  • 21. Data: 2009-03-11 21:55:08
    Temat: Re: Narodowy Spis Powszechny
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    *piotr'ek* wyskrobał(a):
    > Wytłumacz mi w jaki sposób spis ma poprawić moje życie?

    Prosty przykład, żeby lepiej to sobie wyobrazić.

    Pytanie o liczbę i wiek dzieci. Na tej podstawie można określić tendencję i
    zapotrzebowanie na żłobki, przedszkola, szkoły na danym obszarze. I można
    przewidzieć czy jakaś placówka będzie potrzebna, czy na jej miejscu można
    planować postawienie (kolejnego) centrum handlowego. Tak to jest, że akurat
    sektor edukacji - zwłaszcza wczesnej - jest zdominowany przez placówki
    publiczne i kwestie popytu/podaży mają tu niewielkie znaczenie. Tych danych
    nie da się wyciągnąć na podstawie USC, bo dziecko urodzone w Suwałkach może
    zamieszkiwać faktycznie we Wrocławiu albo w Londynie. Albo odwrotnie -
    dziecko urodzone w Szwecji może chcieć chodzić do polskiej szkoły za parę
    lat i nie będzie go w aktach USC.

    Dzięki temu masz szanse na to, że Twoje dziecko znajdzie żłobek,
    przedszkole, szkołę w pobliżu domu. Powiesz: "i tak znajdzie". To Ci powiem:
    a jakby wszyscy w Twojej miejscowości odmówili podania danych do spisu i
    miejsca w placówkach ustalane byłyby "na ślepo", w oparciu o stare,
    uśrednione dane, które niekoniecznie odpowiadałyby istniejącemu
    zapotrzebowaniu? Pewnie pojawią się wtedy placówki prywatne. Możliwe, ale
    płać wtedy za nie i nie miej do nikogo pretensji, że nie uzględnił miejsca
    dla Twojego dziecka.

    Pytanie o liczbę samochodów w rodzinie. Na tej podstawie można określić
    zapotrzebowanie na miejsca parkingowe, drogi itd. Nie ustalisz tego w
    wiarygodny sposób na podstawie liczby sprzedawanych samochodów.

    --
    .B:artek.

  • 22. Data: 2009-03-11 22:09:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    .B:artek. wrote:

> [...]
    > zapotrzebowanie na miejsca parkingowe, drogi itd. Nie ustalisz tego w
    > wiarygodny sposób na podstawie liczby sprzedawanych samochodów.

    W zasadzie na podstawie obecnie zbieranych danych wszystko da sie ustalić.
    Spis to relikt przeszłości, kiedy po prostu tych informacji nie było i
    inaczej pewnych rzeczy oszacować sie nie dało.
    Na dzień dzisiejszy powinni sobie to darować.
    Skoro wynik wyborów da się przewidzieć na podstawie próbki 1000 osób to
    ilość samochodów też.

  • 23. Data: 2009-03-11 22:52:44
    Od: agent73 <a...@g...pl>

    On Wed, 11 Mar 2009 22:55:08 +0100, ".B:artek."
    <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> wrote:

> [...]
    >Pytanie o liczbę samochodów w rodzinie. Na tej podstawie można określić
    >zapotrzebowanie na miejsca parkingowe, drogi itd.

    Co za bzdury! Co z tego że te spisy są robione co jakiś czas skoro
    miejsc w przedszkolach i tak nie ma tyle co potrzeba a nowych szkół
    się nie buduje, tak samo jak parkingów (a przynajmniej nie w ilości
    chociażby zbliżonej do potrzeb). Jaki jest stan dróg to też każdy
    widzi...
    To tylko marnotrawstwo naszych pieniędzy i nic więcej!
    --
    A.

  • 24. Data: 2009-03-11 23:02:01
    Od: Przemysław Bernat <p...@p...com>

    Dnia Wed, 11 Mar 2009 22:55:08 +0100, .B:artek. napisał(a):

    > Pytanie o liczbę i wiek dzieci. Na tej podstawie można określić tendencję i
    > zapotrzebowanie na żłobki, przedszkola, szkoły na danym obszarze.

    LOL Wiesz ile Gdynia ma mieszkańców? 250 tysięcy. A wiesz, ile jest w Gdyni
    państwowych żłobków? Jeden! Tak, jeden żłobek na 250 tysięcy mieszkańców!
    Do tego nie potrzeba żadnych spisów, by wiedzieć, że to za mało.
    Nie wierz w to, że biurokracja coś planuje. Cała machina działa od wyborów
    do wyborów, a ilość wszelkich placówek ustala się w oparciu o dostępną kasę
    i możliwość zdobycia przychylności wyborców. Spis to taki sam pic jak te
    trzy miliony mieszkań, z których budowy zrezygnowano w obawie, że ludzie
    nie będą chcieli ich "kupywać:.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 25. Data: 2009-03-12 00:01:14
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gp83od$ilu$1@inews.gazeta.pl *piotr'ek*

    > Nie. Zresztą ja w poprzednim spisie grzecznie podziękowałem ankieterowi.
    > Coś się wymądrzał o jakiś karach, paragrafach itp. itd.

    Ja również należę do osób, które świadomie i celowo nie wzięły udziału w
    spisie powszechnym. I nie zamierzam w przyszłości, gdyż nic nikomu do mojej
    prywatności.
    Nie biorę zresztą udziału także w innych mechanizmach bytu państwowego
    (także tych obowiązkowych), o ile tylko mam realną możliwość z udziału tego
    zrezygnować. Przykładem abonament RTV.
    Ale jaki cel miałoby mieć nakłanianie do udzielania fałszywych informacji
    (choć również nie widzę na to paragrafu)?
    niech kto chce z ankieterem gada, kto nie chce nie gada. Sens widzę raczej w
    poradzie jak tego uniknąć.

    --
    Jotte

  • 26. Data: 2009-03-12 00:31:38
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    witek wrote:

    > W zasadzie na podstawie obecnie zbieranych danych wszystko da sie ustalić.

    Pewien jesteś? To spróbuj na podstawie tych danych odgadnąć prostą
    rzecz, ilu mieszkańców ma Warszawa ;-)
    [...]
    > Skoro wynik wyborów da się przewidzieć na podstawie próbki 1000 osób to
    > ilość samochodów też.

    Tylko przez ile pomnożyć wynik procentowy?

    M.

  • 27. Data: 2009-03-12 01:03:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:

    > Pewien jesteś? To spróbuj na podstawie tych danych odgadnąć prostą
    > rzecz, ilu mieszkańców ma Warszawa ;-)

    Aha, I na podstawie imprezy za kilka miliardów będziesz miał akutalne
    dane? I pewnie dane będą aktualne do następnego spisu.

    Ta liczba jest tyle samo warta co każda inna na podstawie dużo tańszych
    oszacowań. A powiedziałbym, że raczej gorsza.

    Dwa. Po co komu dokładna liczba mieszkańców Warszawy? Do niczego nie
    jest ona nikomu potrzebna.

    A musi być procentowy?

  • 28. Data: 2009-03-12 03:05:06
    Od: ant <a...@n...tld>

    ant wrote:
    > Czy publiczne nakłanianie obywateli do udzielania nieprawdziwych informacji
    > w trakcie Narodowego Spisu Powszechnego podpada pod jakiś paragraf?

    Czyli rozumiem, że można publicznie legalnie nawoływać do perfidnego
    kłamania (nie dziękowania ankieterom, tylko opowiadania im bzdur) podczas
    spisu, np. w ramach prostestu "przeciwko takiej drogiej imprezie"
    i np. "inwigilacji obywateli".

    Czy może jest to w jakimś stopniu działanie na szkodę państwa?
    Znaczy, tak, to jest w pewnym sensie działanie na szkodę państwa,
    ale mnie chodzi o konsekwencje prawne, bo wątek jakby poszedł
    w inną stronę ;p

  • 29. Data: 2009-03-12 03:43:06
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    ant wrote:

> [...]
    > Znaczy, tak, to jest w pewnym sensie działanie na szkodę państwa,
    > ale mnie chodzi o konsekwencje prawne, bo wątek jakby poszedł

    Ech
    Dz.U. 1995 nr 88 poz. 439
    Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej.

    Art. 56.
    1. Kto wbrew obowiązkowi przekazuje dane statystyczne niezgodne ze
    stanem faktycznym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.

    Art. 57.
    Kto wbrew obowiązkowi odmawia wykonania obowiązku statystycznego albo
    udzielenia informacji w spisie powszechnym lub innym badaniu
    statystycznym, podlega grzywnie .

    A, zeby nie było:

    Dz.U. 2000 nr 1 poz. 1
    Ustawa z dnia 2 grudnia 1999 r. o narodowym spisie powszechnym ludności
    i mieszkań w 2001 r. ze zmianami

    Art. 8.
    1. Udzielanie odpowiedzi na pytania zawarte w formularzach spisowych A i
    M, o których mowa w art. 6 i art. 7 ust. 3, jest obowiązkowe.
    2. Osoby objęte spisem obowiązane są do udzielenia ścisłych,
    wyczerpujących i zgodnych z prawdą odpowiedzi na pytania zawarte w
    formularzach spisowych.

    Następny spis powszechny w 2011. :)
    http://www.radalegislacyjna.gov.pl/pliki/RL-0303-55_
    08_us.pdf

  • 30. Data: 2009-03-12 03:55:57
    Od: ant <a...@n...tld>

    witek wrote:
> [...]
    > 1. Kto wbrew obowiązkowi przekazuje dane statystyczne niezgodne ze
    > stanem faktycznym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo

    OK.

    > Art. 57.
    > Kto wbrew obowiązkowi odmawia wykonania obowiązku statystycznego albo
    > udzielenia informacji w spisie powszechnym lub innym badaniu
    > statystycznym, podlega grzywnie .

    Czyli podziękowanie ankieterowi bądź nieudzielenie odpowiedzi = grzywna?
    Jak się do tego mają wcześniejsze wypowiedzi o wypraszaniu/dziękowaniu
    ankieterom? Mandat przyjdzie pocztą? ;-)

> [...]
    > 2. Osoby objęte spisem obowiązane są do udzielenia ścisłych,
    > wyczerpujących i zgodnych z prawdą odpowiedzi na pytania zawarte w

    Czyli wynika z tego, że takie nawoływanie do kłamania jest nakłanianiem
    do "wykroczenia"?

    Swoją drogą, rozumiem, chca informacji w Art. 7.1, ale nie rozumiem,
    po co chcą informacji wymienionych w 7.2? Przecież te infomacje są już
    w "ich" bazach (haha) - tylko pewnie ich nie potrafią powiązać ze sobą.

    Nadal uważam, że to zbędna impreza na którą Polski nie stać.