywiscie traktować jako zwroty
    obrażliwe, czy ich adresaci (no wlasnie kto dokladnie) zostali obrażeni?
    Moje zdanie

    Ad1 - nikt personalnie nie został wymieniony (raczej grupa, cos na zasadzie
    "politycy to złodzieje")
    Ad2 - autor pewnie miał na myśli pomysłodawcę feralnego pomysłu jednak nie
    wymienił go z imienia i nazwiska... bo go nie znał, celował raczej w
    bezimiennego członka grupy zarządzającej od ktorej ten pomysł wyszedł
    Ad3 - takze trudno zgodzić mi ze zdaniem obrażonej strony (przypominam że
    twierdzą że wyzwano ich od debili)

    Pytanie nr 2
    Czy jeżeli okaze się, że domniemani obrażeni rzeczywiscie nimi są, a ja jako
    jedyny dysponujący taką możliwością nie usunąłęm tego obraźliwego postu
    to czy mogą mi grozic jakieś skutki prawne? Dodam ze nie ja byłęm autorem
    tych zdań.
    Wg mnie usunięcie tego postu to nadużycie z mojej strony (jako
    administratora) ponieważ zadna osoba z imienia i nazwiska nie została tu
    obrażona.
    W dalszej czesci tego postu pojawiły się inne argumenty (już bardziej
    rzeczowe) i usuwając cały post moglbym wypaczyć dyskusję,
    edytowac postów czyli usuwac wybranych zdan nie pozwala mi regulamin.

    Aktualnie grozi mi się nastepujacymi paragrafami tzn że ja (jako
    administrator i moderator nie bedący autorem feralnego postu) je naruszyłem:

    art. 23 kc,
    art. 212 §1 i §2 kk

    212 kk
    24 § 1 kc
    448 kc

    Bedę wdzięczny za rzeczową odpowiedź
    Pozdrawiam
    GM

  • 2. Data: 2008-08-20 22:01:53
    Od: "Maxiuca" <m...@p...fm>

    Użytkownik "Grzechu" <m...@T...fm> napisał w wiadomości
    > Aktualnie grozi mi się nastepujacymi paragrafami tzn że ja (jako
    > administrator i moderator nie bedący autorem feralnego postu) je
    > naruszyłem:

    Zaproponuj im żeby od razu poszli z tym do sądu cywilnego to od razu im rura
    zmięknie, bo nie ma szans na wygranie takiej sprawy a to co robią to zwykłe
    straszenie. Żadne to obraźliwe treści, niech dadzą spokój i lepiej wezmą się
    do roboty (administracja powinna administrować a nie czytać fora
    internetowe).

    --
    Max

  • 3. Data: 2008-08-20 22:37:25
    Od: "rezist.com" <r...@s...us>

    > 3. ten pomysł to debilizm - obrazona strona interpretuje to na zasadzie:
    > nazwano nas debilami

    maja pretensje, ze nie wprost? :)

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com & http://anvilstrike.com

  • 4. Data: 2008-08-20 23:24:10
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Grzechu wrote:

    > art. 23 kc,
    > art. 212 §1 i §2 kk
    >
    > 212 kk
    > 24 § 1 kc
    > 448 kc

    Mówiąc trywialnie - olać groźby. W tym przypadku, to co musisz mieć, na
    wypadek, gdyby doszło do sprawy karnej, to dane umożliwiające
    identyfikację autora wpisu. Niemniej przekazujesz je wyłacznie sądowi
    lub prokuraturze/policji na ich pisemny wniosek.

    Niemniej nie sądzę, żeby do takiej sprawy karnej doszło, a w cywilnej
    możesz co najwyżej być poproszony na świadka.

    M.

  • 5. Data: 2008-08-21 06:18:12
    Od: "witek67" <w...@o...pl>

    co firm ochroniaskich to szanowny zarząd odsyłam do jednego z numerów
    tygodnika Ozon, gdzie okładka tytułowa "Karki biją, Dziadki kradną" traktuje
    właśnie o kondycji polskiej ochrony,

    co do pomysłowego dobromira to o ile mnie pamięć nie myli to przed
    wymyśleniem czegoś coś go waliło po głowie (chyba piłka czy jajko)

    "...ten pomysł to debilizm...." a moze nalzey napisać ze grono osób które to
    wymyśliło osiągneło szczyt swoich możliwosci intelektualnych, a pomysł tem
    nadaje sie do realizacji jedynie z szpitalu gdzie leczone sa załamania
    nerwowe

    szczerze to dla mnie nie ma zadnego obrażania w tym co napisałeś, forum jest
    po to zeby wypowiadać sie a nie po to zeby wazelinować zarządowi, jeśli ktoś
    uwaza ze to debilny pomysł zarządu to niech pisze, szczególnie ze nie
    napisał wprost ze pan prezes czy jakiś cieć z zarządu to debil

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2008-08-21 06:48:21
    Od: " wd40" <w...@g...pl>

    witek67 <w...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > uwaza ze to debilny pomysł zarządu to niech pisze, szczególnie ze nie
    > napisał wprost ze pan prezes czy jakiś cieć z zarządu to debil

    Może warto zwroty te zastąpić gwiazdkami, oryginalną treść wpisu przenieść
    na jakąś stronę www (konieczne jest zmienienie nagłowka, tak by wyszukiwarki
    (np. google) omijały tą stronę), a w forum dać na nią link z dopiskiem, że
    tam znajduje się oryginalna treść, ale zawiera szokująco obraźliwie
    drastyczne sformułowania, których usunięcia z forum domaga się zarząd
    wspólnoty i tu: imiona i nazwiska członków.

  • 7. Data: 2008-08-21 06:50:35
    Od: " wd40" <w...@g...pl>

    Bardzo Ci współczuję:
    - jak nie usuniesz to zostaniesz posądzony o współudział
    - jak usuniesz to naruszysz prawa autorskie

  • 8. Data: 2008-08-21 06:54:24
    Od: " wd40" <w...@g...pl>

    Wyślij poleconym zapytanie do rzecznika praw obywatelskich a zarząd
    wspólnoty poinformuj, że w związku z ich groźbami wszcząłeś już postępowanie
    administracyjne.

  • 9. Data: 2008-08-21 07:13:26
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 20 Aug 2008 23:49:56 +0200, Grzechu napisał(a):

> [...]
    > jako jedyny dysponujący taką możliwością nie usunąłęm tego obraźliwego
    > postu to czy mogą mi grozic jakieś skutki prawne? Dodam ze nie ja byłęm

    Tak -- mówię o zasadzie ogólnej, nie o tym konkretnym przypadku -- o
    odpowiedzialności usługodawcy mówi art. 14 ust. 1 ustawy o świadczeniu
    usług drogą elektroniczną.

    Do do meritum: pamiętaj, że owe zdania wypowiedziane są w jakimś
    kontekście, czyli nie są to zapewne ogólne stwierdzenia wartościujące
    (jak o tych politykach), lecz odnoszą się konkretnie do zaistniałego
    sporu.
    Z drugiej strony oczywiście trudno powiedzieć czy takie słowa faktycznie
    mogą mieć coś wspólnego z naruszeniem czyichś dóbr osobistych. Rzecz
    ocenna ;)

    > W dalszej czesci tego postu pojawiły się inne argumenty (już bardziej
    > rzeczowe) i usuwając cały post moglbym wypaczyć dyskusję, edytowac
    > postów czyli usuwac wybranych zdan nie pozwala mi regulamin.

    Ale *nakazuje* ustawa.

    > Aktualnie grozi mi się nastepujacymi paragrafami tzn że ja (jako
    > administrator i moderator nie bedący autorem feralnego postu) je
    > naruszyłem:

    Odpowiedzialność usługodawcy może być wyłącznie odpowiedzialnością
    solidarną, wraz z osobą, która wygaduje/wypisuje takie osoby. I na pewno
    żaden z przepisów kodeksu karnego nie wchodzi w rachubę.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 10. Data: 2008-08-21 07:21:18
    Od: "Troll" <w...@d...mnie>

    Użytkownik " wd40" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Bardzo Ci współczuję:
    > - jak nie usuniesz to zostaniesz posądzony o współudział
    > - jak usuniesz to naruszysz prawa autorskie

    2xbzdura