  • 1. Data: 2005-11-22 13:14:23
    Temat: Licencja programu - czy to zgodne z prawem?
    Od: bazi22 <b...@p...pl>

    W licencji pewnego programu zawarto następujące sformułowanie:

    "Licencjobiorca nie ma prawa Produktu sprzedać, wypożyczyć, wynająć,
    sublicencjować, przekazać, używać na zasadzie dzielenia czasu
    użytkowania, w całości lub w części, ani umożliwiać dostępu do produktu
    osobom nie posiadającym licencji na użytkowanie Produktu".

    Czy takie klauzule zawarte w licencji są zgodne z prawem?

    --
    Bartek Chyba

  • 2. Data: 2005-11-22 13:19:42
    Temat: Re: Licencja programu - czy to zgodne z prawem?
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    bazi22 napisał(a):

> [...]
    > osobom nie posiadającym licencji na użytkowanie Produktu".

    > Czy takie klauzule zawarte w licencji są zgodne z prawem?

    A dlaczego miałyby nie być?

    j.

  • 3. Data: 2005-11-22 13:36:36
    Od: bazi22 <b...@p...pl>

    januszek napisał(a):

    > A dlaczego miałyby nie być?
    >
    > j.

    Dobra uszczegółowię - konkretnie chodzi mi o fragment
    "Licencjobiorca nie ma prawa Produktu [...] używać na zasadzie dzielenia
    czasu użytkowania, w całości lub w części, ani umożliwiać dostępu do
    produktu osobom nie posiadającym licencji na użytkowanie Produktu".

    Ponieważ jest oprogramowanie do automatycznej nawigacji po drogach, i
    przypisuje się ono do jednego komputera, to w myśl licencji:
    - nie mogę uzywać tego programu w czasie jazdy samochodem, jeśli jadą ze
    mną osoby, które nie mają licencji
    - nie może programu używać moja żona, na moim komputerze w moim samochodzie
    - nie mogę komputera z programem pożyczyć koledze.

    To tak samo jakby w licencji Windows zaznaczyć że przysługuje ona tylko
    jednemu użytkownikowi - czyli jeśli tego samego komputera korzystka
    kilka osób, to każdy powinien mieć swoją licencję.

    Nie chodzi mi o komercyjne (odpłatne) udostępnianie programu innym
    osobom, a o wspólne korzystanie z niego w kręgu rodzinnym.

    To pytanie do prawników.

    Myślę, że jeśli firma będąca autorem programu chciałaby mnie pociągnąć
    do jakiejkolwiek odpowiedzialności, w sytuacji gdyby z programu na moim
    komputerze korzystał by mój brat/syn/żona, to w sądzie bym z nią wygrał.
    Bo to jest przesada.

    Prawo autorskie nie pozwala chyba tak dalece ingerować w sposób
    korzystania z programu. To równie dobrze autor książki może powiedzieć,
    że czytać ją może tylko ten kto ją kupił, a nie również jego
    żona/członek rodziny/znajomy.

    --
    Bartek Chyba

  • 4. Data: 2005-11-22 13:47:11
    Od: "Marcin Wasilewski" <radmar@usun_to.gorzow.mm.pl>

    > A dlaczego miałyby nie być?

    Widzisz... twórcy oprogramowania mają swego rodzaj rozdwojenie jaźni. Z
    jednej strony chcieli by, aby ich produkt miał taką samą ochronę jak inne
    dobra materialne - książka, samochód, etc.
    Natomiast z drugiej strony są bardzo pazerni w ograniczeniu użytkowania
    tych dóbr.

    Czy kupił byś samochód, którego licencja przewiduje, że.:

    - możesz jeździć nim tylko w obrębie granic miasta Warszawy (ograniczenia
    licencji OEM)
    - nie możesz nim wozić żadnych osób
    - nie możesz pożyczyć go nikomu

    Czaisz?

    O ile nie budzą wątpliwości zapisy o zakazie kopiowania, powielania,
    instalowania na wielu komputerach. To przecież ograniczenia w stylu,
    możliwości użytkowania tylko na tym komputerze z którym zostały zakupione,
    zakaz użytkowania w zastosowaniach komercyjnych, są zwyczajnie śmieszne.
    Kupiłem egzemplarz programu?... kupiłem. Więc twórcę/wydawce powinno
    gówno interesować co z nim zrobię, do czasu aż nie zacznę go zwielokratniać.

  • 5. Data: 2005-11-22 13:47:55
    Od: 010 <0...@0...com>

    bazi22 wrote:
    > To tak samo jakby w licencji Windows zaznaczyć że przysługuje ona tylko
    > jednemu użytkownikowi - czyli jeśli tego samego komputera korzystka
    > kilka osób, to każdy powinien mieć swoją licencję.
    :-) w przypadku Windows podłączonego do internetu oczywistym jest, że
    korzysta z niego więcej osób i to nawet bez wiedzy właściciela

    np. rozsyłany jest spam, przeprowadzane ataki DoS

    także - jasne jest, że w przypadku Windows takie ograniczenie w licencji
    byłoby irracjonalne
    :-)

  • 6. Data: 2005-11-22 14:01:22
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Marcin Wasilewski napisał(a):

> [...]
    > Kupiłem egzemplarz programu?... kupiłem. Więc twórcę/wydawce powinno
    > gówno interesować co z nim zrobię, do czasu aż nie zacznę go

    Po prostu pod szyldem "ochrony wlasnosci intelektualnej" udaje sie
    przepchnac niesamowite rzeczy, ktore w przypadku kazdej innej rzeczy
    wiekszosci ludzi nie miescilyby sie w glowach, lub budzily zdecydowany
    sprzeciw, a w przypadku "ochrony wlasnosci intelektualnej" ludzie jakos
    przechodza nad nimi do porzadku dziennego, bo im sie wydaje ze to
    normalne. :)

  • 7. Data: 2005-11-22 15:58:42
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik bazi22 napisał:
> [...]
    > osobom nie posiadającym licencji na użytkowanie Produktu".
    >
    > Czy takie klauzule zawarte w licencji są zgodne z prawem?

    Nie są. Ustawa wyraźnie stwierdza, że w momencie wprowadzenia do obrotu
    egzemplarza wyczerpuje się prawo twórcy do kontrolowania obrotu tego
    egzemplarza poza dwoma wyjątkami: najmem i dzierżawą.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.eteria.net

  • 8. Data: 2005-11-22 17:18:55
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    bazi22 napisał(a):

> [...]
    > czasu użytkowania, w całości lub w części, ani umożliwiać dostępu do
    > produktu osobom nie posiadającym licencji na użytkowanie Produktu".

    Moim zdaniem ten zapis jest zwyczajnie głupi ale nie niezgodny z prawem.
    Co za tym idzie, programu do nawigacji na takiej Licencji nigdy bym
    nie kupil ;)

    Z drugiej strony, być może gdzieś w tej Licencji jest napisane, jakiego
    pola eksploatacji dotyczą te ograniczenia i co za tym idzie być może
    Twoja interpretacja tych zapisów jest błędna. Cieżko powiedzieć bez
    znajomości treści całej Licencji.

    j.

  • 9. Data: 2005-11-23 09:40:47
    Od: bazi22 <b...@p...pl>

    januszek napisał(a):

> [...]
    > pola eksploatacji dotyczą te ograniczenia i co za tym idzie być może
    > Twoja interpretacja tych zapisów jest błędna. Cieżko powiedzieć bez

    To jedyny punkt w licencji określający sposób użytkowania programu

    --
    Bartek Chyba

    www.mojpalmtopik.prv.pl

    Dell Axim X30//Altina GBT-708//SE T630

  • 10. Data: 2005-11-23 09:52:09
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    bazi22 napisał(a):

    > "pole"

    To jedno słowo z grubej ksiazki, zgadnij wg niego co autor miał na
    myśli i o czym jest ksiazka ;)

    j.