    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
    Subject: Re: Obowiązek zmiany hasła w programach
    Date: Thu, 12 May 2016 18:44:14 +0200

    On 2016-05-12, kapitalikk <a...@g...com> wrote:

    [...]

    > Wojciechu chyba mało wiesz w temacie, urzędnicy mają dostęp do
    > wszystkich Twoich danych?

    Nie. Nie mają.

    > Znam mądrych urzędników, którzy potrafią łączyć się z danymi REGON, PESEL,
    > ZUS, US i wszystko o kliencie wiedzą.

    Na szczęście nie wszyscy mają takie uprawnienia.

    > Jak ja chcę o sobie dowiedzieć się cokolwiek, to muszę znać wiele
    > loginów i haseł.

    A w czym problem konkretnie?

    > Postuluję aby klient nie musiał za każdym razem logować się do części
    > systemu PAŃSTWA podając inne hasło, inny login.

    No to sie nie loguj. Ja np. się do większości systemów PAŃSTWA loguję
    kluczem kwalifikowanym. Z moim własnym, nadanym PINem.

    > Żeby mu pieprzony programista (jeśli nie ma takiej podstawy prawnej) nie
    > narzucał, że muszę pieprzone specjalne znaki umieszczać w haśle i małe i
    > duże litery i liczby i żeby jeden pieprzony programista nie kazał mi

    Sam jesteś to co powiedziałeś. :)

    https://edugiodo.giodo.gov.pl/pluginfile.php/113/mod
    _resource/content/17/INF1/INF_R03_02.html
    ---
    3. POZIOMY BEZPIECZEŃSTWA SYSTEMU INFORMATYCZNEGO
    3.1. Poziom podstawowy

    W przypadku gdy do uwierzytelniania użytkowników używa się hasła, jego zmiana
    następuje nie rzadziej, niż co 30 dni. Hasło składa się co najmniej z 6 znaków.

    3.2. Poziom podwyższony

    W przypadku gdy do uwierzytelniania użytkowników używa się hasła, składa się ono co
    najmniej z 8 znaków, zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry lub znaki specjalne.
    ----

    > tworzyć hasła składającego się z 7 znaków, innego hasła z 8 znaków a
    > jeszcze innego hasła z 9 znakami. I że to wszystko mam zmieniac co 20
    > lub 30 lub 40 dni. ot takie urozmaicenie. Żebym się k...a nie zanudził
    > przypadkiem.

    Nom. :)

    > Cały czas pytam, czy są jakieś podstawy prawne narzucające mi zmianę
    > okresową tych haseł?

    Tak. Są.

    --
    Wojciech Bańcer