  • 1. Data: 2005-02-03 10:10:32
    Temat: Instrukcja do urządzeń.
    Od: "gawdzik" <g...@l...edu.pl>

    Witam,
    jak wyglądają regulacje prawne dotyczące instukcji obsługi w języku polskim
    do urządzeń? Kiedy sprzedawca ma obowiązek dołączania takich instrukcji, a
    kiedy nie? I jakie ewentualne kary wiążą się z nieprzestrzeganiem tego
    przepisu?
    Będę wdzięczny za jakiekolwiek informacje bądź linki.

    Pozdrawiam:
    Marcel

  • 2. Data: 2005-02-03 18:49:11
    Temat: Re: Instrukcja do urządzeń.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "gawdzik" <g...@l...edu.pl> napisał w wiadomości

    Obowiązek wręczenia takiej instrukcji istnieje zawsze, gdy w grę wchodzi
    obrót z udziałem konsumentów i wynika z Ustawy o języku polskim. Nie
    wymagają opisu w języku polskim ostrzeżenia i informacje dla konsumentów
    wymagane na podstawie innych przepisów, instrukcje obsługi oraz informacje o
    właściwościach towarów, jeżeli są wyrażone w powszechnie zrozumiałej formie
    graficznej; jeżeli formie graficznej towarzyszy opis, to opis ten powinien
    być sporządzony w języku polskim.

    Przepis ten jest nagminnie obchodzony poprzez naklejanie bzdurnych
    instrukcji w języku polskim w rodzaju, że "jest to zabawka". Bo tak naprawdę
    ustawa ta nie określa co taka instrukcja obsługi ma zawierać. Zresztą
    handlowcy często w zapędzie omijania przepisu popadają w absurd. Spotkałem
    już gryzaczki z informacją w języku polskim, że jest to zabawka przeznaczona
    dla dzieci w wieku powyżej 3 lat. Nie dołączono jedynie wyjaśnienia, po
    kiego grzyba czterolatkowi gryzak.