  • 1. Data: 2016-05-12 15:03:37
    Temat: "Odmowa" złożenia ślubowania przed zeznawaniem w sądzie
    Od: m...@g...com

    Załóżmy że ktoś ma taką życiową zasadę że nic nikomu nie obiecuje, nie przysięga na
    nic i za nic i nie "ślubuje" czegokolwiek komukolwiek. Mniejsza o powód (np.
    ewangeliczną radę: Mt5,33-37). Co sąd na takie dictum przy wezwaniu do ślubowania
    "mówienia prawdy i tylko prawdy"?

  • 2. Data: 2016-05-13 09:55:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 12 May 2016 06:03:37 -0700 (PDT), m...@g...com
    wrote:
> [...]
    > c i nie "ślubuje" czegokolwiek komukolwiek. Mniejsza o powód (np.
    > ewangeliczną radę: Mt5,33-37). Co sąd na takie dictum przy

    Chodzi o uniemożliwienie zastosowania przez sąd art 276 kpc par. 1?

    Dobre pytanie ale wydaję mi się, że argument jaki podałeś sąd i tak
    uzna za nieuzasadniony i co mu pan zrobisz.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2016-05-13 11:53:05
    Od: m <m...@g...com>

    On 12.05.2016 15:03, m...@g...com wrote:
> [...]
    > komukolwiek. Mniejsza o powód (np. ewangeliczną radę: Mt5,33-37). Co
    > sąd na takie dictum przy wezwaniu do ślubowania "mówienia prawdy i

    A to w ogóle jeszcze się u nas ślubuje? To sąd nie poucza i jazda z
    zeznaniami?

    p. m.

  • 4. Data: 2016-05-13 12:19:48
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Tak, na życzenie którejś ze stron postępowania lub sądu z urzędu (z tym drugim
    najczęściej spotkałem się przy sprawach spadkowych).
    Karani za składanie fałszywych zeznań nie ślubują ;-)

    -----

  • 5. Data: 2016-05-13 13:53:28
    Od: m...@g...com

    W dniu piątek, 13 maja 2016 09:55:32 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > Chodzi o uniemożliwienie zastosowania przez sąd art 276 kpc par. 1?

    Nie. Po prostu ślubowanie to forma przyrzeczenia/przysięgi/zobowiązania które jest
    formą związania woli (zniewolenia) i jako takie jest sprzeczne z zasadą
    chrześcijańskiej (humanistycznej) wolności sumienia obowiązującej wszędzie i zawsze
    ("wy zaś niczemu nie oddawajcie się w niewolę", "Wszystko mi wolno, ale ja niczemu
    nie oddam się w niewolę" (1 Kor 6,12) a ponadto owe przysięganie/ślubowanie jako
    takie zawsze powinno być dobrowolne.

    > Dobre pytanie ale wydaję mi się, że argument jaki podałeś sąd i tak
    > uzna za nieuzasadniony i co mu pan zrobisz.

    A jednak byłem świadkiem jak sąd uznał za uzasadniony - na podstawie wolności
    wyznania i obowiązywania w sumieniu nakazów wyznawanej wiary, ale kodeksów nie
    zacytuję choć mógłbym sprawdzić w aktach. :)
    Swoją drogą ciekawe czy z tego jakiś ferment w środowisku sądowniczym nie wyniknie ;)

  • 6. Data: 2016-05-13 16:00:41
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 13 May 2016 04:53:28 -0700 (PDT), m...@g...com
    wrote:
    > Nie. Po prostu ślubowanie to forma przyrzeczenia/przysięgi/zobowi

    Co nie? Ten art. określa kiedy można ukarać za niezłożenie
    ślubowania. Sąd uznaje lub nie zasadność odnowy.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2016-05-13 16:38:19
    Od: m...@g...com

    W dniu piątek, 13 maja 2016 16:00:56 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > Co nie? Ten art. określa kiedy można ukarać za niezłożenie
    > ślubowania. Sąd uznaje lub nie zasadność odnowy.

    Wiec w tym wypadku uznał zasadność. OdMowy.
    Tyle ze właściwie odmowy jako takiej nie było ;)
    Była tylko udzielona sądowi informacja o wynikającym z przesłanek ewangelicznych
    przekonaniu iż delikwent "nie uznaje ślubowań i przyrzeczeń" jako aktów mających
    potwierdzać lub wzmacniać jego staranie nie rozmijania się z prawdą...