  • 101. Data: 2018-07-18 11:11:49
    Temat: Re: Materiał z tv
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 18 Jul 2018 11:06:57 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > trzeba by pomyśleć, co moglibyśmy zyskać, gdyby
    > komunizmu/UE nie było.
    >
    > Przed wejściem do UE Polska rozwijała się szybciej, i nie wynikało to
    > tylko z "niskiej bazy", ale i z przyczyn obiektywnych - wolności
    > gospodarczej było po prostu więcej.

    Możesz rzucić jakimiś danymi?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

  • 102. Data: 2018-07-18 11:17:57
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 18 Jul 2018 11:04:50 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > System musi być odporny na ludzkie słabości, bo się ich nigdy nie
    > wyeliminuje. Skoro Euro nie jest na nie odporne, to znaczy, że nie jest
    > projektem dla ludzi i z czasem upadnie, tak jak wszystkie inne utopijne
    > systemy, nie uwzględniające ludzkich cech.

    Euro jest w 19 państwach, ale żaden inny nie miał aż takich kłopotów. One
    są w krajach, które się głupią rządzą. UE nie gwarantuje, że mąż nie
    zacznie pić, a żona puszczać, co jest bardzo na rękę Putinowi.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Niestety, jest to rząd."
    Woody Allen

  • 103. Data: 2018-07-18 11:18:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-07-18 o 11:11, Olin pisze:

    > Możesz rzucić jakimiś danymi?

    Na wzrost PKB? Rocznik statystyczny lub Wikipedia.
    Na wolność? Na przykład ustawa Wilczka.

    --
    Liwiusz

  • 104. Data: 2018-07-18 11:26:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-07-18 o 11:17, Olin pisze:

    > Euro jest w 19 państwach, ale żaden inny nie miał aż takich kłopotów.

    Trudno, aby wszystkie państwa miały kłopoty takie same. Skoro Euro jest
    dostosowane choćby stopami procentowymi do gospodarki Niemiec, to nic
    dziwnego, że będzie działać na korzyść Niemiec, a na niekorzyść takiej
    Grecji.

    > One
    > są w krajach, które się głupią rządzą. UE nie gwarantuje, że mąż nie
    > zacznie pić, a żona puszczać, co jest bardzo na rękę Putinowi.

    I dlatego nierozsądne jest, aby mąż-alkoholik pracował w sklepie
    monopolowym. Tak samo jak nierozsądne jest, aby kraje o gospodarkach w
    różnych cyklach miały taką samą walutę.

    Euro jest projektem stricte politycznym i już z tego powodu widać tego
    błędy. Wspólną walutę można wprowadzać na "optymalnym obszarze
    walutowym", który nie wyznacza się politycznie.

    Ponadto jaka jest zaleta Euro? Większość, o których słyszałem, jest
    nieistotna. Bo jeśli słyszę, że nie trzeba używać kalkulatora do
    przeliczeń, to wywołuje to tylko u mnie śmiech. Z kolei brak ryzyka
    zmiany kursu walutowego to nie zaleta, tylko wada - tak samo jak zbicie
    gorączki nie spowoduje wyleczenia, a czasem może doprowadzić do
    zwiększenia choroby - tak samo zmiany kursów walut są potrzebne właśnie
    z tego powodu, aby pieniądze w ślad za tymi zmianami szły w sposób
    racjonalny. Jeśli jakieś państwo prowadzi złą politykę, to osłabienie
    kursu waluty na rynkach jest nie tylko zrozumiałe, ale i wskazane.
    Pozbawienie państwa negatywnych konsekwencji swoich działań jest złe,
    tak samo jak złe byłoby pozbawienie ludzi bólu po uderzeniu się
    młotkiem, z utopijnym marzeniem, że po co ból, wystarczy nauczyć się
    obsługiwać młotek, a jak ktoś nie umie, to "się Putin cieszy".

    --
    Liwiusz

  • 105. Data: 2018-07-18 11:27:20
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 18 Jul 2018 11:18:19 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Na wzrost PKB? Rocznik statystyczny lub Wikipedia.

    No i co tam można przeczytać?

    > Na wolność? Na przykład ustawa Wilczka.

    Na szczęście dla suwerena mamy rządową "konstytucję biznesu", zwaną nową
    ustawą Wilczka, więc wkrótce nasz kraj popłynie mlekiem i miodem.
    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ubóstwie."
    autor nieznany

  • 106. Data: 2018-07-18 11:28:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-07-18 o 11:27, Olin pisze:

    > No i co tam można przeczytać?

    To, co wyciąłeś - większy wzrost PKB był przed UE.

    > Na szczęście dla suwerena mamy rządową "konstytucję biznesu", zwaną nową
    > ustawą Wilczka, więc wkrótce nasz kraj popłynie mlekiem i miodem.

    To chyba ironia, więc rozumiem, że się zgadzasz, że więcej wolności było
    przed przystąpieniem do UE.

    --
    Liwiusz

  • 107. Data: 2018-07-18 11:52:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-07-18, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > To, co wyciąłeś - większy wzrost PKB był przed UE.

    No ale to będzie zawierać wspomnianą niską bazę. Jakbyś chciał to
    rozdzielić?

    --
    Marcin

  • 108. Data: 2018-07-18 12:18:59
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 18 Jul 2018 11:28:41 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > To, co wyciąłeś - większy wzrost PKB był przed UE.

    Zapodany przeze mnie artykuł nie wspominał o okresie przed akcesją do UE.

    Na pewno z łatwością podasz dane liczbowe. Ja mam z tym problem, ale na
    szybko wyguglałem poniższy wykres:
    https://www.pb.pl/25-lat-polskiego-pkb-wykres-dnia-7
    51461

    Moim zadaniem żółta krzywa zrobiła się bardziej stroma po roku 2003, ale
    doświadczenie uczy, że każdy zobaczy, co mu pasuje.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Różańca"
    Matka Boża do s. Łucji

  • 109. Data: 2018-07-18 12:19:17
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > No ale to będzie zawierać wspomnianą niską bazę. Jakbyś chciał to
    > rozdzielić?

    Dlatego nie użyłem tego jako jedynego argumentu, a wspomniałem jeszcze o
    obiektywnie większej wolności gospodarczej za czasów sprzed UE.

    Niska baza neguje też użyty tu argument, że "rozwijamy się najszybciej w
    Unii", czy jakoś tak, skoro właśnie rosnąć z niższego PKB łatwiej nam
    uzyskać % wzrostu. Co wcale nie usprawiedliwia krajów starej Unii, bo
    to, że oni oscylują wokół (-1 - 1%) wcale nie oznacza, że wynika to z
    faktu, że osiągłnęły one jakieś maksimum w rozwoju, tylko raczej to, że
    Unia Europejska co do zasady nie pozwala się rozwijać państwom, tak więc
    i nas czeka kiedyś osiągnięcie tego szklanego sufitu.

    --
    Liwiusz

  • 110. Data: 2018-07-18 12:38:28
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-07-18, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:

    [...]

    > Wobec innych twoich wpisów wygląda to na premedytację
    > a nie przeoczenie.

    Nie. Po prostu umieściłeś to "w sygnaturce" jak fachowo wkleiłeś
    mój post razem z "-- ". A ja sygnaturki już dalej nie czytam.

    [...]

    > Były.
    > Ale byłeś łaskaw je wyciąć i udawać że tego nie zrobiłeś.

    Nie zrobiłem. Dopiero jak się zapowietrzyłeś, to sprawdziłem
    w historii o co się tak burzysz, jakbym Ci zgwałcił łopatkę.

    > A potem wielkie zdziwienie że potraktowałem cię tak jak sobie
    > na to zapracowałeś.

    Nie jesteś w stanie mnie jakkolwiek "potraktować", bo się
    po prostu zwyczajnie Twoimi komentarzami nie przejmuję.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com