  • 1. Data: 2011-09-12 10:33:45
    Temat: Moc prawna oświadczenia zarządu stowarzyszenia
    Od: B <...@...pl>

    Jeżeli jakaś organizacja (stowarzyszenie) oświadczy, że odda założone
    przez jednego z członków pieniądze (pod pewnymi warunkami) to czy potem
    może takie stowarzyszenie odmówić zwrotu np. wydając inne oświadczenie?

    Tj. jakie umocowanie prawne lub wartość mają takie oświadczenia?

    B.

  • 2. Data: 2011-09-12 11:35:56
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/12/2011 5:33 AM, B wrote:
> [...]
    > może takie stowarzyszenie odmówić zwrotu np. wydając inne oświadczenie?
    >
    > Tj. jakie umocowanie prawne lub wartość mają takie oświadczenia?

    prawie zerowe.

  • 3. Data: 2011-09-12 14:28:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Sep 2011, B wrote:

    > Jeżeli jakaś organizacja (stowarzyszenie) oświadczy, że odda założone przez
    > jednego z członków pieniądze

    Co to jest "założenie" w omawianym kontekście?
    Zastaw, depozyt, poręczenie?
    ZA CO on je dał?

    > (pod pewnymi warunkami) to czy potem może takie
    > stowarzyszenie odmówić zwrotu np. wydając inne oświadczenie?

    A to "oświadczenie" w jakiej było formie?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2011-09-13 06:40:03
    Od: B <...@...pl>

    > Co to jest "założenie" w omawianym kontekście?
    > Zastaw, depozyt, poręczenie?
    > ZA CO on je dał?

    hmmm. Organizacja dostała dofinansowanie z UE, ale nie ma kasy najpierw
    wyłożyć na ten projekt. Za to ten członek stwierdził, że on wszystko
    popłaci z własnych pieniędzy i będzie nadzorował i realizował ten projekt.
    W tym kontekście "założenie" ma znaczenie ktoś zapłacił za organizacje.

    > A to "oświadczenie" w jakiej było formie?

    Pisemne, w oświadczeniu były warunki oddania wyłożonych pieniędzy.
    Podpisane przez dwóch członków zarządu. Wg statutu mających prawo do
    zaciągania zobowiązań i reprezentowania stowarzyszenia.

    B.

  • 5. Data: 2011-09-13 13:32:47
    Od: Wojciech Wrodarczyk <w...@w...pl>

    W dniu 2011-09-13 08:40, B pisze:

> [...]
    > Podpisane przez dwóch członków zarządu. Wg statutu mających prawo do
    > zaciągania zobowiązań i reprezentowania stowarzyszenia.

    to powinna chyba umowa pożyczki regulować?

  • 6. Data: 2011-09-13 18:32:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Sep 2011, B wrote:

> [...]
    > z własnych pieniędzy i będzie nadzorował i realizował ten projekt.
    > W tym kontekście "założenie" ma znaczenie ktoś zapłacił za organizacje.

    No to mamy problem.
    My możemy mu wierzyć kiedy mówi "to była pożyczka".
    Ale co zrobić, jeśli fundacja stwierdzi "to była darowizna"?
    _117.html
    +++
    art. 720
    [...]
    § 2. Umowa pożyczki, której wartoœć przenosi pięćset złotych,
    powinna być stwierdzona pismem.
    ---

    No i nie wiem czy podatek (PCC) nie powinien być opłacony (bo jak
    rozumiem - "darowizna" dla fundacji to nie darowizna lecz zwykły
    przychód, przy przeznaczeniu na cele statutowe zwolniony
    z podatku).

    > Pisemne, w oświadczeniu były warunki oddania wyłożonych pieniędzy. Podpisane
    > przez dwóch członków zarządu. Wg statutu mających prawo do zaciągania
    > zobowiązań i reprezentowania stowarzyszenia.

    Acha.
    No to IMVHO:
    _117.html
    +++
    art. 65
    § 1. Oœwiadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagajš
    ze względu na okolicznoœci, w których złożone zostało,
    zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje.

    § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar
    stron i cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.
    ---

    Czyli JEDNAK mamy umowę pożyczki.
    Do tego warunek "stwierdzenia pismem" IMVHO jest zachowany.
    Kto przeciw wersji, że sprawa nadaje się "po prostu do sądu"?
    Aby nie przegrać z przyczyn formalnych trzeba by rozważyć czy
    jakiegoś prawnika nie trzeba, ale tego Ci nikt nie powie.
    A nuż wierzyciel da sobie radę sam. Ale używanie sformułowań
    w rodzaju "załozenie" na to nie wskazuje :|

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-09-15 12:00:36
    Od: B <...@...pl>

    > No to mamy problem.
    > My możemy mu wierzyć kiedy mówi "to była pożyczka".
    > Ale co zrobić, jeśli fundacja stwierdzi "to była darowizna"?

    No bo stowarzyszenie oświadczyło, że odda. Czy to wystarczy? By mieć
    jako taką pewność zwrotu?

    > Czyli JEDNAK mamy umowę pożyczki.

    Czy z oświadczenia, że jeżeli prowadzący projekt wyjmie z kieszeni kasę
    a potem podczas rozliczania projektu kasa mu zostanie zwrócona. Można
    domniemać umowę pożyczki?

    Czy w umowie pożyczki można zawrzeć warunki na "nie oddanie"? Bo to
    oświadczenie zawiera takie.

    > Do tego warunek "stwierdzenia pismem" IMVHO jest zachowany.
    > Kto przeciw wersji, że sprawa nadaje się "po prostu do sądu"?

    Co rozumiesz przez to, że sprawa nadaje się do sądu?

    B.

  • 8. Data: 2011-09-15 12:01:50
    Od: B <...@...pl>

    W dniu 13.09.2011 15:32, Wojciech Wrodarczyk pisze:

    > to powinna chyba umowa pożyczki regulować?

    Skąd wiadomo, że coś jest pożyczką?

    A nie można bezpłatnie użyczyć pieniędzy?

    B.

  • 9. Data: 2011-09-15 14:57:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/15/2011 7:00 AM, B wrote:

    > No bo stowarzyszenie oświadczyło, że odda. Czy to wystarczy? By mieć
    > jako taką pewność zwrotu?

    żadną.
    Nawet jak stowarzyszenie dalej będzie twierdziło, że odda, to w zasadzie
    nie ma bata, żeby to wyegzekwować.

    > Czy z oświadczenia, że jeżeli prowadzący projekt wyjmie z kieszeni kasę
    > a potem podczas rozliczania projektu kasa mu zostanie zwrócona. Można
    > domniemać umowę pożyczki?

    mniej więcej.
    przecież wyraźnie widać, że pożyczka kasę.

    > Czy w umowie pożyczki można zawrzeć warunki na "nie oddanie"? Bo to
    > oświadczenie zawiera takie.

    nawet wypadałoby.

    > Co rozumiesz przez to, że sprawa nadaje się do sądu?

    jak stowarzyszenie nie chce oddać, to w zasadzie innego drogi nie ma.

  • 10. Data: 2011-09-15 14:57:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/15/2011 7:01 AM, B wrote:

    > Skąd wiadomo, że coś jest pożyczką?
    >
    > A nie można bezpłatnie użyczyć pieniędzy?
    >
    > B.

    można bezpłatnie czyli na 0%, ale podatek nalezy się od faktu pożyczki a
    nie tylko od zarobionych odsetek.