  • 51. Data: 2009-07-23 09:38:11
    Temat: Re: Niechciana korespondencja
    Od: spp <s...@o...pl>

    Big Jack pisze:
    > Jeszcze raz
    > napiszę: nie można nazywać sokiem czegoś co już nim nie jest. A nie jest
    > dlatego, bo komuś ryja wykręciło podczas degustacji i kazał zrobić tak
    > żeby nie wykręcało. No i zrobili, tylko że siłą rzeczy już nie jest to
    > ten sam produkt co był kiedyś to i nazywać się tak samo nie może.

    Dokładnie tak, tyle że wcześniej na rynku soków w dzisiejszym tego słowa
    znaczeniu nie było - to były nektary. A nektary mają bardzo duży rozrzut
    jakościowy - za to już odpowiadają producenci.

    Kwestia nazewnictwa jest wtórna. :)

    Tutaj z grubsza wyjaśnienie:

    http://www.femia.pl/kuchnia/kuchnia/konserwanty/sok-
    owocowy-nektar-napoj.html

    --
    spp

  • 52. Data: 2009-07-23 09:43:30
    Od: "Baloo" <n...@o...eu>

    "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał

    > Faktem jest, ze kiedys byly soki 100% i soki, a teraz sa soki 100% i
    > nektary, i smak tych drugich wraz ze zmiana nazwy sie zmienil.

    Ale nigdy nie było soków porzeczkowych 100%.

    > Teraz jest powiedzmy 20-25%,

    Dla porzeczki minimalnie 25% wsadu w produkcie.

    > A przeciez jest do pomyslenia napoj zrobiony z
    > soku porzeczkowego 100% plus cukier (bo sam taki sok bylby faktycznie
    > za kwasny) bez rozrzedzania woda.

    Bez dodatku wody?
    Musiałbyś w takim przypadku nasypać tego cukru naprawdę dużo, dużo więcej,
    żeby nie wykręcało paszczy, więc wyszedłby ulepek, syrop po prostu.

    > PS. Nie rozumiem tamtej strony. Raz pisza, ze ekstraktu ma byc "min
    > 10%", a raz, ze "minimalna zawartosc skladnika owocowego" to 25%. To
    > nie jest to samo?

    Bo co innego oznacza ekstrakt refraktometryczny w samym owocu (w zależności
    od gatunku, który jest bardziej czy mniej wydajny), a co innego zawartość
    tego ekstraktu w produkcie.

  • 53. Data: 2009-07-23 09:45:01
    Od: spp <s...@o...pl>

    Michal Jankowski pisze:

    > To ile jest ekstraktu w soku 100%?

    Zależy od owoców i sposobu obróbki soku.
    Sok niezagęszczony kilka- kilkanaście (-dzieści) %, soki zagęszczane
    nawet powyżej 50 %.

    --
    spp

  • 54. Data: 2009-07-23 09:49:53
    Od: "Baloo" <n...@o...eu>

    "Big Jack" <a...@b...zz> napisał

    > Jeszcze raz
    > napiszę: nie można nazywać sokiem czegoś co już nim nie jest. A nie jest
    > dlatego, bo komuś ryja wykręciło podczas degustacji i kazał zrobić tak
    > żeby nie wykręcało.

    Mylisz kolejność.
    Robi się tak samo, a ponieważ są konkretne normy określające nazewnictwo
    (poczytaj sobie na ten temat, co wolno wg UE nazwać sokiem czy nektarem, a
    czego nie, kiedy producenci mają obowiązek informowania o dodatku cukru, a
    kiedy nie itp.), to zmieniono nazwę, a nie skład. A jeśli nawet nieznacznie
    zmienił się smak, to tylko z powodów podawanych tu wcześniej.

    > No i zrobili, tylko że siłą rzeczy już nie jest to
    > ten sam produkt co był kiedyś to i nazywać się tak samo nie może.

    To tylko Twoja teoria i z rzeczywistością niewiele ma wspólnego.

  • 55. Data: 2009-07-23 10:40:30
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    t.pl
    *Baloo* napisał(-a):

    > To tylko Twoja teoria i z rzeczywistością niewiele ma wspólnego.

    A to już tylko Twoja opinia. Nie będę dalej ciągnął dyskusji, bo do
    niczego nie dojdziemy. Jednego jestem pewien i dam się za to pociąć w
    talarki. Ciecz porzeczkowa która była kiedyś nie jest taka sama jak jest
    teraz. I ja tę różnicę wyczuwam, bez względu na to jakby się ktoś
    upierał, że to jest to samo.
    Z mojej strony EOT

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 56. Data: 2009-07-23 10:43:26
    Od: spp <s...@o...pl>

    Big Jack pisze:

> [...]
    > talarki. Ciecz porzeczkowa która była kiedyś nie jest taka sama jak jest
    > teraz. I ja tę różnicę wyczuwam, bez względu na to jakby się ktoś

    Dokładnie tak, ale to nie jest wina przynależności do Unii ale raczej
    pazerności producentów. :)

    --
    spp

  • 57. Data: 2009-07-23 13:52:12
    Od: "Baloo" <n...@o...eu>

    "Big Jack" <a...@b...zz> napisał

    > A to już tylko Twoja opinia.

    Nie_moja_opinia_, tylko fakty, które Ci tłumaczę z polskiego na polski.

    > Jednego jestem pewien i dam się za to pociąć w talarki. Ciecz porzeczkowa
    > która była kiedyś nie jest taka sama jak jest teraz.

    Nawet jeśli, to nie dlatego, że unia kazała zmienić.
    Faktycznie EOT, bo już trzeci raz piszę to samo ;-)

  • 58. Data: 2009-07-25 15:49:25
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Budzik wrote:

    > Pytanie moze nie do konca na grupe ale moze jednak:
    > - jak uchronic sie przed wrzucaniem do skrzynki niechcianych reklam.
    > Mam dosc wyciagania codziennie reklamy pobliskich marketów, wymieniaczy
    > drzwi itp.
    > Wystarczy nakleic cos na skrzynke (jakas literke czy po prostu napisac
    > "prosze nie wrzucac reklam"), trzeba to zastrzec na poczcie (ale wiadomo
    > ze nie tylko listonosze wrzucaja)?
    > Czy jak napisze cos takiego na skrzynce, to wrzucacz ma obowiazek sie
    > zastosowac?

    1)umowa z PP - dostep do twojej skrzynki tylko dla nich (kluczyk, kod)
    (ciezko stwierdzic czy twoj oddzial PP sie zgodzi)

    2)skrzynka _za_ domofonem/brama (trzeba zadzwonic zeby wejsc, w blokach
    popularna opcja, obowiazku wpuszczania ulotkarza nie masz. )

    3)skrzynka 'na korespondencje bezadresowa' - najlepiej to kubel ;)

    4)zasmiecanie (afaik nadal jest zabronione) - na ulotkarzy ktorzy wrzucaja
    ulotki 'gdzie popadnie', albo wrzucaja tam gdzie nie powinni (np. do
    skrzynki, zamiast do kubla na bezadresowa)

  • 59. Data: 2009-07-25 16:03:19
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Big Jack wrote:
    > To, że mamy skrzynki jakie mamy, to jest wynik uregulowań prawnych
    > wymuszonych przez UE. Podobnie jak UE uwaliła w Polsce _soki_ z czarnej
    > porzeczki i wiśniowe

    o, to widze tez ktos na to zwrocil uwage, tez sie zdziwilem ze zniknely ale
    nie rozumialem dlaczego :/

    z drugiej strony prawdziwa paranoja dopiero przed nami ;) bo z racji ze soki
    z czarnej porzeczki zawieraja naturalne inhibitory monooksydazy ktore sa
    klasyfikowane jako leki psychotropowe i immunomodulatory to pewnie wycofaja
    je zupelnie z rynku i beda tylko na recepte w ilosciach 'sladowych' .

  • 60. Data: 2009-07-25 22:05:23
    Od: "Baloo" <n...@o...eu>

    "Piotr Curious Gluszenia Slawinski" <c...@m...ip.tpnet.pl> napisał w
    wiadomości

    > soki z czarnej porzeczki zawieraja naturalne inhibitory monooksydazy

    Czy możesz podać jakieś źródła tej informacji?