  • 1. Data: 2003-10-27 01:15:30
    Temat: Monitorimg
    Od: "Zenek" <z...@p...com>

    Często na osiedlach lub wokół domków stawiane są kamery. Cel jest oczywisty
    odstraszać złodziei. Pojawia mi się jednak wątpliwość co do rzeczywistej
    skuteczności takiej formy ochrony:
    1. Na ile taki materiał z kamery może być traktowany jako materiał dowodowy?
    2. Czy może to być zaskarżone filmmowanie za pomocą takiej kamery?
    3. Na ile tak filmowanie jest skuteczne i sensowne w polskich warunkach?

    Dziękuje za wskazówki

  • 2. Data: 2003-10-27 11:18:27
    Temat: Re: Monitorimg
    Od: "Zenek" <z...@p...com>

    Może inaczej zadam pytanie:
    Na jakich zasadach sąd dopuszcza materiał sfilmowany jako dowód w sprawie.
    Kiedys słyszałem, ze KK to wyklucza.

  • 3. Data: 2003-10-27 13:41:51
    Od: mirek krasnowski <m...@p...pl>

    Zenek wrote:

    > 1. Na ile taki materiał z kamery może być traktowany jako materiał dowodowy?

    To zależy od oceny sądu.

    > 2. Czy może to być zaskarżone filmmowanie za pomocą takiej kamery?

    W miejscu publicznym jesteś elementem krajobrazu. Dyskusyjna jest
    natomiast kwestia filmowania takimi kamerami np. wnętrza mieszkań.

    > 3. Na ile tak filmowanie jest skuteczne i sensowne w polskich warunkach?

    Jeżeli system jest dobrze zaprojektowany, dobrze wykonany i dobrze
    obsługiwany to skuteczność jest ogromna. Osiąga się zmniejszenie pewnych
    rodzajów przestępst o ok. 30%, zwiększa się takze skuteczność
    wykrywania. W W.Brytanii (kolebce tych systemów) tamtejsze MSWiA
    partycypuje nawet w 60% kosztów zainstalowania takiego systemu.

    pzdr
    mirek

  • 4. Data: 2003-10-27 23:41:22
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...iq.pl>

    Zenek wrote:

    > Może inaczej zadam pytanie:
    > Na jakich zasadach sąd dopuszcza materiał sfilmowany jako dowód w sprawie.
    > Kiedys słyszałem, ze KK to wyklucza.

    Nie zartuj... I masz jakis film gdzie wyrazie widac twarz mordercy ktory
    biega z karabinem i strzela do przechodniow, ale wypuszczamy go bo swiadkow
    nie ma (zastrzeleni), a material z kamery "niedopuszczony"? ;)

  • 5. Data: 2003-10-28 01:07:06
    Od: "Zenek" <z...@p...com>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...iq.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    swiadkow
    > nie ma (zastrzeleni), a material z kamery "niedopuszczony"? ;)

    Mhm
    Tutaj pewnie byłyby zrobione ekspertyzy

    Ale w przypadku wybryków huligańskich czy drobnych kradzieży to raczej nie
    liczyłbym na ekspertyzy potwierdzające prawdziwość zapisu. Musiałaby tu być
    sprawa naprawdę dużego kalibru. Zapisem cyfrowym zbyt łatwo manipulować i
    obawiam się, że każdy dobry adwokat może podważyć wiarygodność takiego
    zapisu.

  • 6. Data: 2003-10-28 08:14:34
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...iq.pl>

    Zenek wrote:

> [...]
    > być sprawa naprawdę dużego kalibru. Zapisem cyfrowym zbyt łatwo
    > manipulować i obawiam się, że każdy dobry adwokat może podważyć

    A czy nie jest to tak ze sprzet do monitoringu moze byc w jakis sposob
    atestowany? Tak jak na przyklad videoradary albo fotoradary ktore robia
    automatycznie zdjecia przekraczajacym predkosc.

    Druga sprawa jest taka ze czesto monitoring jest obslugiwany przez operatora
    ktory patrzac w czasie popelniania przestepstwa moze byc chyba swiadkiem w
    sprawie.

    A co do orzeczen sadow to chyba nie jest tak zle, bo po burdach na meczach
    kibole staja w przyspieszonym tepie przed sadem gdzie pewnie jedynym
    dowodem jest zapis z kamer monitorujacych stadion.

  • 7. Data: 2003-10-28 08:20:52
    Od: mirek krasnowski <m...@p...pl>

    Zenek wrote:
    > Zapisem cyfrowym zbyt łatwo manipulować i
    > obawiam się, że każdy dobry adwokat może podważyć wiarygodność takiego
    > zapisu.

    Po pierwsze błędnie zakładasz, że w systemach telewizji miejskiej
    stosuje się tylko zapis cyfrowy.
    Po drugie tam gdzie stosuje się zapis cyfrowy używa się specjalnych
    rejestratorów, w których np. elektronicznym znakiem wodnym oznacza się
    oryginał nagrania, dochodzą do tego jeszcze procedury.
    Po trzecie zmanipulowanie cyfrowego nagrania wcale nie jest takie proste
    jak Ci sie wydaje.

    pzdr
    mirek