  • 61. Data: 2007-09-26 08:43:37
    Temat: Re: "Nieznajomość prawa nie zwalnia od odpowiedzialności za jego naruszanie"?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Sep 2007, mvoicem wrote:

    > No widzisz, a o podstawach (nie zabijaj, nie kradnij) słyszę niezależnie
    > od tego czy słucham ;)

    Ale nijak do tego się nie odnosiłem.
    Wychodzi, że ostatnio się czepiam :], ale pisałeś że "nikt Ci
    nie czyta" to tłumaczę że nieprawda, słuchać nie chcesz i tyle :P
    Sprawa czy coś wiesz bo wciskają na siłę jest ortogonalna do
    dostępności drogą radiową.

    > Na pewno nie jest to zjawisko powszechne.

    J.w.
    Piszesz "nie występują".
    Wystąpienie dwu urywków gdziekolwiek i kiedykolwiek kładzie tę tezę
    na łopatki. I owszem, wiem, znowu się czepiam! :)
    Ale "nie występują" <> "nie występują powszechnie".

    > IMHO tak. A do czego zmierzasz?

    Wydawało mi się, że gdzieś tam widziałem jakiś urywek.

    pzdr, Gotfryd

  • 62. Data: 2007-09-26 09:22:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Napisałeś "paru przedstawicieli `klasy średniej`". Nie "paru
    > najwybitniejszych....."

    Moja wina - w cytacie było "statystyczny Polak" czy jakoś
    tak, a za bardzo przyciąłem, a tak to w poprzednim cytacie
    nie było (znaczy nie chodzi o statystycznego obywatela).

    Jeszcze szczegoł: z "klasy średniej" w rozumieniu tego tekstu
    należy wyłączyć pracowników, niezależnie od tego że DZIŚ
    często odpowiednicy ówczesnej "klasy" takimi pracownikami
    są.
    Lekarz prowadzący prywatną praktykę "się nadaje", lekarz który
    przychodzi i należy mu się pensja - nie. Jakieś kryterium
    trzeba przyjąć, i musi nim być doświadczenie w osobistej
    materialnej odpowiedzialności za "pomysły" :)

    > ani "paru przedstawicieli .... o wykształceniu ......".

    Zgoda, nie napisałem, i wyszktałcenia bym... nie uwzględniał.
    "Zrozumiałe prawo" nie ma wymagać studiów!
    Ma je umieć zrozumieć straganiarz, który daje sobie radę z załatwieniem
    dostawy z hurtowni i rozliczeniem podatków.

    pzdr, Gotfryd

  • 63. Data: 2007-09-26 09:58:06
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > trzeba przyjąć, i musi nim być doświadczenie w osobistej
    > materialnej odpowiedzialności za "pomysły" :)

    Nie bardzo rozumiem dlaczego tylko osoby przedsiębiorcze mają stanowić czy
    dany przepis jest do luftu czy nie. Przecież oprócz nich jest cała kupa
    ludzi których prawo dotyczy .... (rzekłbym większość).

    Poza tym, powiedzmy malarz, muzyk, rzeźbiarz, pisarz. Inaczej
    mówiąc "humanista"[1] - freelancer. W większości wypadków spełnia twoje
    kryteria klasy średniej. I tak mi się wydaje że w większości przypadków
    zapis "i"/"lub"/"albo" w znaczeniu boolowskim a nie językowym będzie dla
    nich niezrozumiały.

> [...]
    > Ma je umieć zrozumieć straganiarz, który daje sobie radę z załatwieniem
    > dostawy z hurtowni i rozliczeniem podatków.

    Widzę że niejawnie zafiksowałeś się na prawie podatkowym. A przecież jest
    cała masa ustaw dotyczących czego innego ;).

    p. m.

    [1] - "humanista" - człowiek który nie lubi matematyki (nie mylić z
    humanistą)

  • 64. Data: 2007-09-27 21:48:39
    Od: "Sky" <s...@o...pl>

    > Nie uważam.
    > Ale akurat uważam że prawo w znaczącej większości jest jednak zrozumiałe.

    Dla tej "większości" jakiej dane je było poznać i przemyśleć
    [np. na studiach prawniczych]? ;)

  • 65. Data: 2007-09-27 22:03:14
    Od: "Sky" <s...@o...pl>

    wiadomości news:fbens4-ij5.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > Przepraszam bardzo: a co mnie obchodzi jakiś dekalog?

    Własnie!
    chętnie posłucham...jakiejś rzetelnej analizki
    po co niby ma cię jakiś dekalog obchodzić ;)

    > ROTFL

    Ty tak serio czy tylko dla jaj? ;P
    Poczytaj coś z psychologii na temat "kary" jesli jej też nie uważasz
    za "jakąś tam" która niewiadomo po co miałaby kogoś obejść ;)

  • 66. Data: 2007-09-27 22:05:33
    Od: "Sky" <s...@o...pl>

    Użytkownik "j...@f...adres.to" <w...@c...barg.cy> napisał
    w wiadomości news:fdb7f1$fvu$1@news.onet.pl...

    > <ironia on>
    > Którzy to mądrzy posłowie nie będą mieć żadnych powodów do tworzenia
    > prawa służącego przede wszystkim im samym, oczywiście dlatego, że będą
    > mądrzy.
    > <ironia off>
    > Uczciwość jest wypierana z procesu stanowienia prawa z samej istoty
    > tegoż procesu, bo sam system tworzenia prawa jest wadliwy.

    o! o! o! coś mocno w tym kierunku... ;)

  • 67. Data: 2007-09-27 22:26:39
    Od: "Sky" <s...@o...pl>

    > Nie jest ważne czy zna, tylko czy miał możliwość zapoznania się.

    Kolejna formuła będąca absurdem i "fikcją prawniczą" nie mającą nic
    wspólnego
    z realizmem ale wiele z wygodnictwem światka prawniczego i sędziowskiego
    żeby w ogóle mogli grać w tych szopkach z pewnymi siebie minami...

    No to zademonstruj co to znaczy wg ciebie "mieć możliwość zapoznania się"
    skoro nawet 5 lat zakończonych dyplomem studiów prawniczych takiej pełnej
    możliwości
    [owocującej znajomością prawa] zdaniem samych korporacji prawniczych nie
    daje.

    Tylko proszę nie pisz o powszechnym dostępie do aktów prawnych w miejscach
    publicznych [biblioteki itp...] -bo każdy myślący racjonalnie wie co by się
    stało gdyby wszyscy obywatele próbowali zrealizować możliwość pełnego
    zapoznania się z prawem w takich miejscach.

  • 68. Data: 2007-09-27 22:39:42
    Od: "Sky" <s...@o...pl>

    > Nadal widzę możliwość ..., biblioteki, pks i takie tam :)
    >
    > Przecież liczy się możliwość.

    Dla kogo się liczy? Dla sędziów i adwokatów na tym twierdzeniu
    zarabiających? ;)
    Mozliwość której zresztą nie ma -przynajmniej rozpatrując ją
    realistycznie w kontekscie sumy wszystkich obywateli.

    Wpierw trzeba gremialnie skonstatować że obecna praktyka to opary absurdu
    żeby wspólnie sie zastanawiać nad sensownymi rozwiązaniami.
    A puste gadanie to jest dla tych którzy wolą dojechać do emerytury
    zanim się zacznie czyszczenie tej stajni augiasza,
    istnej piramidki finansowej [zabronionych ponoć]
    zbudowanej na idei oprawiania żeźnego bydła ;)

    > Sensowne, znaczy realne rozwiązanie. A nie idealistyczne postulaty, za
    > którymi pewnie każdy jest.

    ...ale jak widać nie ty...który czekasz aż ktoś inny robotę odwali... ;)

  • 69. Data: 2007-09-27 22:46:16
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Sky wrote:

    > Własnie!
    > chętnie posłucham...jakiejś rzetelnej analizki
    > po co niby ma cię jakiś dekalog obchodzić ;)

    A co tu analizować? Z prawnego punktu widzenia dekalog jest tak samo
    istotny, jak bajeczka o krasnoludkach i sierotce Marysi.

    > Ty tak serio czy tylko dla jaj? ;P

    I kto to mówi/pisze.

    Skoro jest kara - znaczy się, że nie wolno. Logiczne dla każdego, kto ma
    więcej jak jedną sprawną komórkę mózgową i nie jest durnym trollem.

  • 70. Data: 2007-09-27 23:09:32
    Od: "Sky" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Bartulus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    > na mojej uczelni wykłady są otwarte, można przyjsc, posluchac ;-)

    Jak się ma czas i środki...
    Zresztą co komu po słuchaniu wykładów
    kiedy tu by trzeba prawdziwej otwartej debaty
    i to nie tyle akademickiej co społecznej...
    [albo i globalnej?!]

    > Tez o tym pomyslalem, dlatego zapytalem Cie jaka widzisz alternatywe. We
    > mnie juz wpoili, ze nie ma i faktycznie jej nie dostrzegam.

    Dostrzegać absurdy potrafią chyba faktycznie tylko ci
    którzy mają jakiś alternatywny system odniesienia
    Pierwszy wniosek -widać go mam [i inni tu też] skoro je [absurdy] dostrzegam
    ;)
    A jeszcze trzeba mieć sporo odwagi
    [a może i szaleństwa?] by o nich [alternatywach] głośno mówić. ;))

    > przedstaw, przedstaw:)

    Samo przedstawienie to jeszcze nie wszystko
    Warto by to zrobić z głową -nieprawdaż? ;)

    > Nie no - roznice jednak sa. Gdyby nie kodyfikacje to jak mielibysmy np
    > postepowac w sprawach aborcji? Jednym moralnosc pozwala na likwidacje
    plodu,
    > dla innych jest to zabojstwo dziecka, podobnych przykladow jest mnostwo.

    Więc wychodzi mi że skoro nie dla wszystkich to co ustalono jest "naturalne"
    to niektórych [wielu] się na siłę zmusza do zachowań im
    "nienaturalnych"...prawda? ;)
    Co samo w sobie jest już dość absurdalne...

    > Sekty jakies, komuny, czy co? :-) nie nasmiewam sie, po prostu nie moge
    > zgadnac co masz na mysli.

    "Wspólnot" też parę znam ale to inna bajka.
    Za przykład proponuję zwykłą rodzinę
    -której członkowie się do siebie
    po prostu serdecznie odnoszą
    tyllko tyle i aż tyle? ;)

    > Tu nie ma potrzeby roznicowania, te roznice sa po prostu, to nie jest
    jakis
    > sztuczny podzial.

    Mam odmienne zdanie. ;)

    > "Art. 30. Nie popełnia przestępstwa, kto dopuszcza się czynu zabronionego
    > usprawiedliwionej nieświadomości jego bezprawności; jeżeli błąd sprawcy
    jest
    > nieusprawiedliwiony, sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary."

    > No ale co uwazasz, ze w systemie precedensow to latwiej wiedziec co wolno
    > co nie? I jak chcesz wyznaczyc te (jak mniemam) pare zasad w ktorych
    zamkna
    > sie wszystkie regulacje?

    Zasada tak naprawdę jest jedna i prosta jak drut! :)
    Ale nie czuję się zbytnio w obowiązku [w prawie?]
    jej tobie czy komukolwiek tu wykładać...
    ot to jakbym próbował stawiac się
    ponad kogokolwiek a nie chcę tego ;)

    > Zbyt duza liczba regulacji, czy zbyt skomplikowane akty prawne to jedno,
    ale
    > odejscie od fikcji znajomosci prawa przez kazdego to zupelnie co innego.
    > Pozdrawiam
    > B.

    Dokładnie...ale dla chcących nie ma większych kłopotów ze znalezieniem
    rozwiązania.
    Problem w tym że tak wielu za rozwiązanie dla siebie uważa utrzymanie
    obecnego status quo.