  • 1. Data: 2005-06-16 08:35:44
    Temat: Krakowska ciekawostka SM
    Od: Nathan <W...@o...pl.WYWAL_TO>

    Witam serdecznie.

    Sprawa wyglada tak:

    Nauczycielka wybrala sie z dzieciakami klasy najmlodzej (2-ga chyba) na
    wycieczke po krakowskiej starowce - rynek glownie. Szla sobie, pokazywala
    dzieciakom i Mariacki i Sukiennice i takie tam rozne rzeczy. W pewnym
    momencie podeszli panowie ze Strazy Miejskiej i wlepili jej mandat(?) za
    nieuprawnione oprowadzanie wycieczek. W tym momencie skola wynajmuje
    przewodnikow dla kazdej takiej wycieczki. Pomijam plusy tego - w koncu
    dzieciaki czegos sie moze dowiedza, ale, zakladajac, ze nie jest to tzw.
    miejska legenda ( w co watpie), czy SM moze nalozyc mandat za "oprowadzanie
    wycieczek bez posiadania uprawnien?

    --
    Pozdrawiam Nathan
    #Spadochroniarze to ludzie, którzy schodzą z drzew,

  • 2. Data: 2005-06-16 09:28:15
    Temat: Re: Krakowska ciekawostka SM
    Od: Herbi <x...@a...pl>

    Dnia 16 cze o godzinie 10:35, na pl.soc.prawo, Nathan napisał(a):

> [...]
    > miejska legenda ( w co watpie), czy SM moze nalozyc mandat za "oprowadzanie

    Popierd.....ło ich już na maksa - przecież to złodzieje.

    --
    Herbi
    16-06-2005 11:28:14

  • 3. Data: 2005-06-16 09:29:54
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Thu, 16 Jun 2005 10:35:44 +0200, Nathan napisał(a) w wiadomości:

> [...]
    > dzieciakom i Mariacki i Sukiennice i takie tam rozne rzeczy. W pewnym
    > momencie podeszli panowie ze Strazy Miejskiej i wlepili jej mandat(?) za

    Zerknij na tę dyskusję:
    69854&a=19477566

    Fragment:
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY z dnia 16 sierpnia 2004 r.
    w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek
    § 10. Ustanawia się wykaz miast, w których do oprowadzania wycieczek są
    wymagane uprawnienia przewodnika miejskiego:
    1) Gdańsk, Gdynia, Sopot (łącznie);
    2) Katowice z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym (łącznie);
    3) Kraków;
    4) Lublin;
    5) Łódź;
    6) Poznań;
    7) Szczecin;
    8) Toruń;
    9) Warszawa;
    10) Wrocław.
    § 11. Uprawnienia przewodników miejskich obejmują także oprowadzanie po
    obiektach i obszarach znajdujących się w strefie podmiejskiej, jeżeli te
    obiekty i obszary są związane z historią, kulturą lub gospodarką miasta
    oraz objęte są programem szkolenia przewodników miejskich.
    § 12. Organizator turystyki jest obowiązany w obsłudze grupy turystów do
    zapewnienia udziału:
    1) przewodnika miejskiego - dla miast wymienionych w § 10, jeżeli program
    imprezy obejmuje zwiedzanie miasta lub wybranych obiektów na jego obszarze,
    w muzeach i obiektach zabytkowych, w których nie oprowadza uprawniony
    pracownik;
    2) przewodnika górskiego - na obszarach górskich określonych w § 8, jeżeli
    program imprezy przewiduje wycieczki piesze poza obszarem zabudowy
    miejscowości;
    3) przewodnika terenowego lub przewodnika miejskiego w przypadkach, o
    których mowa w § 11, w parkach narodowych, krajobrazowych i rezerwatach
    udostępnianych do ruchu turystycznego, jeżeli program imprezy obejmuje
    zwiedzanie tych miejsc, w muzeach i obiektach zabytkowych, w których nie
    oprowadza uprawniony pracownik, a także na obszarach, na których obowiązują
    przepisy porządkowe prawa miejscowego w zakresie ochrony zdrowia lub życia.

    Te uregulowania jednak nie mogą dotyczyć wyjazdów organizowanych przez
    placówkę oświatową dla swoich uczniów/wychowanków, w szczególności nie
    wynika z tego dla nauczyciela _nakaz_ zatrudniania przewodnika miejskiego,
    jako że prawo oświatowe oraz akty prawne wydane na podstawie Ustawy o
    kulturze fizycznej nakazu takiego nie formułują, a Ustawa o usługach
    turystycznych, na której podstawie wydane zostało wspomniane rozporządzenie
    nie dotyczy szkół, jako że szkoła nie prowadzi działalności gospodarczej
    polegającej na świadczeniu usług turystycznych, nie jest "organizatorem
    turystyki", "przedsiębiorcą" w rozumieniu Ustawy (art. 3 p. 5) i nie ma
    obowiązku uzyskiwania koncesji na taką działalność (art. 4 ust. 4).

    Inaczej sprawa się ma, jeśli chodzi o przewodnictwo górskie. Tam właśnie
    nakaz taki w wielu przypadkach istnieje na podstawie Rozporządzenia Rady
    Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków
    bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i
    uprawiających sporty wodne.

    Napisz do mnie na priva, bardzo Cię proszę, i napisz mi o wszystkich
    szczegółach sprawy. Dociera do mnie coraz więcej sygnałów tego typu, czas
    podjąć oficjalną interwencję.

    Roman Gawron
    społeczny rzecznik praw nauczyciela

    --
    Obowiązki i prawa ucznia - forum dyskusyjne:
    zaprasza:

  • 4. Data: 2005-06-16 09:44:44
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Thu, 16 Jun 2005 10:35:44 +0200, Nathan napisał(a):

    Zadzwoniłem do Straży Miejskiej w Krakowie, rozmawiałem - na razie
    sondażowo i nieoficjalnie - z naczelnikiem od organizacji, który uznał to
    za nieprawdopodobne, ale obiecał sprawdzić. Czy ten mandat na pewno
    nałożony został przez SM?

  • 5. Data: 2005-06-16 10:14:31
    Od: Nathan <W...@o...pl.WYWAL_TO>

    Dnia 2005-06-16 11:44, Użytkownik Roman G. napisał:
> [...]
    > sondażowo i nieoficjalnie - z naczelnikiem od organizacji, który uznał to
    > za nieprawdopodobne, ale obiecał sprawdzić. Czy ten mandat na pewno

    dokladnie bede wiedzial wieczorem

  • 6. Data: 2005-06-16 10:25:30
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > Roman Gawron
    > społeczny rzecznik praw nauczyciela

    to wyjasnia Twoje podejscie w watku o telefonie komorkowym :-)

    Gość: "Jaki środek antykoncepcyjny jest najskuteczniejszy?"
    Expert: "Słyszałem, że najskuteczniejszy jest środek d..y."
    Też masz pytanie do naszych ekspertów?
    ......... http://cafe.love-office.com .........

  • 7. Data: 2005-06-16 14:27:59
    Od: Nathan <s...@f...jestem>

    Nathan napisał(a):

    > dokladnie bede wiedzial wieczorem

    Potwierdzam - SM

  • 8. Data: 2005-06-16 14:38:15
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Thu, 16 Jun 2005 16:27:59 +0200, Nathan napisał(a):

    > Potwierdzam - SM

    Możesz napisać, którego to było dnia i - na priva - nazwisko ukaranej
    nauczycielki? Abym mógł to udowodnić Straży Miejskiej, muszę mieć czarno na
    białym. Tym bardziej, że oni twierdzą, iż w takich sprawach SM nie ma prawa
    nakładać mandatów i że to jest nieprawdopodobne.

    Dzwoniłem też do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, do Wydziału Rozwoju
    Regionalnego, bo oni zatrudniają specjalnych kontrolerów (chodzących zwykle
    w asyście strażników miejskich). Tam też się pani zdziwiła, bo opinia ich
    wydziału prawnego jest taka jak moja - że nauczyciel ma prawo oprowadzać
    uczniów.
    Tak więc albo coś znajoma pokręciła, albo oni kłamią i trzeba im to
    udowodnić.

  • 9. Data: 2005-06-16 16:54:33
    Od: "SQLwysyn" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    > ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY z dnia 16 sierpnia 2004 r.
    > w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek

    A gdzie w cytowanymm przepisie sankcje karne ? Jakos nie widze.

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 10. Data: 2005-06-16 19:44:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Nathan" <W...@o...pl.WYWAL_TO> napisał w wiadomości
> [...]

    Wykonywanie usług oprowadzania bez uprawnień jest faktycznie
    wykroczeniem, ale nauczycielka przecież takiej usługi nie wykonywała.
    Równie dobrze, jak krakowianin wskaże przyjezdnemu drogę do dworca PKP
    można go karać. W tym wypadku dziwię się nauczycielce, że przyjęła
    mandat. Teraz jest trochę dziwna sytuacja, bo jak przyjęła, to nie
    bardzo jest prawne rozwiązanie. Pozostaje skarga na funkcjonariuszy, co
    prawomocności mandatu nie pozbawia.