  • 171. Data: 2014-09-16 12:53:07
    Temat: Re: Niemo?no?? samodzielnej wymiany ?arówki w samochodzie a polskie prawo
    Od: Miroo <m...@R...o2.pl>

    W dniu 2014-09-09 o 22:36, Axel pisze:

    > Jak nie miałem takiej funkcji to też wiedziałem. Dalej mam odruch
    > sprawdzania świecenia reflektorów na samochodach przede mną, przy
    > wjeżdżania do garażu i obchodzenia samochodu przed dłuższymi trasami w
    > celu sprawdzenia oświetlenia.

    A ja dokładnie sprawdzam... zanim pojadę na przegląd okresowy (nie
    badanie techniczne).
    Kiedyś na przeglądzie mechanik zauważył że przepaliła się żarówka stopu:
    "to my panu od razu wymienimy". OK.
    Jak zobaczyłem potem na fakturze, że wymiana żarówki to bodajże 0,4
    roboczogodziny (faktycznie nie trwało 5 minut - jedna śrubka, dostęp
    wygodny), czyli brutto bodajże 28zł (ASO), to od tamtej pory jestem
    nieco mądrzejszy i sprawdzam. Zwłaszcza, że mam wrażenie, że żarówka
    "przepaliła" się po wstawieniu samochodu do serwisu (co za niefart :) )

    Pozdrawiam

  • 172. Data: 2014-09-17 08:06:47
    Temat: Re: Niemożność samodzielnej wymiany żarówki w samochodzie a polskie prawo
    Od: Trybun <I...@j...com>

    W dniu 2014-09-07 19:29, Marcin N pisze:
    > Polskie przepisy nakazują - w sytuacji gdy przepali się żarówka w
    > samochodzie - samodzielną jej wymianę na trasie, lub trzeba liczyć się
    > z mandatem.

    To nie tak, przepisy nakazują jechać sprawnym autem, a w wypadku awarii
    oświetlenia jest możliwość że obędzie się bez mandatu jeżeli kierowca
    wymieni żarówkę na miejscu.
    Pretensje nie do obowiązującego w tym punkcie prawa a do producentów
    samochodów.

  • 173. Data: 2014-09-17 21:51:50
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Trybun" <I...@j...com>

    > To nie tak, przepisy nakazują jechać sprawnym autem, a w wypadku awarii
    > oświetlenia jest możliwość że obędzie się bez mandatu jeżeli kierowca
    > wymieni żarówkę na miejscu.

    Mandatu ? Chyba bez zatrzymania dowodu rejestracyjnego

    > Pretensje nie do obowiązującego w tym punkcie prawa a do producentów
    > samochodów.

    Już mówiłem, żeby prawo umożliwiające zmianę żarówki na miejscu miało sens
    to by ta żarówka musiała sama się zmieniać. Inaczej zawsze ktoś będzie
    umiał/mógł ją zmienić a ktoś inny nie będzie.

  • 174. Data: 2014-09-18 13:07:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Sep 2014, Trybun wrote:

    > To nie tak, przepisy nakazują jechać sprawnym autem, a w wypadku awarii
    > oświetlenia jest możliwość że obędzie się bez mandatu

    Trzeba by udowodnić (do mandatu), że kierowca świadomie jechał bez
    sprawnego oświetlenia. Chyba nie takie proste.

    pzdr, Gotfryd

  • 175. Data: 2014-09-18 14:20:43
    Od: Trybun <I...@j...com>

    W dniu 2014-09-17 21:51, John Kołalsky pisze:

    > Użytkownik "Trybun" <I...@j...com>

    > Mandatu ? Chyba bez zatrzymania dowodu rejestracyjnego

    Oczywiście zabranie dowodu też - niesprawne auto nie może być
    dopuszczone do ruchu. Ale skoro umyślili że karać należy również za to
    że kierowca zapomniał dokumentów, to dlaczego takie przewinienie jak
    jazda niesprawnym autem mialaby być puszczana płazem.

    > Już mówiłem, żeby prawo umożliwiające zmianę żarówki na miejscu miało
    > sens to by ta żarówka musiała sama się zmieniać. Inaczej zawsze ktoś
    > będzie umiał/mógł ją zmienić a ktoś inny nie będzie.

    Ależ jak najbardziej ma sens. Dlaczego nie dać komuś możliwości
    usunięcia usterki bez karania?

  • 176. Data: 2014-09-18 14:26:29
    Od: Trybun <I...@j...com>

    > Trzeba by udowodnić (do mandatu), że kierowca świadomie jechał bez
    > sprawnego oświetlenia. Chyba nie takie proste.
    >
    > pzdr, Gotfryd

    No i właśnie o to chodzi. Policjant sprowadza kierowcę do stanu
    świadomości i proponuje usterkę usunąć, bez karania, w razie
    niemożliwości zatrzymuje dowód i wlepia mandat. Wszystko jak najbardziej
    zgodne z *sprawiedliwym* prawem.

  • 177. Data: 2014-09-18 14:55:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Sep 2014, Trybun wrote:

    > No i właśnie o to chodzi. Policjant sprowadza kierowcę do stanu
    > świadomości i proponuje usterkę usunąć, bez karania,

    Słusznie.
    Bo nie ma podstaw do ukarania za to co zrobił.
    Ściślej - na ogół jest bardzo trudno udowodnić, że kierowca
    wiedział że mu jedno światło nie świeci. Może przy gęstej
    mgle... (doskonale widać snopy światła).

    > w razie niemożliwości zatrzymuje dowód

    Słusznie, bo są podstawy aby niesprawny pojazd "uziemić".

    > i wlepia mandat.

    NIE MA PODSTAW.
    Bo tym zepsutym autem świadomy właściciel już NIE JEDZIE.
    Jaka kara ma Twoim zdaniem przysługiwać za nie jeżdżenie
    niesprawnym autem? :>

    Prawdopodobnie pomyliłeś z czym innym - o ile pamiętam,
    w aktualnym stanie prawnym w Polsce takiego obowiązku nie ma,
    ale w wielu krajach jest: trzeba mieć zapasowe żarówki, kropka.
    Jak przyjdzie serwis, to ma mieć co wymieniać :>

    http://www.osram.pl/osram_pl/aktualnosci-i-wiedza/au
    tomotive-special/tematy-w-dziale-specjalne-rozwiazan
    ia-dla-motoryzacji/obowiazek-posiadania-zapasowych-z
    arowek/index.jsp

    Ale to nie ma NIC wspólnego z mandatem za jazdę ze spaloną żarówką.

    > Wszystko jak najbardziej zgodne z *sprawiedliwym* prawem.

    Przekręcasz.

    pzdr, Gotfryd

  • 178. Data: 2014-09-18 18:26:30
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

> [...]
    > wiedział że mu jedno światło nie świeci. Może przy gęstej
    > mgle... (doskonale widać snopy światła).

    To by musiało całkiem nie świecić a z reguły świeci tylko jakoś słabiej.

    > Słusznie, bo są podstawy aby niesprawny pojazd "uziemić".

    Więc ... dowód można zatrzymać tylko w pewnych okolicznościach a nie wtedy
    kiedy tylko pojazd jest niesprawny.

    > NIE MA PODSTAW.
    > Bo tym zepsutym autem świadomy właściciel już NIE JEDZIE.

    To drugiego nie dostanie, ale za tę jazdę co już miała miejsce może przecież
    dostać.

  • 179. Data: 2014-09-18 19:02:05
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Trybun" <I...@j...com>

    > Oczywiście zabranie dowodu też - niesprawne auto nie może być dopuszczone
    > do ruchu.

    To by diagnosta mógł nie dopuścić, ale zatrzymać dowodu z takiego ogólnego
    powodu na drodze nie można.

    > Ale skoro umyślili że karać należy również za to że kierowca zapomniał
    > dokumentów, to dlaczego takie przewinienie jak jazda niesprawnym autem
    > mialaby być puszczana płazem.

    Dlatego, że stwierdzenie niesprawności wymaga kwalifikacji a posiadania
    dokumentów może pilnować każdy.

    > Ależ jak najbardziej ma sens. Dlaczego nie dać komuś możliwości usunięcia
    > usterki bez karania?

    Dlatego, że jeden wie jak ją usunąć i usunie i mandatu nie dostałby a drugi
    nie wie i unie usunie i mandat musiałby dostać, gdy obaj popełnili to samo
    wykroczenie.

  • 180. Data: 2014-09-18 20:03:07
    Od: Alf/red/ <f...@u...waw.pl>

    On 18/09/14 14:55, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Bo tym zepsutym autem świadomy właściciel już NIE JEDZIE.

    Ejże, nie jesteś w stanie wyobrazić sobie kierowcy, który macha ręką "e
    tam, spieszę się, jest dzień, później wymienię"?
    A czasem właściciel świadomie psuje i takim jeździ. Na przykład psuje
    wydech z motocykla, żeby hałasował (loud pipes save lives czy jakieś
    takie bzdury) albo świadomie zasłania tablice rej (też szczególnie
    motocykliści), z dziedziny samochodów: używa antyradaru albo montuje
    ciemne szyby z przodu.

    --
    Alf/red/