  • 1. Data: 2010-11-19 01:27:03
    Temat: Malzonkowie - jeden pozew, czy dwa ?
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Sytuacja:
    Za mieszkanie i garaż naliczana jest wspólna kwota comiesięcznych zaliczek.
    Zaległość właścicieli wynosi ponad 6 miesięcy i przygotowany został pozew o zapłatę.
    Przy porządkowaniu dowodów/załączników do pozwu okazało się, że mieszkanie jest
    współwłasnością ustawową, natomiast garaż nabył
    tylko małżonek (tak w akcie notarialnym jak i w KW figuruje tylko małżonek, a nie ma
    infromacji o rozdzielności majątkowej ani też o
    odrębności tego majątku czy źródle pochodzenia środków).

    Czy w powyższej sytuacji można/trzeba złożyć:

    a) jeden pozew o zapłatę SOLIDARNIE kwoty wszystkich zaliczek (bez rozbijania w
    pozwie na mieszkanie i garaż)?
    b) jeden pozew o zapłatę SOLIDARNIE zaliczek za mieszkanie, a przez małżonka za
    garaż?
    c) dwa osobne pozwy??

    Pytanie poboczne:
    Czy ten garaż jest własnością tylko małżonka, czy małżeństwa??
    THX

  • 2. Data: 2010-11-20 14:36:10
    Temat: Re: Malzonkowie - jeden pozew, czy dwa ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Nov 2010, ąćęłńóśźż wrote:

> [...]
    > a nie ma infromacji o rozdzielności majątkowej ani też
    > o odrębności tego majątku czy źródle pochodzenia środków).

    Czy jakiś przepis wymaga podania owej "informacji o źródle"?

    > Pytanie poboczne:
    > Czy ten garaż jest własnością tylko małżonka, czy małżeństwa??

    Tego nie wiemy, ale z przepisów o księgach wieczystych powinno wynikać
    "domniemanie dobrej wiary" czy jakoś tak, czyli ktoś bazujący na
    informacji z KW ma prawo przyjąć, że taki właśnie jest stan prawny.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-11-22 14:02:30
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Trochę podobne pytanie:

    http://e-prawnik.pl/domowy/prawo-cywilne-1/pozostale
    -7/odpowiedzi/solidarnosc-dluznikow-a-wspoluczestnic
    two.html

    I mam wątpliwość w związku z zapisami KRiO:
    Pamiętam z jakiejś dawnej wizyty u notariusza jego wypowiedziane zdanie "małżonek
    może przysporzyć majątku, a nie mógłby uszcuplić"
    w sensie może kupić nieruchomość, a nie może sprzedać.
    Tymczasem literalnie czytając KRiO wydaje się, że i do kupna nieruchomości
    (przekroczenie zarządu zwykłego) winna być zgoda
    współmałżonka?

    Przy czym dla ewentualnego powoda są dwie kwestie:

    a) jeśli tylko mąż nabył garaż, to należy ten garaż do majątku wspólnego czy
    odrębnego?

    b) jeśli jednak do majątku odrębnego małżonka, to czy można w jednym pozwie w
    postępowaniu upominawczym jednocześnie żądać
    solidarnej zapłaty za mieszkanie i od małżonka za garaż, czy raczej muszą być dwa
    odrębne pozwy?
    THX