  • 1. Data: 2004-01-15 18:34:04
    Temat: Obecnosc na rozprawie tzw osoby zaufania
    Od: m...@p...onet.pl

    witam, chcialabym prosic osoby zorientowane w prawie o odpowiedz w nast.
    sprawie:
    OSOBA ZAUFANIA
    Art. 154. § 1.k.p.c Podczas posiedzenia odbywającego się przy drzwiach
    zamkniętych mogą być obecni na sali: strony, interwenienci uboczni, ich
    przedstawiciele ustawowi i pełnomocnicy, prokurator oraz osoby zaufania po
    dwie z każdej strony.
    I teraz pytanie, czy osoba zaufania musi byc na kazdej sprawie ta sama ,czy
    na nastepna rozprawe mozna wziac ze soba inna osobe. np na jednej bedzie moj
    maz ,a na kolejnej nie moze bo wyjechal i chcialabym wziac swoja siostre.
    Pozdrawiam M.

  • 2. Data: 2004-01-15 19:36:20
    Temat: Re: Obecnosc na rozprawie tzw osoby zaufania
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Nie jestem pewien, czy wiesz o co pytasz. W przywołanym przez Ciebie
    przepisie chodzi tylko i wyłącznie o stosunkowo nieliczną część rozpraw o
    wyłączonej jawności. W wypadku normalnej rozprawy nie ma ograniczeń i
    zasadniczo może wejść każda osoba. Co najwyżej przewodniczący składu
    orzekającego zapyta o charakter obecności, ale wystarczy powiedzieć, że
    się jest w charakterze publiczności i raczej nikt żadnych wstrętów nie
    robi. On pyta nie tyle z ciekawości, tylko by mieć pewność, że na sali nie
    siedzi ktoś, kto będzie przesłuchiwany w przyszłości jako świadek w tej
    sprawie.

    W wypadku rozpraw o wyłączonej jawności chodzi o to, że nie ma
    publiczności. Wówczas każda ze stron może zaprosić po dwie osoby. I nie ma
    znaczenia, czy to będą te same osoby, czy różne, bo te osoby nie spełniają
    żadnej roli procesowej. Po prostu maja prawo być i stanowić tzw. publikę
    bez prawa odzywania się nawet. I nawet nikt tych osób z tego co pamiętam
    nie legitymuje. Sąd jedynie poucza o obowiązku zachowania w tajemnicy
    tego, co się obecni dowiedzą i tyle.

  • 3. Data: 2004-01-16 14:46:24
    Od: m...@p...onet.pl

    > Nie jestem pewien, czy wiesz o co pytasz. W przywołanym przez Ciebie
    > przepisie chodzi tylko i wyłącznie o stosunkowo nieliczną część rozpraw o
    > wyłączonej jawności.
    Dziekuje za odpowiedz, wlasnie o to pytalam, sprawa jest z typu niejawnych.W
    moim przypadku sedzia poprosil o dowod osobisty osobe zaufania czyli mojego
    meza.Meza nie bylo ze mna na drugiej sprawie, sedzia przy
    wyczytywaniu 'obecnosci' stron wyczytal i jego, zapytal dlaczego go nie ma,
    sprawa sie odbyla ale nie zakonczyla sie,wyznaczono kolejna rozprawe i sedzia
    na koniec polecil wyslac wezwanie na kolejna rozprawe do meza.Czy taka jest
    procedura ? Czy do osob zaufania wysyla sie wezwania? Czy grozi mu jakas kara
    jesli sie nie stawi ( wyjechal i byc moze na nastepna tez nie bedzie mogl
    przyjsc)?Czy musze zglosic sedziemu na nast. sprawie ,ze rezygnuje z osoby
    zaufania w osobie meza a chce by uczestniczyly dwie inne osoby jako osoby
    zaufania?Na jaki art sie powolac? bo jak widze sedzia nie bardzo jest
    zorientowany jaki status na taka osoba zaufania.

  • 4. Data: 2004-01-16 18:36:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Dla mnie to dziwne, no ale sędzią nie jestem. Może mają jakieś tam
    wytyczne nie publikowane w dzienniku ustaw, których ja nie znam. Z prawa
    mieć takiego nie wynika. Wiadomo, że jak męża nie będzie to i wezwania nie
    odbierze, a jak nie odbierze to przecież listu gończego za nim nie wydadzą
    bo po co.