  • Date: Tue, 22 Nov 2005 14:36:36 +0100
    From: bazi22 <b...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Licencja programu - czy to zgodne z prawem?

    januszek napisał(a):

    > A dlaczego miałyby nie być?
    >
    > j.

    Dobra uszczegółowię - konkretnie chodzi mi o fragment
    "Licencjobiorca nie ma prawa Produktu [...] używać na zasadzie dzielenia
    czasu użytkowania, w całości lub w części, ani umożliwiać dostępu do
    produktu osobom nie posiadającym licencji na użytkowanie Produktu".

    Ponieważ jest oprogramowanie do automatycznej nawigacji po drogach, i
    przypisuje się ono do jednego komputera, to w myśl licencji:
    - nie mogę uzywać tego programu w czasie jazdy samochodem, jeśli jadą ze
    mną osoby, które nie mają licencji
    - nie może programu używać moja żona, na moim komputerze w moim samochodzie
    - nie mogę komputera z programem pożyczyć koledze.

    To tak samo jakby w licencji Windows zaznaczyć że przysługuje ona tylko
    jednemu użytkownikowi - czyli jeśli tego samego komputera korzystka
    kilka osób, to każdy powinien mieć swoją licencję.

    Nie chodzi mi o komercyjne (odpłatne) udostępnianie programu innym
    osobom, a o wspólne korzystanie z niego w kręgu rodzinnym.

    To pytanie do prawników.

    Myślę, że jeśli firma będąca autorem programu chciałaby mnie pociągnąć
    do jakiejkolwiek odpowiedzialności, w sytuacji gdyby z programu na moim
    komputerze korzystał by mój brat/syn/żona, to w sądzie bym z nią wygrał.
    Bo to jest przesada.

    Prawo autorskie nie pozwala chyba tak dalece ingerować w sposób
    korzystania z programu. To równie dobrze autor książki może powiedzieć,
    że czytać ją może tylko ten kto ją kupił, a nie również jego
    żona/członek rodziny/znajomy.

    --
    Bartek Chyba