  • 41. Data: 2009-07-22 09:57:23
    Temat: Re: Niechciana korespondencja
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    news://news-archive.icm.edu.pl/h46gvs$98g$1@news.one
    t.pl
    *Baloo* napisał(-a):

    > No cóż, a ja szanuję Twoje zdanie na temat owej różnicy (choć dla mnie
    > zupełnie niewyczuwalnej), ale tak się składa, że absolutnie nie masz
    > racji co do składu tego produktu.

    To jest _tylko_ Twoja opinia

    > Może istotnie smak soku
    > przemianowanego na nektar zmienił się nieco na przestrzeni lat na
    > skutek zmian w technologii produkcji czy też gatunku owoców i to jest
    > akurat całkiem naturalne, ale faktem jest, że cukier dodawano
    > doń_zawsze_, a to przecież z tym właśnie faktem usiłowałeś
    > polemizować.

    Tak czy owak, sok był inny, a nektar jest inny. Kwestia smaku, czy też
    upodobań co komu smakuje.

    > A jednak ten zmysł smaku nie pozwolił Ci na zarejestrowanie smaku
    > cukru w_soku_porzeczkowym ;-)

    Jednak pozwolił zarejestrować różnicę w smaku w ogóle

    > BTW - Nałęczowiankę starą od nowej też odróżnisz? ;-)

    Nie. Ani starej, ani nowej nie piję. Co zresztą dotyczy wszystkich wód.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 42. Data: 2009-07-22 11:07:39
    Od: "Baloo" <n...@o...eu>

    "Big Jack" <a...@b...zz> napisał

    > To jest _tylko_ Twoja opinia.

    Nie, to są fakty. Powtórzę - spytaj pierwszego lepszego technologa żywności
    (ja mam w bardzo bliskiej rodzinie, więc nie muszę za daleko szukać ;-), a
    powie Ci to samo. Możesz też zadzwonić na party-line np. do Tymbarka i
    spytać się, czy kiedyś faktycznie nie dodawali cukru do soków
    porzeczkowych.

    > Tak czy owak, sok był inny, a nektar jest inny. Kwestia smaku, czy też
    > upodobań co komu smakuje.

    No i tutaj możemy podpisać protokół rozbieżności.
    Jednak bulwersowało Cię, że Unia kazała cukier sypać, a ja Ci tłumaczę, że
    ten cukier zawsze sypano.

  • 43. Data: 2009-07-23 07:46:03
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    t.pl
    *Baloo* napisał(-a):

    > Nie, to są fakty. Powtórzę - spytaj pierwszego lepszego technologa
    > żywności (ja mam w bardzo bliskiej rodzinie, więc nie muszę za daleko
    > szukać ;-), a powie Ci to samo.

    Wiesz, nie popadłem jeszcze w paranoję żeby kogoś pytać co jak mi
    smakowało kiedyś, a jak smakuje teraz. A zmiana smaku nie wynika ze
    zmiany samej nazwy, ale o tym dalej.

    > Możesz też zadzwonić na party-line
    > np. do Tymbarka i spytać się, czy kiedyś faktycznie nie dodawali
    > cukru do soków porzeczkowych.

    Może i dodawali, nie będę się przy tym upierał. Natomiast nie popuszczę
    przy tym, że kiedyś ówczesny sok smakował inaczej niż obecny nektar, a
    to że Ty tej różnicy nie wyczuwasz nie jest dowodem na to że jej nie ma.

    > No i tutaj możemy podpisać protokół rozbieżności.
    > Jednak bulwersowało Cię, że Unia kazała cukier sypać, a ja Ci
    > tłumaczę, że ten cukier zawsze sypano.

    Nie. Mnie zbulwersowało, że Unii nie spodobała się wysoka kwasowość
    soków, która mnie, a podejrzewam że nie tylko mnie bardzo odpowiadała.
    Jak zmniejszono kwasowość przez zmniejszenie udziału owoców, to żeby to
    nie były kompletne pomyje dosypano cukru. W konsekwencji nie można było
    dłużej nazywać sokiem czegoś, co nim już nie było. Być może ten cukier
    wcześniej też sypano, ale teraz większy jego udział zastąpił zawartość
    owoców, która wynosi dla nektarów bodaj ~25%. Na sokach często
    producenci obnoszą się ze 100%. Jak nie wyczówasz różnicy między 25%
    nektarem a 100% sokiem, a tak pisałeś wcześniej, to powinieneś pić wodę
    kranową, nawet nie przytoczoną przez Ciebie Nałęczowiankę, bo i tak Ci
    wszystko jedno.

    BTW, przy wędlinach też będziesz się upierał, że są takie same jak
    dawniej? Że teraz nie są naszprycowane substancjami wiążącymi wodę,
    dzięki czemu z 1kg mięsa można wyprodukować 2kg kiełbasy? A wszelkie
    pieczywo? Czy obecnie do niego nie dodaje się więcej polepszaczy, co z
    polepszeniem jego jakości w mojej ocenie ma tyle wspólnego co świnka
    morska z wieprzowiną lub morzem? Naturalnie nie dotyczy to wszystkich
    wędlin i pieczyw. Ale potraktuj to jako pytania
    retoryczne, bo i tak już mocno zdryfowaliśmy z tematu i
    nawet nie mieścimy się w tematyce grupy

  • 44. Data: 2009-07-23 08:28:50
    Od: spp <s...@o...pl>

    Big Jack pisze:

> [...]
    > nektarem a 100% sokiem, a tak pisałeś wcześniej, to powinieneś pić wodę
    > kranową, nawet nie przytoczoną przez Ciebie Nałęczowiankę, bo i tak Ci

    Wszytko prawda ale Unia odpowiada tylko za wycofanie słowa 'sok' z
    towarów, które nie spełniają wymogu pochodzenia w 100% z owoców.
    Sparszywienie jakości to już domena producentów a że nie potrafią
    powiedzieć - 'tak - jest gorzej bo chcemy zarabiać więcej' to już ich
    problem. Łatwiej powiedzieć 'Unia' - i wszystko jasne.

    --
    spp

  • 45. Data: 2009-07-23 08:42:27
    Od: "Baloo" <n...@o...eu>

    "Big Jack" <a...@b...zz> napisał

    > Wiesz, nie popadłem jeszcze w paranoję żeby kogoś pytać co jak mi
    > smakowało kiedyś, a jak smakuje teraz.

    Aleś Ty lotny :-/
    Nie miałeś się przecież pytać, jak co kiedyś smakowało, tylko, czy dodawano
    cukier czy nie.

    > Może i dodawali, nie będę się przy tym upierał.

    Nie może, a na pewno, więc temat dodaktu cukru uznajmy za skończony.

    > Natomiast nie popuszczę
    > przy tym, że kiedyś ówczesny sok smakował inaczej niż obecny nektar, a
    > to że Ty tej różnicy nie wyczuwasz nie jest dowodem na to że jej nie ma.

    No to nie popuszczaj, czy ktoś Ci broni?
    Przecież już wcześniej napisałem, że Twoje kubki smakowe budzą mój podziw
    ;-)

    > Nie. Mnie zbulwersowało, że Unii nie spodobała się wysoka kwasowość
    > soków, która mnie, a podejrzewam że nie tylko mnie bardzo odpowiadała.

    Zawsze możesz kupować soki świeżo tłoczone, pasteryzowane bez dodatku
    cukru.
    Gdzie widzisz problem? Pewnie w tym, że nie byłbyś w stanie przełknąć
    takiego soku bez wykrzywienia się ;-)

    > Jak zmniejszono kwasowość przez zmniejszenie udziału owoców, to żeby to
    > nie były kompletne pomyje dosypano cukru.

    Kwasowość (w sensie pojęcia chemicznego, a nie smaku) reguluje się poprzez
    dodanie wody, a nie ładowanie cukru.
    Więc znów sam wymyślasz własne teorie albo coś gdzieś źle usłyszałeś.

    > Być może ten cukier
    > wcześniej też sypano, ale teraz większy jego udział zastąpił zawartość
    > owoców, która wynosi dla nektarów bodaj ~25%. Na sokach często
    > producenci obnoszą się ze 100%.

    Ja pitolę :(
    Jeśli wcześniej do soku z porzeczki dosypywano cukier i dodawano wodę, to
    tak czy owak zawartość soku w produkcie siłą rzeczy nie mogła wynosić 100%.
    Wynika to z czystej matematyki. Możliwe, że te proporcje się zmieniły po
    dostosowaniu do norm UE, ale na pewno nie ze 100% na 25% (notabene
    dokładnie to bodaj 28%), tylko najwyżej z 30% na 25%. Nigdy nie piłeś 100%
    soku z porzeczki, nawet za czasów PRL (no chyba, ze u babci na wsi), więc
    naprawdę nie ma sensu, byś się upierał.

    > Jak nie wyczówasz różnicy między 25%
    > nektarem a 100% sokiem

    Wyczuwam.
    Przy czym jak wyżej - nigdy nie sprzedawano w Polsce soku z porzeczki o
    100% zawartości soku.

    > BTW, przy wędlinach też będziesz się upierał, że są takie same jak
    > dawniej?

    A co to ma wspólnego z tematem?
    Nie podejmuję się dyskusji na ten temat, bo nie widzę żadnej analogii.
    Jeśli usiłujesz założyć, że zmiana w składzie wędlin czy chleba implikuje
    automatycznie zmianę w składzie soku porzeczkowego, to powodzenia - baw się
    sam :)

  • 46. Data: 2009-07-23 08:59:53
    Od: "Baloo" <n...@o...eu>

    "Baloo" <n...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Nigdy nie piłeś 100% soku z porzeczki, nawet za czasów PRL

    Proszę, poczytaj sobie:
    http://www.ho.haslo.pl/article.php?id=1365
    "W Polsce od kilkudziesięciu lat produkuje się nektary porzeczkowe
    klarowne, które błędnie nazywane były sokami."

    Ergo - zawsze produkowano to samo, a zmieniła się jedynie nazwa. Jeśli
    zmieniły się również walory smakowe, to jedynie nieznacznie, by dostosować
    się do obowiązujących norm bądź też zmiany spowodowane były różnicami w
    gatunkach owoców itp. bądź jak zasugerował spp - strategią producentów.

    I ciekawostka.
    "Według polskiej normy, minimalny poziom ekstraktu w nektarach owocowych
    wynosi 10%, a według przepisów UE dla nektarów porzeczkowych - 10,5%."

    Ergo - to normy polskie są/były mniej restrykcyjne, niż unijne, ponieważ
    zakładały o 0.5% mniejszą dopuszczalną zawartość ekstraktu owocowego w
    produktach.

  • 47. Data: 2009-07-23 09:17:51
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Baloo" <n...@o...eu> writes:

> [...]
    >
    > Ergo - to normy polskie są/były mniej restrykcyjne, niż unijne,
    > ponieważ zakładały o 0.5% mniejszą dopuszczalną zawartość ekstraktu

    Faktem jest, ze kiedys byly soki 100% i soki, a teraz sa soki 100% i
    nektary, i smak tych drugich wraz ze zmiana nazwy sie zmienil.

    Nie wiem, ile bylo ekstraktu dawniej, bo nie pisali. Teraz jest
    powiedzmy 20-25%, wiec pol procenta roznicy w panstwowej normie nie ma
    tu zadnego znaczenia. A przeciez jest do pomyslenia napoj zrobiony z
    soku porzeczkowego 100% plus cukier (bo sam taki sok bylby faktycznie
    za kwasny) bez rozrzedzania woda.

    Z innej beczki - widywalem "syrop malinowy" (takie geste, ulepkowe, do
    slodzenia herbaty na przyklad niektorzy uzywaja) o zawartosci malin
    bodajze 0.2%.

    MJ
    PS. Nie rozumiem tamtej strony. Raz pisza, ze ekstraktu ma byc "min
    10%", a raz, ze "minimalna zawartosc skladnika owocowego" to 25%. To
    nie jest to samo?

  • 48. Data: 2009-07-23 09:28:15
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    net.pl
    *spp* napisał(-a):

> [...]
    > powiedzieć - 'tak - jest gorzej bo chcemy zarabiać więcej' to już ich
    > problem. Łatwiej powiedzieć 'Unia' - i wszystko jasne.

    Tylko, że słowo sok dziwnym trafem dotyczy tych dwóch owoców: czarna
    porzeczka i wiśnia (nota bene jest sok wiśniowo - winogronowy). A może
    jeszcze jakiegoś o którym nie wiem? Są soki pomarańczowe, grejfrutowe i
    inne diabły. Gdyby jakość miała parszywieć za sprawą wyłącznie
    producentów, to należałoby tu podejrzewać teorię spiskową, od czego
    jestem daleki, bo żaden producent nie oferuje soków właśnie z tych
    owoców. To co, producenci uknuli wspólny spisek, że takich to a takich
    soków nie będą robić, czy wymóg przyszedł z zewnątrz? Jeszcze raz
    napiszę: nie można nazywać sokiem czegoś co już nim nie jest. A nie jest
    dlatego, bo komuś ryja wykręciło podczas degustacji i kazał zrobić tak
    żeby nie wykręcało. No i zrobili, tylko że siłą rzeczy już nie jest to
    ten sam produkt co był kiedyś to i nazywać się tak samo nie może.

  • 49. Data: 2009-07-23 09:30:39
    Od: spp <s...@o...pl>

    Michal Jankowski pisze:

    > PS. Nie rozumiem tamtej strony. Raz pisza, ze ekstraktu ma byc "min
    > 10%", a raz, ze "minimalna zawartosc skladnika owocowego" to 25%. To
    > nie jest to samo?

    Nie.
    Zawartość składnika owocowego to (z grubsza) zawartość soku w nektarze.
    Ekstrakt (z grubsza) to substancje smakowe i zapachowe w soku, bez wody.

    --
    spp

  • 50. Data: 2009-07-23 09:32:44
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    spp <s...@o...pl> writes:

    > Nie.
    > Zawartość składnika owocowego to (z grubsza) zawartość soku w nektarze.
    > Ekstrakt (z grubsza) to substancje smakowe i zapachowe w soku, bez wody.

    To ile jest ekstraktu w soku 100%?

    MJ