    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Tue, 13 Sep 2011 20:32:10 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Moc prawna oświadczenia zarządu stowarzyszenia

    On Tue, 13 Sep 2011, B wrote:

    > hmmm. Organizacja dostała dofinansowanie z UE, ale nie ma kasy najpierw
    > wyłożyć na ten projekt. Za to ten członek stwierdził, że on wszystko popłaci
    > z własnych pieniędzy i będzie nadzorował i realizował ten projekt.
    > W tym kontekście "założenie" ma znaczenie ktoś zapłacił za organizacje.

    No to mamy problem.
    My możemy mu wierzyć kiedy mówi "to była pożyczka".
    Ale co zrobić, jeśli fundacja stwierdzi "to była darowizna"?
    _117.html
    +++
    art. 720
    [...]
    § 2. Umowa pożyczki, której wartoœć przenosi pięćset złotych,
    powinna być stwierdzona pismem.
    ---

    No i nie wiem czy podatek (PCC) nie powinien być opłacony (bo jak
    rozumiem - "darowizna" dla fundacji to nie darowizna lecz zwykły
    przychód, przy przeznaczeniu na cele statutowe zwolniony
    z podatku).

    > Pisemne, w oświadczeniu były warunki oddania wyłożonych pieniędzy. Podpisane
    > przez dwóch członków zarządu. Wg statutu mających prawo do zaciągania
    > zobowiązań i reprezentowania stowarzyszenia.

    Acha.
    No to IMVHO:
    _117.html
    +++
    art. 65
    § 1. Oœwiadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagajš
    ze względu na okolicznoœci, w których złożone zostało,
    zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje.

    § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar
    stron i cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.
    ---

    Czyli JEDNAK mamy umowę pożyczki.
    Do tego warunek "stwierdzenia pismem" IMVHO jest zachowany.
    Kto przeciw wersji, że sprawa nadaje się "po prostu do sądu"?
    Aby nie przegrać z przyczyn formalnych trzeba by rozważyć czy
    jakiegoś prawnika nie trzeba, ale tego Ci nikt nie powie.
    A nuż wierzyciel da sobie radę sam. Ale używanie sformułowań
    w rodzaju "załozenie" na to nie wskazuje :|

    pzdr, Gotfryd