  • 1. Data: 2024-02-04 23:44:31
    Temat: Meldunek dla Osoby z Białorusi. Legalnie przebywa, pracuje i wynajmuje.
    Od: Piotr <x...@y...zz>

    Pozdrawiam serdecznie Użytkowników Forum :)

    Proszę o informację dla Osoby z Białorusi.
    Jest legalnie w Polsce, pracuje i wynajmuje dom.
    Wynajmujący obiecywał, że zapewni meldunek, ale się ociąga.
    Osoba z Białorosi, aby móc legalnie dalej tu mieszkać i pracować,
    potrzebuje ten meldunek mieć, a wynajmujący ciągle tłumaczy,
    że jest jakiś problem z papierami...

    Czy to jest dobry pomysł, aby samemu się zgłosić po meldunek do urzędu?
    Tak tutaj piszą... Jeżeli tak, to jak to należy zrobić.
    Czy ma iść z umową od wynajmującego i zgłosić się po meldunek?
    Pytam Was, bo nie chcę błędnie doradzić, żeby z tego nie wynikły problem

    Dzięki, Piotr.

    https://rynekpierwotny.pl/wiadomosci-mieszkaniowe/wy
    najem-mieszkan-obcokrajowcom/6684/
    Meldunek w wynajmowanym mieszkaniu

    Obcokrajowiec, który wynajmie mieszkanie w Polsce, nie musi pytać się
    właściciela mieszkania o zgodę na zameldowanie. Może to zrobić
    samodzielnie. Osoby z obszaru Unii Europejskiej i EFTA oraz członkowie
    ich rodzin mają możliwości załatwienia sprawy przez Internet. Pozostali
    w celu zameldowania się muszą udać się bezpośrednio do urzędu gminy.

  • 2. Data: 2024-02-05 00:18:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-04, Piotr <x...@y...zz> wrote:
> [...]
    > że jest jakiś problem z papierami...
    >
    > Czy to jest dobry pomysł, aby samemu się zgłosić po meldunek do urzędu?

    Dobry? Przeciez to tak powinno być zrobione. Owszem, ostatnie 8 lat
    peerlu robi swoje, ale ogólnie łaska własciciela lokalu, czy zamelduje
    czy nie to dość zamierzchłe czasy. Podejrzewam zresztą, że gość
    tak kombinuje bo tez nie zauważył, że się tu dużo zmieniło i utozsamia
    meldunek z prawem do lokalu. Meldunek nim nie jest, więc może spac
    spokojnie.

    > Tak tutaj piszą... Jeżeli tak, to jak to należy zrobić.
    > Czy ma iść z umową od wynajmującego i zgłosić się po meldunek?

    Dokładnie tak.

    > Pytam Was, bo nie chcę błędnie doradzić, żeby z tego nie wynikły problem

    Mogą choć nie muszą.
    https://bip.bialystok.pl/urzad_miejski/poradnik_inte
    resanta/jak_zalatwic_sprawe_wyszukiwarka_uslug/zamel
    dowanie-na-pobyt-staly-lub-czasowy-cudzoziemca.html

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2024-02-05 00:46:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.02.2024 o 23:44, Piotr pisze:

    > Czy to jest dobry pomysł, aby samemu się zgłosić po meldunek do urzędu?

    To jest najlepszy z możliwych i zresztą chyba jedyny. Osoba ta idzie z
    umową i wypełnia wniosek o zameldowanie. Jeśli pracownik Urzędu będzie
    "marudził" to należy mu wyjaśnić, że to postępowanie administracyjne.
    Może wydać decyzję o odmowie zameldowania, na którą przysługuje
    zażalenie. Wówczas składa się wniosek na tzw. dziennik podawczy z pismem
    przewodnim, że odmówił i prośbą o równoległe zbadanie tej ustnej odmowy
    przyjęcia wniosku.

    Nie wiem nawet, co miałby tu właściciel domu zrobić. Przecież to nie
    hotel, że właściciel melduje.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 4. Data: 2024-02-06 22:56:30
    Od: Piotr <x...@y...zz>

    Marcin Debowski wrote:

    > Mogą choć nie muszą.
    > https://bip.bialystok.pl/urzad_miejski/poradnik_inte
    resanta/jak_zalatwic_sprawe_wyszukiwarka_uslug/zamel
    dowanie-na-pobyt-staly-lub-czasowy-cudzoziemca.html

    Jak rozumieć "Mogą choć nie muszą." ? Jak uniknąć problemów?

    Czytam artykuł pod wskazanym linkiem i mam mętlik w głowie...

    "1. Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii
    Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego
    Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim
    Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej oraz
    członek rodziny takiego cudzoziemca niebędący obywatelem ww. państw
    przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany
    zameldować się w miejscu pobytu czasowego mającego trwać ponad 3
    miesiące najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego
    miejsca."
    Czy "1" dotyczy NieBiałorusinów (pomijam)? Nie rozumiem "pobyt czasowy".

    "2. Cudzoziemiec inny niż wskazany powyżej, przebywający na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu
    pobytu czasowego najpóźniej w 4 dniu, licząc od dnia przybycia do tego
    miejsca, jeżeli jego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
    przekracza 30 dni."

    Czy "2." dotyczy Białorusinów, i to mam rozgryzać?
    Czy nasz przypadek "2" będzie: "Jeżeli Białorusin jest w Polsce ponad 30
    dni, to jak znajdzie sobie dom ma w ciągu 4 dni zameldować swój pobyt
    czasowy" w tym domu? Co zrobić, jeżeli wynajmujący obiecywał, że to
    załatwi, mija ileś czasu, więc termin 30 dni przekroczony?
    Wybaczcie, jeżeli moja "interpretacja" jest zła i sprostujcie, proszę.

    "3. Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod
    oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. Służy wyłącznie celom
    ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w
    którym się zameldowała."

    Ad3"stałe przebywanie" - to znaczy...? ileś godzin na dobę, dni ciągiem?
    Czym to się różni od pobytu czasowego...?, skoro w "1" piszą, że taki
    pobyt czasowy może trwać ponad 3 miesiące? Na czym polega "czasowość"
    pobytu? Nadal nie rozumiem pojęć:
    Pobyt stały ...?
    Pobyt czasowy ...?

    "4. Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu
    stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej
    miejscowości, lecz pod innym adresem. W tym samym czasie można mieć
    tylko jedno miejsce pobytu czasowego."

    Ad4. Czyli że jestem na stałe zameldowany w miejscowości "A", natomiast
    czasowo mieszkam w "B" (w tym tygodniu)? Po ilu dniach taki czasowy
    należy zgłaszać? Jakie tu są reguły, bo "4" tego nie określa...
    I znowu ta "czasowość" którą sobie wyobrażam jako "na chwilę mieszkam
    w B, bo tak na prawdę na stałe mieszkam w A - jak to się ma do
    wspomnianego w "1" "czasowego mającego trwać ponad 3 miesiące".
    Skoro czasowy to ponad 3 miesiące to stały to będzie dopiero liczony
    w latach...?

    "5. Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy można dokonać:
    bez równoczesnego wymeldowania się z poprzednich miejsc pobytu;
    z równoczesnym wymeldowaniem się z dotychczasowego miejsca pobytu."
    Ad5. To w ilu miejscach na raz można być zameldowanym czasowo/stale?
    Skoro nie ma obowiązku wymeldowywania się z poprzednich?
    Jedyna reguła w "4" mówi, że można mieć tylko jeden czasowy.

    "6.(1) Zameldowanie z równoczesnym wymeldowaniem polega na dokonaniu
    zameldowania w miejscu nowego pobytu bez konieczności stawienia się w
    organie gminy dotychczasowego miejsca pobytu w celu dokonania
    wymeldowania."

    (6.(2)). "W przypadku wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu
    stałego lub czasowego następuje automatycznie"

    (6.(3)). "natomiast osoba równocześnie może wymeldować się również z
    miejsca pobytu czasowego lub stałego, jeżeli takie posiada."

    Zagmatwane...

    Ad6.1 To ma być ułatwienie jak rozumiem. Że w nowym Urzędzie Białorusin
    się melduje bo taki jest wymóg, ale do starego Urzędu nie musi iść,
    wystarczy że {co trzeba zrobić}, aby były "równoczesnym wymeldowaniem"?

    Ad6.2 To zdanie chyba pisał głodny, który coś zjadł z treści...? :)
    Jak to powinno po polsku brzmieć i co oznacza...?

    Ad6.3 To mnie już rozłożyło na łopatki - nie nadaję się na prawnika...
    Proszę o pomoc, aby logicznie poskładać całą "6", którą sobie umownie
    podzieliłem na 6.1+6.2+6.3

    "7. Zgłoszenia zameldowania można dokonać przez pełnomocnika,
    legitymującego się pełnomocnictwem, o którym mowa w art. 33 § 2 ustawy z
    dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U.
    z 2023 r. poz. 775 t. j. z późń. zm.), udzielonym przez wnioskodawcę na
    piśmie lub zgłoszonego do protokołu, po potwierdzeniu przez pełnomocnika
    jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu
    pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r.
    o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
    Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą
    ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje
    jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca
    nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu."

    Ad7. Skomplikowane. Białorusin chce skorzystać z czyjejś pomocy,
    z tego co wiem, aby taki meldunek załatwić.
    Rozumiem, że tu wchodzi do akcji owo pełnomocnictwo.
    Czy słusznie się niepokoję, że taki pełnomocnik może narobić szkód?
    Jeżeli tak, to jak się przed tym zabezpieczyć?
    Mam na myśli szkody wynikające z niekompetencji i/lub nieuczciwości...
    Czy podpowiecie, gdzie takiego wykwalifikowanego pełnomocnika ds.
    meldunków znaleźć (Warszawa i okolice)? Czy to po prostu loteria
    albo wolna amerykanka...?
    Byłbym również wdzięczny za przełożenie z języka prawniczego na nasze...

    "8. Wypełniony i podpisany formularz należy złożyć w urzędzie gminy
    właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której osoba
    zamieszkuje."

    Gdzie się taki formularz pobiera? Jest jakiś ogólnopolski wzór,
    czy każdy Urząd wymyśla swój albo może wręcz trzeba samemu
    znaleźć sobie wzór w internecie i go wypełnić?
    Byłbym wdzięczny za link/i do takich dobrych formularzy :)

    czytam dalej...

    "Kogo dotyczy"

[...]

    Czy słusznie odnoszę wrażenie, że powtórzono "1", która była wcześniej?

[...]

    I czy tu powtórzono "2", która też była wcześniej?

    Jeżeli coś przeoczyłem/pokręciłem, proszę o uświadomienie mnie,
    gdzie są "smaczki" :)

    czytam dalej:

    Wymagane dokumenty:

    "1. Wypełniony i podpisany formularz zawierający określone ustawą dane
    dotyczące osoby, nowego miejsca pobytu stałego lub czasowego oraz
    wskazanie adresu dotychczasowego miejsca pobytu, dane pełnomocnika a
    także potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane przez właściciela lub
    inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu oraz do wglądu
    dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub
    podmiotu. Jeżeli osoba, która dokonuje zameldowania dysponuje tytułem
    prawnym do lokalu - sama dokonuje potwierdzenia faktu pobytu osoby w
    danym lokalu."

    Aaaaaaaaaa... więc jednak "mamy go" - tu jest jak wół, że właściciel
    jednak musi potwierdzić fakt pobytu osoby...
    Czyli teraz chyba rozumiem, że Białorusinowi, ten wynajmujący nie dał
    tego potwierdzenia, więc jednak nie mogę się zgodzić z faktem, ze mając
    umowę wynajęcia Białorusin sam się może zameldować, bez faktycznej
    pomocy (potwierdzenia) wynajmującego - czy tak??????????????????????

    Prośba zatem o potwierdzenie, czy mój domysł jest (niestety) słuszny?
    Mam bowiem trudność, aby brnąć dalej w trudne terminy, które widzę
    poniżej. Jeżeli jednak wytłumaczycie mi, że niepotrzebnie się załamuję,
    wówcas podejmę próbę drążenie poniżej, bo to dla mnie megazagmatwane...

    "2. Zameldowanie na pobyt stały:
    cudzoziemiec nie będący obywatelem państwa UE, EFTA lub Konfederacji
    Szwajcarskiej oraz członek rodziny takiego cudzoziemca nie będący
    obywatelem ww. państw przedstawia kartę pobytu wydaną w związku z
    udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta
    długoterminowego UE, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony
    uzupełniającej, albo nadaniem statusu uchodźcy w RP, dokument "zgoda na
    pobyt tolerowany" albo zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt
    rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, decyzję o nadaniu statusu
    uchodźcy w RP, udzieleniu w RP ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze
    względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany;
    cudzoziemiec będący obywatelem państwa UE, EFTA lub Konfederacji
    Szwajcarskiej przedstawia ważny dokument podróży lub inny ważny dokument
    potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo;
    członek rodziny cudzoziemca niebędący obywatelem państwa UE, EFTA
    lub Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia ważny dokument podróży oraz
    ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela UE albo ważną kartę
    pobytu członka rodziny obywatela UE, a gdy brak takiej możliwości -
    przedstawia inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny
    obywatela UE."

    Widzę różne przypadki, do głębszej analizy... więc chyba mimo że znam
    język polski, nie podejmę się (nie wezmę na siebie odpowiedzialności),
    abym jako "ślepy" wiódł "kulawego". Chętnie posłucham, jeżeli mi to
    chcielibyście wyłożyć, ale bardziej skłaniam się ku temu, aby ponowić
    pytanie, czy kogoś na obszar Warszawa/Okolice możecie polecić, aby
    osobę z Białorusi przeprowadził przez meandry zdobywania meldunku,
    kogoś kto to zrobi profesjonalnie i uczciwie, za rozsądne pieniądze?

    "3. Zameldowanie na pobyt czasowy:

    cudzoziemiec nie będący obywatelem państwa UE lub EFTA lub
    Konfederacji Szwajcarskiej, członek rodziny takiego cudzoziemca nie
    będący obywatelem ww. państw przedstawia:
    wizę, a w przypadku gdy wjazd cudzoziemca nastąpił na podstawie
    umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania
    wizy albo cudzoziemiec przebywa na terytorium RP na podstawie art. 108
    ust. 1 pkt 2 lub art. 206 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r.
    o cudzoziemcach (Dz. U. z 2023 r. poz. 519 t.j. z późń. zm.) lub
    na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla,
    który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt
    rezydenta długoterminowego UE - dokument podróży, tymczasowe
    zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, kartę pobytu, dokument "zgoda na
    pobyt tolerowany" albo zezwolenie na pobyt czasowy, zezwolenie na pobyt
    stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE lub decyzję o
[...]
    ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela UE lub ważną kartę
    pobytu członka rodziny obywatela UE, a gdy brak takiej możliwości -
    przedstawia inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny
    obywatela UE."

    Też chętnie posłucham, z czym to się je :)

    "4. Do wglądu - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu: np.
    umowa cywilno-prawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I
    II księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny
    dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu."

    Rozumiem, że tutaj umowa wynajmu?

    "5. Obowiązku meldunkowego można dopełnić w formie dokumentu
    elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej,
    na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o
    informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
    przez www.obywatel.gov.pl, formularz musi osoba podpisać elektronicznie
    podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym."

    Co musi mieć/spełniać Osoba z Białorusi, aby to podpisać elektronicznie?
    Profil Zaufany z Banku polskiego wystarczy?

    "6. W stosunku do cudzoziemców nie będących obywatelami państwa UE, EFTA
    lub Konfederacji Szwajcarskiej, a także członkiem rodziny takiego
    obywatela, pozostaje konieczność wykonania obowiązku meldunkowego
    tradycyjnie w organie gminy."

    Aha, tutaj rozumiem, że Osoba z Białorusi robi to tradycyjnie, a nie
    da rady elektronicznie?

    "7. Osoba dokonująca zameldowania na stronie obywatel.gov.pl, dołącza do
    formularza dokument elektroniczny potwierdzający jego tytuł prawny do
    lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tego
    dokumentu, a obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dołącza
    do formularza dokument elektroniczny zawierający oświadczenie
    właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu
    potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny
    do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich
    uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów."

    To rozumiem, że nie dla Osób z Białorusi?

    "8. Wniosek o wydanie zaświadczenia w przypadku osób pobierających
    zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy"

    Oooops - o co chodzi? Tu powinien być link do pobrania wniosku...?
    Bo jest tylko sam napis, fajnie wyglądający, ale nic poza tym...?

    Opłaty i informacje dodatkowe - na potem...? :)

    Dzięki za cierpliwość i Waszą Wiedzę, Piotr.

  • 5. Data: 2024-02-07 00:45:25
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.02.2024 o 22:56, Piotr pisze:
    > Co zrobić, jeżeli wynajmujący obiecywał, że to
    > załatwi, mija ileś czasu, więc termin 30 dni przekroczony?

    Zameldować się jak najszybciej. Właściciel budynku, choćby bardzo
    chciał, to tego za obcokrajowca załatwić nie może. No chyba, że jako
    jego pełnomocnik.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 6. Data: 2024-02-07 11:15:06
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    To jednak zależy od treści umowy najmu, czy jest na cele mieszkalne.
    Co do meldunku zapytaj szreka, czy jest istotny dla policji ;-).

    -----

  • 7. Data: 2024-02-07 22:16:34
    Od: Piotr <x...@y...zz>

    Robert Tomasik wrote:

    > Zameldować się jak najszybciej. Właściciel budynku, choćby bardzo
    > chciał, to tego za obcokrajowca załatwić nie może. No chyba, że jako
    > jego pełnomocnik.

    Dzięki, ale wciąż potrzebuję odpowiedzi, jak rozumieć ten fragment?
    W jaki sposób właściciel ma potwierdzić fakt pobytu osoby wynajmującej?

    Albo zapytam inaczej: Jak to się robi, żeby Szrek tu przyszedł
    i powiedział, o co chodzi?

  • 8. Data: 2024-02-07 23:32:02
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.02.2024 o 22:16, Piotr pisze:

    > Dzięki, ale wciąż potrzebuję odpowiedzi, jak rozumieć ten fragment?
    > W jaki sposób właściciel ma potwierdzić fakt pobytu osoby wynajmującej?

    Jak cudzoziemiec złoży wniosek o zameldowanie, to ewentualnie urząd
    właściciela wezwie. Inaczej tego nie wymusisz.

    > Albo zapytam inaczej: Jak to się robi, żeby Szrek tu przyszedł
    >  i powiedział, o co chodzi?

    Sądzę, że czyta to. Nie ma obowiązku odpowiadania.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 9. Data: 2024-02-08 00:57:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-07, ąćęłńóśźż <c...@b...pl> wrote:
    > To jednak zależy od treści umowy najmu, czy jest na cele mieszkalne.

    No zakładamy, że jest, bo inaczej cała ta dyskusja niczemu nie służy.

    > Co do meldunku zapytaj szreka, czy jest istotny dla policji ;-).

    Nie kojarzę, coś przy moto było?

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2024-02-08 00:59:01
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-07, Piotr <x...@y...zz> wrote:

    > Dzięki, ale wciąż potrzebuję odpowiedzi, jak rozumieć ten fragment?
    > W jaki sposób właściciel ma potwierdzić fakt pobytu osoby wynajmującej?

    Umowa najmu powinna do tego MZ wystarczyć.

    --
    Marcin