  • 1. Data: 2009-01-13 10:25:19
    Temat: Najem mieszkania i kara umowna
    Od: Roland <r...@p...fm>

    Witam,

    Chcę rozwiązać problem polegający na nagminnym spóźnianiu się
    lokatorów z zapłatą za mieszkanie. Jako że nie widzę powodu, dla
    którego miałbym ich kredytować, chciałbym wprowadzić do umowy aneks
    ustalający karę za każdy dzień zwłoki - jest to moim zdaniem bardzo
    skuteczny sposób na zdyscyplinowanie __studentów__.

    Pytanie jednak brzmi: czy w tym komunistycznym kraju, gdzie właściciel
    jest oczywistym ciemiężcą, zapis taki jest dozwolony. Innymi słowy,
    czy będzie skuteczny?

    Z góry dzięki za opinie.

    Roland

  • 2. Data: 2009-01-13 11:41:58
    Temat: Re: Najem mieszkania i kara umowna
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 13 Jan 2009 02:25:19 -0800, Roland napisał(a):

> [...]
    >
    > Pytanie jednak brzmi: czy w tym komunistycznym kraju, gdzie właściciel
    > jest oczywistym ciemiężcą, zapis taki jest dozwolony. Innymi słowy, czy

    Nie będzie skuteczny. Zgodnie z art. 483 KC kary umowne można zastrzec
    tylko w wypadku zobowiązań niepieniężnych. W twoim wypadku naliczaj
    odsetki w wysokości ustawowej.

  • 3. Data: 2009-01-13 11:56:04
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Nie będzie skuteczny. Zgodnie z art. 483 KC kary umowne można zastrzec
    > tylko w wypadku zobowiązań niepieniężnych. W twoim wypadku naliczaj
    > odsetki w wysokości ustawowej...

    ... które są śmiesznie niskie i każdy je olewa.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 4. Data: 2009-01-13 12:03:15
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 13 Jan 2009 12:56:04 +0100, Agent 0700 napisał(a):

    > ... które s? ?miesznie niskie i ka?dy je olewa.

    Zapisz w umowie wyższe. Np. czterokrotność wysokości stopy kredytu
    lombardowego Narodowego Banku Polskiego. Są to maksymalne odsetki
    dopuszczalne przez KC. Obecnie wynoszą 26%.

  • 5. Data: 2009-01-13 14:15:08
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Agent 0700 wrote:

    > ... które s? ?miesznie niskie i ka?dy je olewa.

    powinni od razu zabierać samochód?

  • 6. Data: 2009-01-13 15:15:49
    Od: causa1980 <p...@g...com>

    On 13 Sty, 11:25, Roland <r...@p...fm> wrote:
> [...]
    >
    > Pytanie jednak brzmi: czy w tym komunistycznym kraju, gdzie właściciel
    > jest oczywistym ciemiężcą, zapis taki jest dozwolony. Innymi słowy,

    Najlepiej wprowadzić klauzulę, że brak płatności czynszu w terminie
    może spowodować wypowiedzenie najmu ze skutkiem natychmiastowym. Nie
    ma przeszkód, by ustalic odsetki umowne w wyższej wysokości np. 30%.

    Pozdrawiam

    Paweł

  • 7. Data: 2009-01-13 15:21:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    causa1980 pisze:

    > Najlepiej wprowadzić klauzulę, że brak płatności czynszu w terminie
    > może spowodować wypowiedzenie najmu ze skutkiem natychmiastowym. Nie
    > ma przeszkód, by ustalic odsetki umowne w wyższej wysokości np. 30%.

    Odsetek umownych 30% nie da się ustalić. A co daje natychmiastowe
    wypowiedzenie najmu? Jak lokator nie będzie chciał, to się nie
    wyprowadzi jeszcze przez wiele miesięcy, a może i lat.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-01-14 09:11:17
    Od: Roland <r...@p...fm>

    >    Odsetek umownych 30% nie da się ustalić. A co daje natychmiastowe
    > wypowiedzenie najmu? Jak lokator nie będzie chciał, to się nie
    > wyprowadzi jeszcze przez wiele miesięcy, a może i lat.

    No właśnie. Natychmiastowe rozwiązanie umowy nie jest dobrym
    rozwiązaniem, bo ja __chcę__ wynajmować. Z doświadczenia wiem, że
    studenci to taki dziwny gatunek, który wiecznie sprawia problemy
    (szczerze mówiąc to się zastanawiam, czy nie zacząć wynajmować
    normalnym ludziom - twierdzę, że studenci są sami winni swojej
    sytuacji).

    Co do ich chęci do wyprowadzenia się, to myślę, że dałbym radę - po
    prostu wprowadzam się do __swojego__ mieszkania i tam mieszkam. Będę
    się tak zachowywał, że sami sobie pójdą. Wiem, że to może być
    chamskie, ale w państwie komunistycznym brak jest jakichkolwiek
    prawnych mechanizmów chroniących to co powinno być święte, czyli
    własność. Proszę, poprawcie mnie, jeśli się mylę.

    Odsetki, nawet czterokrotne lombardowe, nie są motywacją do trzymania
    terminów. Myślałem, żeby ustanowić np. 10 zł za każdy dzień
    spóźnienia. Uważam, że to jest uczciwa kwota, jednocześnie bardzo
    dyscyplinująca... No cóż, trudno.

    I jeszcze pytanie - czy mogę naliczać odsetki tak od razu, czy też
    może prawo znowu mi utrudni dochodzenie tego co moje? W umowie mam
    zapis, ale wydaje się że bardzo ogólny, iż mogę naliczyć odsetki. Czy
    na pewno mogę od pierwszego dnia zwłoki?

    I na koniec wątpliwość - zapisałem w umowie, że w razie nieterminowego
    regulowania płatności mogę wypowiedzieć umowę ze skutkiem
    natychmiastowym. Napisałem też, że w takim przypadku przepada kaucja.
    Czy taki zapis również będzie niezgodny z prawem gdyby doszło co do
    czego?

    Dziękuję bardzo za Wasze pomysły. Pozdrawiam,

  • 9. Data: 2009-01-15 08:22:16
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Raczej podziękuj za Ustawę o ochronie praw lokatorów.
    Nie nam :-))
    I przeczytaj koniecznie.
    JaC

    -----

  • 10. Data: 2009-01-15 12:05:58
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 14 Sty, 10:11, Roland <r...@p...fm> wrote:

    > Co do ich chęci do wyprowadzenia się, to myślę, że dałbym radę - po
    > prostu wprowadzam się do __swojego__ mieszkania i tam mieszkam. Będę
    > się tak zachowywał, że sami sobie pójdą.

    Obyś nie trafił na mnie. I bynajmniej nie grożę ci użyciem siły
    fizycznej, tylko zupełnie legalnym puszczeniem w skarpetkach i
    przemeldowaniem do takiego domu z kratkami w oknach - chyba nie za
    bardzo sobie zdajesz sprawę jak mało możesz, będąc wynajmującym.

    > I na koniec wątpliwość - zapisałem w umowie, że w razie nieterminowego
    > regulowania płatności mogę wypowiedzieć umowę ze skutkiem
    > natychmiastowym.

    Zapis nieważny. Ustawa o ochronie praw lokatorów :

    Art. 11.
    1. Jeżeli lokator jest uprawniony do odpłatnego używania lokalu,
    wypowiedzenie
    przez właściciela stosunku prawnego może nastąpić tylko z przyczyn
    określonych
    w ust. 2-5 oraz w art. 21 ust. 4 i 5 niniejszej ustawy. Wypowiedzenie
    powinno
    być pod rygorem nieważności dokonane na piśmie oraz określać przyczynę
    wypowiedzenia.
    2. Nie później niż na miesiąc naprzód, na koniec miesiąca
    kalendarzowego, właściciel
    może wypowiedzieć stosunek prawny, jeżeli lokator:
    (...)
    2) jest w zwłoce z zapłatą czynszu lub innych opłat za używanie lokalu
    co
    najmniej za trzy pełne okresy płatności pomimo uprzedzenia go na
    piśmie o
    zamiarze wypowiedzenia stosunku prawnego i wyznaczenia dodatkowego,
    miesięcznego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności, lub

    > Napisałem też, że w takim przypadku przepada kaucja.
    > Czy taki zapis również będzie niezgodny z prawem gdyby doszło co do
    > czego?

    Nie bo to by była właśnie kara umowna.