  • 51. Data: 2019-03-02 12:40:49
    Temat: Re: I akurat "padły baterie" w policyjnych kamerkach
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.03.2019 o 11:59, Shrek pisze:

    > Widocznie się nie zrozumieliśmy. W kamerce jest kodek sprzętowy i to on
    > odpowiada za kompresję - żadnej magii tu nie ma.
    >
    > Co do dużych (tych naprawdę dużych) systemów CCTV, to jest podobnie -
    > wszystko dzieje się w kamerze, łącznie z analityką obrazu. DVR w
    > zasadzie zajmuje się tylko zapisywaniem strumieni skompresowanych już
    > przez kamery. Tak naprawdę to oprogramowanie na linuxie zazwyczaj -
    > zresztą tak duży profesjonalny system, wygląda - dwa komputery serwerowe
    > w szafie (główny i zapas), do tego macierz dyskowa i oddzielnie stacje
    > robocze.

    Mam podstawy wątpić w prawdziwość opisywanego przez Ciebie rozwiązania.
    I małe i duże systemy używają tych samych kamer. W takich średnich
    systemach, z którymi mam zazwyczaj kontakt, czyli kilka kamer w firmie,
    to mamy kamery i rejestrator. Jeden rejestrator, który ma 1 lub 2 dyski.
    Jeśli nawet są dwa dyski, to przeważnie spięte macierzą raid dla
    pewności zapisu, a nie zwiększenia objętości.

    Przy dysku 1 TB taki rejestrator przy 8 kamerach przeważnie ma zapis z
    około miesiąca - co głównie zależy od umiejscowienia kamer. Jeśli kamera
    w tle łapie ruchliwą ulicę, to w zasadzie ją monitoruje ciągle. Lekkie
    przestawienie kamery, by łapała tylko wejście do firmy wydłuża czas
    monitoringu znacząco.

    Oczywiście nie wykluczam, że istnieją takie opisywane przez Ciebie
    rozwiązania, ale jak zajmuje się tematem z ćwierć wieku, to jeszcze nie
    widziałem czegoś takiego, jak Ty opisujesz w mniejszych firmach, czy
    sklepach. Monitoring miejski, jakaś huta czy inny olbrzymi zakład. Tam
    faktycznie po stronie rejestracji nie stoi już klasyczny rejestrator,
    tylko serwer i komputer to nadzorujący.

    My zaś początek dyskusji zaczęliśmy od kamer nasobnych. Nie sądzę, by
    miały serwer i pozostaje jedynie pytanie, w jakim trybie one zapisują
    ten obraz. Tanie po prostu zapisują do AVI albo MP4.

  • 52. Data: 2019-03-02 12:43:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Raz, że to chyba dość nowy sprzęt (krótka historia), dwa, przeciętna
    > obsada komisariatów nie jest jakoś specjalnie liczna, a skoro nie jest
    > liczna, kamer zaledwie kilka to może po paru latach bez wymieniania aku
    > się to statystycznie wyrówna. W tym momencie to może być wręcz efekt
    > odwrotny - część lezy, a część jest używana na okrągło.

    Co może wyjaśniać, czemu akurat w obydwu mniej więcej w jednym momencie
    padły baterie.

  • 53. Data: 2019-03-02 12:50:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.03.2019 o 10:24, Shrek pisze:

    > Jest zapisywany strumień. Czasem w jakiśmś dziwnym formacie, ale
    > strumień a nie miliardy pojedynczych jpegów.

    No więc przyjmij do wiadomości, że mylisz się. Czasem z takiego
    "wyrwanego" dysku odzyskuje się jpg-i, tylko potem jest problem szybkim
    znalezieniem tego, którego szukasz, bo na dysku są losowo porozrzucane.

    > I co w związku z tym? Równie dobrze możesz mieć strumień o długości
    > zadanego czasu prealarmu.

    Mogę. Jeśli chcesz, to mogę Ci poszukać materiałów z tego kawłąka
    szkolenia dla ekspertów. To jest po angielsku, ale chyba gdzieś mam na
    dysku. Próbujesz znowu dyskutować z faktami. Może i to głupota, ale te
    rejestratory tak to zapisują.

    > To akurat się prosto naprawia.

    Ale musisz naprawiać. Te rejestratory są tak budowane, by latami bez
    konieczności serwisowania działały. Bywa, ze monitoring stoi lata, i
    nagle jest potrzebne kilka klatek.

    > Dokładnie tak samo - większość rejestratorów to zresztą jakiś linux.

    Ale raczej z poziomu pilota nie nadpiszesz sobie danych losowymi.
    Dlatego jest to inaczej.

  • 54. Data: 2019-03-02 12:57:02
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Mam podstawy wątpić w prawdziwość opisywanego przez Ciebie rozwiązania.

    Twoje prawo - nie liczyłem po prawdzie, że ciebie przekonam;)

    > I małe i duże systemy używają tych samych kamer.

    Teoretycznie te lepsze kamery mogą pracować w małych systemach po 16
    kamer. Tylko po co skoro są po prostu droższe?

    > W takich średnich
    > systemach, z którymi mam zazwyczaj kontakt, czyli kilka kamer w firmie,
    > to mamy kamery i rejestrator.

    Kilka kamer to nie jest średni system. Tylko mały - z tych mniejszych
    małych. Ale nie ma to znaczenia - kodowanie odbywa się zwykle (zawsze?)
    w kamerze i na wyjściu dostajesz strumień h/x264 lub 265 w nowszysch
    rozwiązaniach. I to idzie na wejście rejestratora, który w przypadku
    małego systemu jest jednoczenie pamięcią masową i stacja roboczą.
    Oczywiście romawiamy tu o systemach IP a nie analogowch.

    > Oczywiście nie wykluczam, że istnieją takie opisywane przez Ciebie
    > rozwiązania, ale jak zajmuje się tematem z ćwierć wieku,

    No to po raz kolejny mnie załamałeś...

    > to jeszcze nie
    > widziałem czegoś takiego, jak Ty opisujesz w mniejszych firmach, czy
    > sklepach.

    Jak dla ciebie 8 kamer to duży system to

    > My zaś początek dyskusji zaczęliśmy od kamer nasobnych. Nie sądzę, by
    > miały serwer i pozostaje jedynie pytanie, w jakim trybie one zapisują
    > ten obraz. Tanie po prostu zapisują do AVI albo MP4.

    Oczeywiście że zapisują do jakiegoś rodzaju strumienia (mniejsza o
    rozszerzenie pliku). Przecież o tym pisaliśmy. To ty wymyślałeś, że są
    tam tysiące/miliony obrazków, a nie strumień. I oczywiście, że w kamerze
    zapisuje to po prostu na pamięć wewnętrzną a nie ma odzielny serwer,
    macierz i stację roboczą, a all in one - to tak naprawdę coś w stylu
    gopro czy kamerki samochodowej.Tylko do specyficznych zastosowań, więc
    ze specyficznymi ficzerami (bądź ich brakiem).

    Shrek

  • 55. Data: 2019-03-02 13:00:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-02, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Widocznie się nie zrozumieliśmy. W kamerce jest kodek sprzętowy i to on
    > odpowiada za kompresję - żadnej magii tu nie ma.

    Wcześniej czy w powyższym? Powyżej po prostu mowię, że przekodowywanie
    ze zdjęć też zajmie czas. To było na potrzeby pojedynczych klatek
    Roberta.

    > Co do dużych (tych naprawdę dużych) systemów CCTV, to jest podobnie -
    > wszystko dzieje się w kamerze, łącznie z analityką obrazu. DVR w

    W cyfrowych tak. W analogowych zajmował się tym DVR. A współczesne
    cyfrowe wcale nie musi być przecież duże. Właśnie zakładam taki 5
    kamerowy system żonie w firmie i jedyne czego pilnowałem to aby każda
    kamera obsługiwała onvif, a reszta to już podług gustu i potrzeb.
    Niektóre streamują w x265, a niektóre w x264.

    --
    Marcin

  • 56. Data: 2019-03-02 13:04:58
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Wcześniej czy w powyższym? Powyżej po prostu mowię, że przekodowywanie
    > ze zdjęć też zajmie czas. To było na potrzeby pojedynczych klatek
    > Roberta.

    W ogóle się nie zrozumieliśmy. Po prostu nie mogłem prawidłowo zrozumieć
    o czym ty piszesz, bo mózg nie dopuszczał możliwości, że chodzi o
    zapisane pojedyncze klatki;) Treaz chyba rozumiem;)

    > W cyfrowych tak. W analogowych zajmował się tym DVR.

    Ale analogów się już nie robi. Nie ma sensu o nich dyskutować w
    kontekście kamer dla policji;) A i tak było tam kodowanie do strumieni,
    tylko w rejestratorze.

> [...]
    > kamera obsługiwała onvif, a reszta to już podług gustu i potrzeb.
    > Niektóre streamują w x265, a niektóre w x264.

    Dokładnie tak. Po prostu masz wszystko w jednym klocku. Niemniej
    kodowanie do strumienia odbywa się już w kamerze (znaczy to do Roberta)

    Shrek

  • 57. Data: 2019-03-02 13:13:17
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > No więc przyjmij do wiadomości, że mylisz się.

    Ciężko będzie;)

    > Mogę. Jeśli chcesz, to mogę Ci poszukać materiałów z tego kawłąka
    > szkolenia dla ekspertów. To jest po angielsku, ale chyba gdzieś mam na
    > dysku.

    Szukaj. Angielski nie jest problemem. I tam stoi napisane, że to
    osdzielne obrazy a nie strumień? Dawaj.

    > Próbujesz znowu dyskutować z faktami. Może i to głupota, ale te
    > rejestratory tak to zapisują.

    NIe - tak nie zapisują. Zapisują strumienie.

    > Ale raczej z poziomu pilota nie nadpiszesz sobie danych losowymi.
    > Dlatego jest to inaczej.

    Czyli jest tak samo. Ale częściowo masz rację - na rejestratorze nie
    jest tak łatwo usunąć skutecznie dane jak nie wiesz jak to zrobić. Więc
    tym bardziej wszelki "nie zapisało się", "akurat 15 minut wcześniej się
    pospuło" jest łatwym do udowodnienia niszczeniem dowodów. To że
    prokuratura się tym nie zajmuje świadczy tylko o tym, ze nie jest
    bezstronna. Bo w to ze psuje się akurat zawsze jak policji wygodnie,
    żeby się popsuło to nawet sama policja zapewne nie wierzy.

    Shrek

  • 58. Data: 2019-03-02 13:14:45
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.03.2019 o 12:57, Shrek pisze:

    > Teoretycznie te lepsze kamery mogą pracować w małych systemach po 16
    > kamer. Tylko po co skoro są po prostu droższe?

    Ale takich system ów jest zdecydowanie więcej w praktyce.

> [...]
    > małego systemu jest jednoczenie pamięcią masową i stacja roboczą.
    > Oczywiście romawiamy tu o systemach IP a nie analogowch.

    Które jeszcze na prowincji nie są zbyt częste zresztą. Wiele firm ma
    rejestratory kupione kilkanaście lat temu i to działa. Obecnie również
    bywa, że ze względu na koszty się je stosuje.

    > Jak dla ciebie 8 kamer to duży system to

    Bo większość sklepów ma 2~3. Wejście, sala sprzedaży i kasa :-) Trudno
    kamerę nasobną porównywać z monitoringiem miejskim.

> [...]
    > gopro czy kamerki samochodowej.Tylko do specyficznych zastosowań, więc
    > ze specyficznymi ficzerami (bądź ich brakiem).

    Jak o mnie chodzi, to mogą sobie zapisywać, jak chcą. Ja po prostu
    czasem mam dysk do przeanalizowania i widzę, co tam jest. Bywają pliki
    ze znacznikami czasu (nie wiem, jak to na polskie inaczej
    przetłumaczyć). Bywają krótkie filmiki. Tak, czy siak grzebanie w tym
    jest trudne i o wiele lepiej po prostu z rejestratora zgrać potrzebne
    dane samym jego wewnętrznym oprogramowaniem na zewnętrzny nośnik.

    Wracając do kontekstu naszej dyskusji, to usunięcie fragmentu celowo
    jest trudne i o to mi chodzi. Nie było moim celem wyjaśnianie szczegółów
    sposobu zapisu danych przez rejestratory, bo to sensu głębszego nie ma.

  • 59. Data: 2019-03-02 13:25:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.03.2019 o 13:13, Shrek pisze:

> [...]
    > bezstronna. Bo w to ze psuje się akurat zawsze jak policji wygodnie,
    > żeby się popsuło to nawet sama policja zapewne nie wierzy.

    Albo, ze właśnie wiedzą, że się popsuło i tyle.

  • 60. Data: 2019-03-02 14:03:25
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ale takich system ów jest zdecydowanie więcej w praktyce.

    Dlatego produkuje się do nich proste kamery - bez analityki obrazu,
    wysyłania wielu stumieni na raz, zdalnej konfuguracji itp.

    > Które jeszcze na prowincji nie są zbyt częste zresztą.

    Bez jak - każdy nowy system od jakiejś dekady to IP.

    > Wiele firm ma
    > rejestratory kupione kilkanaście lat temu i to działa.

    W sumie bez znaczenia - ostatnie rejestratory w których nie nagrywano
    strumieni na dyski to te z kasetami VHS;)

    > Obecnie również
    > bywa, że ze względu na koszty się je stosuje.

    Jasne - to znajdź "analogowy" rejstrator, który byłby tańszy niż IP.
    Jeśli gdzieś się wkłada nowego analoga wygrzebanego z muzeum techniki to
    jako część zamienną, a nie ze względu na koszty.

    > Bo większość sklepów ma 2~3. Wejście, sala sprzedaży i kasa :-)

    I co z tego że większość? to dalej bardzo mały system.

    > Jak o mnie chodzi, to mogą sobie zapisywać, jak chcą.

    Ale opowiadasz bzdury jakoby zapisywały się jako niezależne klatki.

    > Wracając do kontekstu naszej dyskusji, to usunięcie fragmentu celowo
    > jest trudne i o to mi chodzi.

    Akurat w tym przypadku może być trudne z samej kamery (bo być może ze
    względu na specyfikację producent nawet takiej możliwości nei
    przewidział). Natomiast tylko sprzętowo. Bo dowodowo wystarczy, że
    policja stwierdzi, że nie ma pańskiego płaszcza i co nam pan zrobi.

    > Nie było moim celem wyjaśnianie szczegółów
    > sposobu zapisu danych przez rejestratory, bo to sensu głębszego nie ma.
    A jednak nie powstrzymało cię to po raz kolejny przed pisaniem głupot i
    przekonywaniu wszystkoch dookoła, że ty jesteś fachowcem, a reszta się
    nie zna. Otóż po raz kolejny wyszedłeś na ignoranta.

    Shrek