  • 1. Data: 2004-03-06 16:47:43
    Temat: LEASING
    Od: "krysztof" <e...@p...onet.pl>

    W 2000 roku zabrałem samochód w leasing,przez okres 2 lat (tj.do 2002 r.)
    raty spłacałem normalnie tzn.systematycznie co miesiąc.W lutym 2002 r.
    otrzymałem pisemko, że narazie wstrzymują spłatę dalszych rat, nie będą
    przesyłać faktur, ale te pieniądze mam lokować gdzieś bo w przyszłości je
    wznowią. I właśnie teraz wznowili tj. po prawie 2 letniej przerwie i
    przysłali aneks , no i do uregulowania zaległe raty.
    I teraz jest pytanie, bo napisali, że jeśli im nie odeślę podpisanego aneksu
    i nie ureguluję zaległych rat oznacza to zerwanie umowy i zgadzam się z tym
    bo to normalne, ale chodzi o to że oni uważają wtedy rozwiązanie umowy w
    lutym 2002 kiedy to z ich powodu zaprzestałem płacić raty. Czy to zgodne z
    prawem rozwiązywanie umowy wstecz?
    Z poważaniem.

  • 2. Data: 2004-03-06 17:02:31
    Temat: Re: LEASING
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Sat, 6 Mar 2004 17:47:43 +0100, na pl.soc.prawo, krysztof napisał(a):

> [...]
    > otrzymałem pisemko, że narazie wstrzymują spłatę dalszych rat, nie będą
    > przesyłać faktur, ale te pieniądze mam lokować gdzieś bo w przyszłości je

    Należałoby się zastanowić czy jednostronne "pisemko" może być traktowane
    jako zmiana warunków zawartej umowy. Ale to musi wynikać właśnie z tej
    umowy. Niestety nie znamy jej więc nie oczekuj opinii.
    [...]
    >to że oni uważają wtedy rozwiązanie umowy w lutym 2002 kiedy to z ich powodu
    zaprzestałem płacić raty. Czy to zgodne z
    > prawem rozwiązywanie umowy wstecz?

    Pztrz komentaż wyżej - potrzebna znajomość treści umowy.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 3. Data: 2004-03-06 20:19:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "krysztof" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    A możesz powiedzieć w czym problem? Raty im się należą. Mogli jako
    wierzyciel oświadczyć, że chwilowo nie chcą, a Ty miałeś dwie możliwości.
    Albo pieniążki wpłacać do depozytu sądowego argumentując, że wierzyciel
    nie chce ich przyjmować. Albo postąpić zgodnie z ich sugestią, czyli sobie
    gdzieś odkładać. Teraz chcą te pieniążki i to ich prawo. Od chwili
    wezwania do uregulowania długu mogą sobie liczyć odsetki ustawowe.

    Jak rozumiem umowa leasingu wygasła w 2002 roku, bo to wynika z ("zabrałem
    samochód w leasing,przez okres 2 lat"). Jeśli tak, to należą im się raty
    do chwili wygaśnięcia umowy. Nie mogą tej umowy teraz zmieniać aneksem, bo
    umowa wygasła już dawno. Z tego samego powodu ich oświadczenie, że odmowa
    podpisania aneksu skutkuje rozwiązaniem tej umowy jest bez sensu.

    A co w takim razie z Twoim użytkowaniem pojazdu od wygaśnięcia umowy? No
    mamy klasyczny przykład użytkowania przez Ciebie cudzej rzeczy za zgodą i
    wiedzą właściciela. Normuje to art. 252 i następne kodeksu cywilnego.

    Skoro nie porozumieliście się co do kosztów tego użytkowania (sprawdź to w
    umowie, bo mogą być tam jakieś zapisy), to moim zdaniem mają zastosowanie
    przepisy ogólne. Właściciel nie ma obowiązku czynić nakładów na rzecz
    obciążoną użytkowaniem. Jeżeli takie nakłady poczynił, może od użytkownika
    żądać ich zwrotu według przepisów o prowadzeniu cudzych spraw bez
    zlecenia. Użytkownik obowiązany jest dokonywać napraw i innych nakładów
    związanych ze zwykłym korzystaniem z rzeczy. O potrzebie innych napraw i
    nakładów powinien niezwłocznie zawiadomić właściciela i zezwolić mu na
    dokonanie potrzebnych robót. Jeżeli użytkownik poczynił nakłady, do
    których nie był obowiązany, stosuje się odpowiednio przepisy o prowadzeniu
    cudzych spraw bez zlecenia. W każdym razie brak jest podstaw do żądania
    osobnego wynagrodzenia za samo użytkowanie, skoro umowy w tym zakresie nie
    zawarto.

    Ale po ponownym przeczytaniu Twojego postu mam wątpliwość, czy aby dobrze
    odczytałem, że ta umowa była na dwa lata. Jeśli nie i umowa obowiązuje
    nadal, to oczywiście firma leasingowa może zaproponować zmianę warunków.
    Ty możesz te warunki przyjąć albo odrzucić. Jeśli odrzucisz, to umowa
    zostaje rozwiązana z ich winy ze wszystkimi wynikającymi z tego skutkami.
    Jakie to skutki, to przeczytaj w umowie, a jak tam nie znajdziesz, to
    zajrzyj do kodeksu cywilnego (głównie art. 709(1) i następne).