  • 1. Data: 2003-04-10 13:01:46
    Temat: NASK
    Od: "Marcin Kapski" <a...@i...olkusz.pl>

    Witam grupowiczów.

    Chciałbym się dowiedzieć, lub uzyskac choć informację gdzie szukać :

    1. Jaki status posiada NASK
    2. Jaki akt prawny oddaje tej organizacji prawo do dysponowania domenami .pl
    i com.pl oraz rezewowania dowolnych domen funkcjonalnych typu sklep.pl
    (zostaly zarejestrowane 26.III.2003 roku).
    3.Czy ceny usług rejestracji domen są przez kogoś kontrolowane.

    Z góry dziękuję za informacje

    Marcin Kapski

  • 2. Data: 2003-04-10 13:18:14
    Temat: Re: NASK
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    "Marcin Kapski" <a...@i...olkusz.pl> wrote in message
    > Chciałbym się dowiedzieć, lub uzyskac choć informację gdzie szukać :
    >
    > 1. Jaki status posiada NASK

    :)
    jednostka badawczo-rozwojowa

> [...]
    > i com.pl oraz rezewowania dowolnych domen funkcjonalnych typu sklep.pl
    > (zostaly zarejestrowane 26.III.2003 roku).

    żaden

    > 3.Czy ceny usług rejestracji domen są przez kogoś kontrolowane.

    nie

    temat wielokrotnie poruszany w sejmie przez posłów :)
    niestety to monopolista i brak jakichkolwiek uregulowań prawnych
    zauważ, że nawet kupując domenę nie zawierasz umowy, a płacisz i
    zobowiązujesz się przestrzegać zasad rejestracji domen (to nawet nie jest
    regulamin)

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 3. Data: 2003-04-10 13:32:36
    Od: "Marcin Kapski" <a...@i...olkusz.pl>

    Użytkownik "plusz" <p...@i...usun_spam.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zauważ, że nawet kupując domenę nie zawierasz umowy, a płacisz i
    > zobowiązujesz się przestrzegać zasad rejestracji domen (to nawet nie jest

    a czy ktos moglby mi wskazac gdzie szukac ustawy definującej status
    monopolisty.
    Czy takie dzialania są zgodne z konstytucją. Czy można zaskarżyć KBN o
    praktyki monopolistyczne, łamanie prawa i konstytucji. Gdzie szukać aktów
    prawnych mogących pasować do działalności NASK ..
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2003-04-10 13:40:14
    Od: "Marcin Kapski" <a...@i...olkusz.pl>

    Czemu pytam ?

    Bo trzeba mieć świadomość że samo utrzymanie tych domen to ok 28 000 000 zł
    rocznie NETTO (domeny .pl oraz wszystkie funkcjonalne .waw.pl .sklep.pl
    sex.pl com.pl org.pl i inne - nie liczyłem nazw miast)

    i organizacja ktora z uwagi na wyłączność "dostaje" te pieniądze i dysponuje
    nimi bez żadnej kontroli.

    I moje pytanie - czy posiada upoważnienie na PIŚMIE.:)

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2003-04-10 15:03:49
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...do-usuniecia.pl>

> [...]
    > zauważ, że nawet kupując domenę nie zawierasz umowy, a płacisz i
    > zobowiązujesz się przestrzegać zasad rejestracji domen (to nawet nie jest

    nie jest tak.
    http://www.vagla.pl/skrypts/rejestracja_nazwy_domeny
    .htm
    pozdrawiam
    v.

  • 6. Data: 2003-04-10 16:16:29
    Od: s...@g...pl (Sebastian D-D)

[...]

    Tez masz problem. Zarejestruj sobie domenę nie w .pl tylko jakąś inną - i mozesz miec
    NASK w du...

  • 7. Data: 2003-04-10 19:10:22
    Od: "Galis" <g...@g...pl>

    > Tez masz problem. Zarejestruj sobie domenę nie w .pl tylko jakąś inną
    > - i mozesz miec NASK w du...

    ale jego chyba boli to, że NASK tyle kasy zarabia na tych domenach
    tylko nie bardzo rozumiem bo napisał pan który rozpoczą wątek, że samo
    utrzymanie tych domen to 28.000.000zł
    utrzymanie czyli koszt (przynajmniej tak mnie uczono), a ile wynosi przychód
    i zysk (ja tego nie wiem, jak ktoś wie to proszę podać)??
    A jeśli chodzi o kontrole to jest to chyba jednostka finansów publicznych i
    podlega kontroli tak jak każda inna jednosta zaliczana finansów publicznych,
    chyba że się myle, a jak się mylę to proszę o sprostowanie. Oczywiście
    należy podkreslić fakt, że kontrola w jednostkach finansów publicznych =
    brak kontroli (w większości przypadków), ale to juz inna bajka.

    pozdr
    galis

  • 8. Data: 2003-04-11 09:20:57
    Od: "DK" <c...@w...pl>

    Pytanie moze powinno byc postawione inaczej. Czy domena .pl jest dobrem
    narodowym, czy też nie? Jeśli tak, to powinno wszelkie spory w zakresie
    rejestracji domen regulowac prawo, a jesli to dobro jest przynależne tylko
    NASK-owi jako, że otrzymał to prawo od "wyższej" amerykańskiej instancji, to
    ma wszelkie prawo postępowac z domeną jak chce zgodnie z odpowiednimi
    ustaleniami dotyczącymi domen pierwszego poziomu, które to uregulowanie nic
    nie mówi ile za to dysponent domeny może brać kasy.

    A swoją drogą nie jest zamknięta droga dla każdego, by zgłosił chęć
    dysponowania inną domeną, choć to droga naprawdę ciernista....

    DK

  • 9. Data: 2003-04-11 11:38:47
    Od: "Marcin Kapski" <a...@i...olkusz.pl>

> [...]
    przychód
    > i zysk (ja tego nie wiem, jak ktoś wie to proszę podać)??

    Wpływy z dzierżawy.... jaki koszt ? nie wiem ale zakładam ze 5% tego.

> [...]
    > należy podkreslić fakt, że kontrola w jednostkach finansów publicznych =
    > brak kontroli (w większości przypadków), ale to juz inna bajka.

    mnie nie chodzi o kontrole. Mnie chodzi na jakiej podstawie prawnej NASK
    wchodzi jako jednostka budrzetowa w działalnośc czysto komercyjną. Czemu nie
    bylo przetargu na adminowanie .pl i com.pl, czemu w miare wzrostu
    koniunktury, tudzież zainteresowania niektórymi domenami, nask przejmuje nad
    nimi kontrole (np. sklep.pl).

    Dlaczego NAS a nie np. onet. ?

  • 10. Data: 2003-04-23 00:34:41
    Od: "Marcin Kapski" <a...@i...olkusz.pl>

    > ale jego chyba boli to, że NASK tyle kasy zarabia na tych domenach
    > tylko nie bardzo rozumiem bo napisał pan który rozpoczą wątek, że samo
    > utrzymanie tych domen to 28.000.000zł

    może i mnie boli bo jesli Ciebie nie boli to twoja sprawa.....

    > utrzymanie czyli koszt (przynajmniej tak mnie uczono), a ile wynosi
    przychód
    > i zysk (ja tego nie wiem, jak ktoś wie to proszę podać)??

    28 mln złotych (łatwo policzyć) netto to wpływy z dzierżawy domen, zakładam
    5% tego to koszty utrzymania.

> [...]
    > należy podkreslić fakt, że kontrola w jednostkach finansów publicznych =
    > brak kontroli (w większości przypadków), ale to juz inna bajka.

    Nask jest Jednostką badawczo rozowojową KBN, więc nie wiem czy żeczywiście
    podlega kontroli. Oto cytat ich odpowiedzi:
    "....
    Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa jednostka badawczo . rozwojowa
    ("NASK") została wpisana przez międzynarodow? organizacje IANA (Internet
    Assigned Numbers Authority) zajmuj?cej się m.in. utrzymaniem wpisów w
    ?wiatowej bazie danych rejestratorów domen internetowych, jako rejestrator
    domen internetowych dla krajowej domeny najwyższego poziomu oznaczonej
    skrótem .pl (według normy ISO-3166).
    Na gruncie prawa polskiego legitymacja NASK do ?wiadczenia usług
    telekomunikacyjnych, a w tym również utrzymywania domen internetowych,
    wynika z tre?ci norm tego prawa oraz Statutu NASK przyjętego przez
    Ministra Nauki - Przewodnicz?cego Komitetu Badań Naukowych.

    ..."

    No co o tym sadziecie ?

    Pytanie brzmiało:

    pozdrawiam