  • 1. Data: 2005-08-30 10:38:35
    Temat: Nazwisko i nie polskie litery
    Od: "Baczek" <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Jak nasze prawoma ma sie do urzywania w nazwisku
    np niemieckich znaków diakrytycznych ?
    Czy wolno urzywac np o z przeglosem ?
    Mamy program placowo finansowy, ktory nie ma mozliwosci
    wpisania o z przeglosem, wiec listy plac nie sa takie jak powinny.

    Czy Azjata moglby zadac, zby jedo znaki (litery ?)znalazly sie
    w dowodzie ?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-08-30 11:20:19
    Temat: Re: Nazwisko i nie polskie litery
    Od: KrzysiekPP <k...@S...op.pl>

    > Jak nasze prawoma ma sie do urzywania w nazwisku
    > np niemieckich znaków diakrytycznych ?
    > Czy wolno urzywac np o z przeglosem ?

    Urzywac zdecydowanie sie nie da ...

  • 3. Data: 2005-08-30 11:40:44
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Baczek wrote:
    > Witam
    > Jak nasze prawoma ma sie do urzywania w nazwisku
    > np niemieckich znaków diakrytycznych ?
    > Czy wolno urzywac np o z przeglosem ?

    Z tego co pamietam, o-umlaut mozna zastapic oe, a-umlaut ae itp.

    --
    Filip.

  • 4. Data: 2005-08-30 11:41:01
    Od: "Baczek" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@S...op.pl> napisał w wiadomości

    > Urzywac zdecydowanie sie nie da ...

    Ok, przepraszam, a jak bedzie z używaniem ??
    Mariusz

  • 5. Data: 2005-08-30 11:50:38
    Od: "Baczek" <m...@p...onet.pl>

    > Z tego co pamietam, o-umlaut mozna zastapic oe, a-umlaut ae itp.

    Nie chodzi mi o samo zastapienie. Gosc ma o-umlaut w dowodzie
    i koniec, wiec mozna? Czy chinczyk tez moze swoje znaki kazac
    wydrukowac na dowodzie, przeciez skoro inni moga to on ni moze
    byc gorszy.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-08-30 20:23:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Baczek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Istnieje kilka systemów zamian tych znaków. Można je zamieniać na
    polskie litery z wyjątkiem niemieckiej litery "beta" zastępowanej SS
    (podobno i Niemcy tak robią obecnie). Wg innych przepisów znaki nie
    występujące w danym programie zastępuje się "*".

  • 7. Data: 2005-08-30 20:28:14
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2005-08-30 13:50 Baczek napisał(a):

> [...]
    > i koniec, wiec mozna? Czy chinczyk tez moze swoje znaki kazac
    > wydrukowac na dowodzie, przeciez skoro inni moga to on ni moze

    Zasada niemieckiej ortografii mówi, że jeżeli nie ma odpowiedniej
    czcionki, to ö=oe, ä=ae, ü=ue oraz ß=ss. Może mieć w dowodzie, ale jak
    nie masz czcionki, to masz OBOWIĄZEK zamienić zgodnie z tą zasadą.
    Natomiast, jak ma się ta zasada do polskiego prawa? Nie wiem.
    w.

    --
    http://members.chello.pl/e.szweicer/

  • 8. Data: 2005-08-31 09:08:24
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Istnieje kilka systemów zamian tych znaków.

    Nie pamiętam jakie dokument określa zasady transkrypcji, ale jakiś
    takowy jest, bo go kiedyś (dawno) widziałem.
    Spytaj bibliotekarza (nie żartuję) oni bardzo często się z tym spotykają
    i powinni wiedzieć co to normuje.

    MAc

    PS to oczywiście nie do roberta tylko do wątkotwórcy (ładne słowo)

  • 9. Data: 2005-08-31 09:10:54
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    Baczek napisał(a):
    > Witam
    > Jak nasze prawoma ma sie do urzywania w nazwisku
    > np niemieckich znaków diakrytycznych ?

    Takie coś znalazłem, jak pójdziesz dalej tym tropem, to powinieneś
    dotrzeć do źródła

    http://www.clanet.com.pl/transkr.php