  • 1. Data: 2016-05-12 12:56:43
    Temat: Obowiązek zmiany hasła w programach
    Od: kapitalikk <a...@g...com>

    Dzień dobry
    Chciałbym poznać dokładnie, jeśli ktoś zna, podstawę prawną, która
    nakazuje określoną częstotliwość zmiany haseł w programach obsługujących
    dane np. pracowników (Płacznik, programy księgowe), wejścia na portale
    rządowe.

    Dam przykład:
    tzw. Pułe - narzuca mi samo login. Hasło mam własne.
    Płacznik to każe ustawowo zmieniać hasło co 30 dni. Ma w tym przypadku w
    dupie, wprowadzanie jakiś specjalnych znaków.
    Portal celny też ma własne hasła.
    Postal SIO - własne hasła, oczywiście poppieprzone SIO działa już w
    dwóch programach ale ja robię w jednym i starczy.
    Stetystyka - PORAŻKA!! -bardziej idiotycznie działającego portalu nie
    widziałem. Pomijam tutaj, że w tym portalu jeden urzędnik pyta mnie o
    to, co przekazałem wcześniej innemu urzędnikowi, jakby sam nie potrafił
    sobie tej informacji pobrać. Co robię? w dupę powtarzam bezzsensownie te
    dane.
    Pfrony hasła i loginy.
    Jest tego więcej.
    i pytam, Kiedy skończy się bezsensowne przekazywanie danych do
    urzędasów, którym to na gówno potrzebne.(tak se ponarzekałem na tfurcuf
    programów rządowych i rządowych portali internetowych.

    Nie ma tutaj żadnej koordynacji, współpracy.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2016-05-12 12:59:21
    Temat: Re: Obowiązek zmiany hasła w programach
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2016-05-12, kapitalikk <a...@g...com> wrote:

    [...]

    > Nie ma tutaj żadnej koordynacji, współpracy.

    Czyli postulujesz zaistnienie jednej centralnej bazy danych
    wszystkiego o podatniku, do której mają dostęp wszystcy urzędnicy,
    tak?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2016-05-12 13:52:43
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-05-12 o 12:56, kapitalikk pisze:
> [...]
    > nakazuje określoną częstotliwość zmiany haseł w programach obsługujących
    > dane np. pracowników (Płacznik, programy księgowe), wejścia na portale

    Wytyczne GIODO:
    "Przy określaniu częstotliwości zmiany haseł należy pamiętać, iż hasło
    użytkownika powinno być zmieniane nie rzadziej niż co 30 dni i składać
    się co najmniej z 6 lub 8 znaków - w zależności od tego, czy w systemie
    są przetwarzane dane wrażliwe, o których mowa w art. 27 ustawy (za-
    łącznik do rozporządzenia pkt IV ppk 2 w zw. z pkt VII)."

  • 4. Data: 2016-05-12 14:17:40
    Od: kapitalikk <a...@g...com>

    W dniu 2016-05-12 o 13:52, Krzysztof Jodłowski pisze:

> [...]
    > są przetwarzane dane wrażliwe, o których mowa w art. 27 ustawy (za-
    > łącznik do rozporządzenia pkt IV ppk 2 w zw. z pkt VII)."

    Ty to Q2 umiesz pocieszyć :(

    Pozdrawiam
    :)

  • 5. Data: 2016-05-12 14:21:24
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-05-12 13:52, Krzysztof Jodłowski pisze:

> [...]
    > są przetwarzane dane wrażliwe, o których mowa w art. 27 ustawy (za-
    > łącznik do rozporządzenia pkt IV ppk 2 w zw. z pkt VII)."

    Szkoda, że wytyczne nie konsultowane z nikim, kto zna sie na
    bezpieczeństwie i ludzkiej psychice, takie wytyczne obniżają
    bezpieczeństwo, a nie je gwarantują...

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 6. Data: 2016-05-12 14:28:41
    Od: kapitalikk <a...@g...com>

> [...]
    >
    > Czyli postulujesz zaistnienie jednej centralnej bazy danych
    > wszystkiego o podatniku, do której mają dostęp wszystcy urzędnicy,

    Wojciechu chyba mało wiesz w temacie, urzędnicy mają dostęp do
    wszystkich Twoich danych? Znam mądrych urzędników, którzy potrafią
    łączyć się z danymi REGON, PESEL, ZUS, US i wszystko o kliencie wiedzą.
    Jak ja chcę o sobie dowiedzieć się cokolwiek, to muszę znać wiele
    loginów i haseł.

    Postuluję aby klient nie musiał za każdym razem logować się do części
    systemu PAŃSTWA podając inne hasło, inny login.
    Żeby mu pieprzony programista (jeśli nie ma takiej podstawy prawnej) nie
    narzucał, że muszę pieprzone specjalne znaki umieszczać w haśle i małe i
    duże litery i liczby i żeby jeden pieprzony programista nie kazał mi
    tworzyć hasła składającego się z 7 znaków, innego hasła z 8 znaków a
    jeszcze innego hasła z 9 znakami. I że to wszystko mam zmieniac co 20
    lub 30 lub 40 dni. ot takie urozmaicenie. Żebym się k...a nie zanudził
    przypadkiem.
    Cały czas pytam, czy są jakieś podstawy prawne narzucające mi zmianę
    okresową tych haseł?

    Pozrawiam

  • 7. Data: 2016-05-12 18:44:14
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2016-05-12, kapitalikk <a...@g...com> wrote:

    [...]

    > Wojciechu chyba mało wiesz w temacie, urzędnicy mają dostęp do
    > wszystkich Twoich danych?

    Nie. Nie mają.

    > Znam mądrych urzędników, którzy potrafią łączyć się z danymi REGON, PESEL,
    > ZUS, US i wszystko o kliencie wiedzą.

    Na szczęście nie wszyscy mają takie uprawnienia.

    > Jak ja chcę o sobie dowiedzieć się cokolwiek, to muszę znać wiele
    > loginów i haseł.

    A w czym problem konkretnie?

    > Postuluję aby klient nie musiał za każdym razem logować się do części
    > systemu PAŃSTWA podając inne hasło, inny login.

    No to sie nie loguj. Ja np. się do większości systemów PAŃSTWA loguję
    kluczem kwalifikowanym. Z moim własnym, nadanym PINem.

    > Żeby mu pieprzony programista (jeśli nie ma takiej podstawy prawnej) nie
    > narzucał, że muszę pieprzone specjalne znaki umieszczać w haśle i małe i
    > duże litery i liczby i żeby jeden pieprzony programista nie kazał mi

    Sam jesteś to co powiedziałeś. :)

    https://edugiodo.giodo.gov.pl/pluginfile.php/113/mod
    _resource/content/17/INF1/INF_R03_02.html
    ---
    3. POZIOMY BEZPIECZEŃSTWA SYSTEMU INFORMATYCZNEGO
    3.1. Poziom podstawowy

    W przypadku gdy do uwierzytelniania użytkowników używa się hasła, jego zmiana
    następuje nie rzadziej, niż co 30 dni. Hasło składa się co najmniej z 6 znaków.

    3.2. Poziom podwyższony

    W przypadku gdy do uwierzytelniania użytkowników używa się hasła, składa się ono co
    najmniej z 8 znaków, zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry lub znaki specjalne.
    ----

> [...]
    > jeszcze innego hasła z 9 znakami. I że to wszystko mam zmieniac co 20
    > lub 30 lub 40 dni. ot takie urozmaicenie. Żebym się k...a nie zanudził

    Nom. :)

    > Cały czas pytam, czy są jakieś podstawy prawne narzucające mi zmianę
    > okresową tych haseł?

    Tak. Są.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 8. Data: 2016-05-12 19:15:09
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Wojciech Bancer"

    [...]

> [...]

    Czyli postulujesz zaistnienie jednej centralnej bazy danych
    wszystkiego o podatniku, do której mają dostęp wszystcy urzędnicy,
    Przecież napisał, że chodzi o uwierzytelnianie, czyli systemy takie jak
    OpenID tudzież OAuth

  • 9. Data: 2016-05-12 19:16:24
    Od: "re" <r...@r...invalid>

> [...]

    No to sie nie loguj. Ja np. się do większości systemów PAŃSTWA loguję
    kluczem kwalifikowanym. Z moim własnym, nadanym PINem.
    Pokaż tę większość.

  • 10. Data: 2016-05-12 20:00:25
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer p...@p...pl ...

> [...]
    >
    > Czyli postulujesz zaistnienie jednej centralnej bazy danych
    > wszystkiego o podatniku, do której mają dostęp wszystcy urzędnicy,

    Mysle, ze pyta, skad kazda instytucja robi po swojemu.
    Przykładowo:
    - deklaracje do US mozna wysłac majac tylko kwote z pit z zeszłego roku
    - deklaracje do ZUS mozna wysłać majac do najmniej profil zaufany epuap ale
    to nie wystarcza! Trzeba jeszcze potwierdzic kazdą wysyłkę kodem z maila.
    - profil epuap to potwierdzenie tozsamosci ale mimo tego nie da rady za
    jego posrednictwem założyc konta w NFZ - dlaczego? NFZ twierdzi ze giodo,
    giodo, ze nie wymagało tego...

    Itd...