  • 1. Data: 2002-01-23 11:50:40
    Temat: Jakie karne odsetki od umowy w USD
    Od: "SlawekM" <s...@p...onet.pl>

    Sytuacja jest nastepujaca:
    Zagraniczny wykonawca zamierza wystawic zleceniodawcy note odsetkowa na
    karne odsetki za opozniona platnosc faktury. Umowa jest w USD, ale nie
    precyzuje jakie obowiazuja odsetki za opozniona platnosc. Obowiazuje prawo
    polskie.
    Czy wobec tego zgodnie z KC obowiazuja odsetki ustawowe (teraz chyba ok.
    20%), mimo tego, ze umowa jest w USD?
    Wydawaloby sie ze przez analogie do roznicy oprocentowania kredytow w
    PLN/USD (mniejsze dla tych w USD), odsetki dla takiej umowy powinny byc
    mniejsze niz dla umowy w PLN?
    Jak jest naprawde?
    Pozdrawiam, Slawek

  • 2. Data: 2002-01-23 16:36:38
    Temat: Re: Jakie karne odsetki od umowy w USD
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Wed, 23 Jan 2002, SlawekM wrote:

    > Czy wobec tego zgodnie z KC obowiazuja odsetki ustawowe (teraz chyba ok.
    > 20%), mimo tego, ze umowa jest w USD?

    A czy w ogóle wolno zawrzeć zobowiązanie wyrażone w walucie niepolskiej?
    Zdaje się że trzeba na to uzyskać zezwolenie dewizowe.

    Poza tym nie ma przeszkód żeby umówić się na odsetki adekwatne do realiów
    amerykańskich.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 3. Data: 2002-01-23 17:11:52
    Od: "Cezary Farynowski" <c...@i...pl>

    > A czy w ogóle wolno zawrzeć zobowiązanie wyrażone w walucie
    niepolskiej?

    A nie wolno?

    > Zdaje się że trzeba na to uzyskać zezwolenie dewizowe.

    Skoro wolno, to chyba nie trzeba. :-)

    CEZ

  • 4. Data: 2002-01-23 17:21:26
    Od: Jurek Kamoda <j...@d...if.uj.edu.pl>

    Zezwolenie dewizowe ? A wedlug ktorego prawa ?
    Nie jestem prawnikiem ale jesli parlament oglasza ze
    III RP jest kntynuacja II RP to mamy i takie i takie prawo -
    czyli to obowiazujace do 1939 i to po 1945 - oczywiscie tamto
    z 1939 jest liberalne i pozwala Polakom inwestowac gdzi popadnie jak
    i miec konta gdzie im sie podoba - oczywiscie to wprowadzone po 1945
    wyklucza takie mozliwosci ( jedno przeczy drugiemu)- ale juz w
    pazdzierniku
    co jest najsmieszniejsze dostaniemy i trzecie prawo -
    bardziej liberalne od drugiego ale mniej liberalne od pierwszego -
    notabene wymuszone przez UE i OECD - smieszne jest tylko to
    ze musielismy oplacic podroz negocjatora do UE , ekspertow ,
    specjalistow i Bog wie kogo jeszcze !!! zeby prowadzili negocjacje
    w sprawie prawa ktore mamy !!!

    Pozdrawiam
    Jurek

  • 5. Data: 2002-01-23 19:20:33
    Od: "LegiM" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st.localhost...

    > A czy w ogóle wolno zawrzeć zobowiązanie wyrażone w walucie niepolskiej?
    > Zdaje się że trzeba na to uzyskać zezwolenie dewizowe.

    Skąd Ty wytrzasnąłeś te zezwolenie dewizowe?!
    Umowa zawarta w Polsce może opiewać na sumę wyrażoną w walucie obcej, jeśli
    jest zawarta pomiędzy osobami prywatnymi.
    W obrocie gospodarczym obowiązuje zasada walutowości - czyli tylko nasze
    PLN.

  • 6. Data: 2002-01-23 19:55:34
    Od: "DHN" <p...@p...com>

    Może trzeba przeliczyć na PLN w dniu wymagalności i od tego już ustawowe
    polskie??
    Dzek

  • 7. Data: 2002-01-24 06:29:24
    Od: "SlawekM" <s...@p...onet.pl>

    >Poza tym nie ma przeszkód żeby umówić się na odsetki adekwatne do realiów
    >amerykańskich.

    Kwota umowy jest w USD. Umowa nic nie mowi na temat ewentualnych odsetek od
    nieterminowych platnosci. W sprawach nieuregulowanych umowa obowiazuje prawo
    polskie. Dlatego zakladam, ze dla takich roszczen obowiazuja odsetki
    ustawowe.
    Umowa jest juz w zasadzie zrealizowana i teraz raczej nikt nie bedzie
    rozmawial w sprawie ustalenia stosowanego % dla naliczania odsetek.
    Czy wiec stawka odsetek ustawowych obowiazuje dla platnosci we wszystkich
    walutach czy dla np. USD sa jakies inne? Moze trzeba inaczej liczyc?

    Pozdrawiam, Slawek