  • 1. Data: 2005-02-25 21:42:15
    Temat: Jak powinien wyglądać rachunek, który wystawia osoba na umowie zleceniu...
    Od: "LifeGuard" <r...@W...onet.pl>

    Jak powinien wygladać rachunek (co powinien zawierać), ktory bym przykladowo
    mogl wystawić swojemu zleceniodawcy, aby wszystko było ok ze strony prawnej.
    Jesli ja np wystawie rachunek to czy tej firmie zwracają zapłacony VAT na
    podstawie tego rachunku czy mi przy rozliczeniu podatkowym? Bo jesli ja
    przykladaowo chce za usługe dostać 100 netto, to jaka kwote im powinienem
    napisac na rachunku.

    Czy ktos oswieci mnie w tej kwestji a oprocz tego wskarze jakis poradnik
    prawny w sieci ktory odpowie zupełnie na moje pytania?

    pozdrawiam
    Andrzej T. [ LifeGuard ] www.ratownictwo.w.pl

  • 2. Data: 2005-02-25 21:49:25
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    Ale jaki rachunek? Prowadzisz dzialanosc gos.? Jestes vatowcem?

  • 3. Data: 2005-02-25 22:26:11
    Od: "LifeGuard" <r...@W...onet.pl>

    jarmulowicz krzysztof wrote:
    > Ale jaki rachunek? Prowadzisz dzialanosc gos.? Jestes vatowcem?

    Jestem studentem (mniej niż 26 lat) nie prowadze działalności gosp. jestem
    osoba prywatna.

    Ale juz coś wylukałem w sieci, wzór rachunku który wystawia zleceniobiorca
    mam, ale zastanawia mnie to czy firma ktorej wystawie taki rachunek moze
    sobie odpisac to od podatku? I co to jest koszt uzyskania przychodu na
    rachunku?

  • 4. Data: 2005-02-25 22:35:29
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <r...@W...onet.pl> napisal(a):
> [...]
    > mam, ale zastanawia mnie to czy firma ktorej wystawie taki rachunek moze
    > sobie odpisac to od podatku? I co to jest koszt uzyskania przychodu na

    Wiesz, niech najlepiej ten rachunek wygeneruje Ci ta firma, bo może być
    problem, skoro nic nie kapujesz ;-)

    Firma sobie odliczy. Koszt uzyskania przychodu wynosi 20% kwoty, chyba,
    że jesteś w stanie i chcesz udowodnić faktycznie poniesione koszta (na ogół
    nie jesteś i nie chcesz). Podatek liczysz od wypłaty pomniejszonej o koszta.
    Firma wypłaca kasę pomniejszoną o podatek, a gdybyś nie był studentem <26,
    to także pomniejszoną o ZUS.
    --
    Samotnik

  • 5. Data: 2005-02-25 22:57:28
    Od: "LifeGuard" <r...@W...onet.pl>

    Samotnik wrote:

> [...]
    > że jesteś w stanie i chcesz udowodnić faktycznie poniesione koszta
    > (na ogół nie jesteś i nie chcesz). Podatek liczysz od wypłaty

    Ale te koszta nie wpływają z tego co zauwarzyłem na moją wyplate ?!
    Co z tymi kosztami sie dzieje

    bo np jest tak na umowie:
    kwota brutto: 590,00zł
    koszt uzyskania przychodu: 118,00zł
    dochód 472,00zł
    do wypłaty 500,30zł

    Mógłby mi ktos wyjasnic o czym ta kwota (koszt uzyskania przychodu i dochód)
    informuje i co sie z tymi kwotami dzieje? skoro do wypłaty jest wiecej niz
    dochod. O co tu chodzi?

  • 6. Data: 2005-02-26 02:49:24
    Od: "lammed" <l...@p...onet.pl>

    Koszt uzyskania przychodu to... koszt uzyskania przychodu. Czyli to ta
    kwota, co do której zakłada się, że musiałeś ją - obrazowo mówiąc -wyłożyć,
    żeby zlecenie moc wykonać (np zakup materiałów, narzędzi itp. potrzebnych do
    wykonania zlecenia) jeśli jest ona wyżśza niż ustawowe 20% to na podstawie
    rachunków przysługuje Ci jej pełny zwrot. kwota ta jest wyłączona spod
    opodatkowania.

    Kwota przychodu to ta kwota na którą opiewa rzchunek

    Dochód to to, co pozostaje Ci po odliczeniu podatków i ewentualnie ZUS-u.

  • 7. Data: 2005-02-26 09:13:25
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <r...@W...onet.pl> napisal(a):

    > Ale te koszta nie wpływają z tego co zauwarzyłem na moją wyplate ?!
    > Co z tymi kosztami sie dzieje

    Nic, są czysto teoretyczne i służą do zmniejszenia podatku, bo ten
    obliczasz od kwoty brutto pomniejszone o te koszta ;)

> [...]
    > informuje i co sie z tymi kwotami dzieje? skoro do wypłaty jest wiecej niz

    Brakuje tutaj jeszcze jednej informacji - o podatku. Zaliczka na podatek
    wynosi 19% od dochodu, czyli 89,68. Zleceniodawca przelewa ją do US, a
    Ty dostajesz kwotę 590-89,68, czyli 500,32 (ktoś w powyższym przykładzie
    nieprawidłowo zaookrąglił).
    --
    Samotnik

  • 8. Data: 2005-02-27 23:15:44
    Od: "Marek" <m...@g...pl>

    > wykonania zlecenia) jeśli jest ona wyżśza niż ustawowe 20% to na podstawie
    > rachunków przysługuje Ci jej pełny zwrot. kwota ta jest wyłączona spod
    > opodatkowania.

    Hmm ciekawe.. czy jak np do pracy (na umowe zlwcenie musze wykonac kilka
    malych uslug dla szkoly w przeciagu powiedzmy 1 miesiaca - 1 umowa zlecenie
    :)
    Dojezdzam tam samochodem czy moge sobie to jakos w te koszty wrzucic? Auto
    jest zarejestrowane na mnie. Czy musze wowczas prowadzic jakas ksiazke
    pojazdu i wpisywac kilometry?
    Zak mnie to zaciekawilo poprostu do tej pory nie sadzilem ze cos takiego
    mozna zrobic :)
    A co jak np mam dojechac do pracki jakies przykladowe 50km (umowa zlecenie
    caly czas jest brana pod uwage) i powiedzmy ze autko spali gazu za 10zl No
    ale przeciez nie zatankuje auta za 10zl :P Czy wtedy biore fakturke na
    powiedzmy 20zl :P a w koszty wpisuje np 10zl tylko?