  • 1. Data: 2002-09-30 11:44:49
    Temat: Gwarancja na zaplombowany komputer - a prawo do rozbudowy komputera.
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Po zakupieniu nowego zaplombowanego komputera , z plombami na obudowie,
    w celu jego przystosowania do uzytkowania:
    tzn. zamontowania CDRW, DVD, dodatkowej pamieci, 2-go dysku, karty
    muzycznej, karty sieciowej , modemu,

    zmuszony jestem te blomby zerwac.

    Serwis na to mowi, ze jako punkt serwisowy nie przyjmie komputera bez
    plomb do naprawy, gdy sie zepsuje
    i oczekuje wplaty 40 zl za montaz kazdego nowego podzespolu.
    Czyli w tym przypadku 7 x 40 zl = 280 zl

    Podzespoly nie beda montowane w jednakowym czasie.
    Zatem dochodzi koszt dowozu komputera do serwisu i odbioru,
    ok. 40-50 zl jednorazowo.

    7 x 40 zl = 280 zl

    Czyli aby przystosowac moj komputer do uzytkownia,
    serwis usiluje ode mnie zadac wydatkowania dodatkowo
    kwoty ok. 560 zl ,
    jakkolwiek podzespoly sa moje, ja i kazdy uczen szkoly podstawowej,
    umie je zamontowac.

    Zrozumiale, ze nie moge przystac na takie warunki, gdyz ewentualne
    uszkodzenie komputera jest tansze w naprawie, w cenie uszkodzonego
    podzespolu.

    W warunkach gwarancji jest zapis:

    2. Jednostka centralna powinna posiadac dwie nieuszkodzone plomby
    gwarancyjne producenta.
    Naruszenie tych plomb grozi utrata praw z tytulu gwarancji.

    A zatem gwarant./producent
    nie twierdzi, ze traca uprawnienia z tytulu gwarancji,
    ale mi grozi, ze takie uprawnienia moge utracic.

    Nie wymienia tych przypadkow, kiedy grozba zostanie spelniona,
    zatem dopuszcza sie niedozwolonego dzialania polegajacego na
    formulowaniu pisemnej grozby wobec klienta, nie informujac go
    szczegolowo o dopuszczalnych przypadkach, gdy zerwanie
    plomb, nie prowadzi jednak do utraty uprawnien z tytulu gwarancji.

    Nie mowiac juz o fakcie, ze plomby to tanie stickersy, ktore moga sie
    uszkodzic mechanicznie w trakcie przenoszenia, przewozenia komputera.

    Dodatkowo gwarant/producent komputera mi grozi,
    jakkolwiek sam jako importer/kupujacy podzespoly uzyte do zlozenia
    komputera, kupuje je objete indywidualnymi gwarancjami
    na dysk twardy, dozywotnia na pamiec, cd, plyte glowna, procesor itd.

    Poniewaz komputer klasy Personal Computer charakteryzuje sie
    architektura otwarta, zatem to producent./gwarant,
    usiluje wykorzystac obowiazujacy stan wiedzy i techniki,
    dla przysposobienia sobie nieuzasadnionych dochodow,
    majac swiadomosc, ze uzytkownik zamierzajacy dokonac rozbudowy
    komputera, ktorego wyposazenie jest na poziomie skromnego standardu,
    opierajac sie na zapisie w karcie gwarancyjnej,
    dodatkowo zaplaci 40 zl za instalacje kazdego nowego podzespolu
    rozszerzajacego mozliwosci komputera.

    Gdy sprzeda 1000 komputerow a kazdy uzytkownik zamontuje 1-2 nowe
    podzespoly to uzyska dodatkowa korzysc w wysokosci

    1000 x 40 zl x 1-2 = 40.000 - 80.000 zl

    Zatem jestem zainteresowany swobodnym dysponowaniem moja rzecza i
    dokonywanie tych modyfikacji, ktore sa polecane, zalecane i zgodne z
    obowiazujacym stanem wiedzy techniki, bez udzialu gwaranta
    i bez narazania mnie na nieuzasadnione koszty i oplaty.

    Producent/gwarant nie moze jako podstawy swoich zapisow przyjmowac
    ryzyka handlowego, gdyz instalacja , montaz wymienionych podzespolow nie
    wymaga wiedzy specjalistycznej, czego dowodem jest dolaczanie przez
    gwaranta do komputera plyty ze sterowownika do karty graficznej,
    muzycznej, plyty glownej i godzenie sie ze uzytkownik
    samodzielnie dokona instalacji.

    Producent gwarant formalnie nie jest producentem komputera,
    gdyz zaden z podzespolow nie zostal przez niego wyprodukowany,
    a jest jedynie montazysta-skladaczem podzespolow,
    a zatem korzysta z dobrodziejstw uprawnien z tytulu gwarancji na kazdy
    indywidualny podzespol oddzielnie.
    Jego wartoscia dodana jest proces montazu, testowania, pakowania
    podzespolow , z ktorych kazdy indywidualnie jest objety prawami z tytulu
    gwarancji.

    A zatem grozba producenta komputera i gwaranta jest tak prawnie
    niedopuszczalna, jak i nie jest wiazaca,
    a co wiecej,
    producent komputera nie twierdzi, ze prawa z tytulu gwarancji zostana
    utracone w wyniku usuniecia plomb na obudowie, a jedynie
    taka potencjalna grozba istnieje.

    Mozliwe, ze producent komputera, nie ma zaufania do swoich serwisow
    i chce zabezpieczyc komputer przed demontazem na drodze pomiedzy punktem
    serwisowym, a punktem odbioru komputera we wlasnej siedzibie.
    Ale czemu czyni to ze szkoda dla klienta >

    Zatem chcialbym uznac taki zapis za prawnie niedopuszczalny, naruszajacy
    prawa konsumencie, jak i niezgodny ze stanem wiedzy i techniki,
    opisujacym komputer osobisty jako sprzet o otwartej architekturze, a
    zatem taki, w ktorym wymiana podzespolow, montaz dodatkowych wynika z
    architektury i potrzeb i zostal uznany za dopuszczalny przez uzytkownika
    i zalecany.

    Co wiecej.
    Sami producenci podzespolow wyraznie informuja w instrukcjach jak
    montazu podzespolow nalezy dokonac i nie powoluja sie na koniecznosc
    posiadania wiedzy specjalistycznej.

    Czy jest zatem szansa, aby generalnie , ten zapis zostal usuniety z kart
    gwarancyjnych wszystkich producent komputerow w kraju ?

    I jakie moga byc sprzeciwy producentow, handlowcow i kto sie spotkal z
    podobnym przypadkiem.

    Tutaj blokada nastepuje juz na poziomie serwisu, ktory oswiadczyl ze nie
    przyjmie w okresie gwarancyjnym komputera z uszkodzona plomba,
    jakkolwiek sam producent jedynie informuje o grozbie utraty praw z
    tytulu gwarancji, ktora zatem nie jest rygorem.

    Nie chcialbym prowadzic sprawy przez sad konsumencki, z uwagi brak
    wlasciwosci, ktora podlega uznaniowosci przez druga strone.

    Kto sie spotkal z podobnym problemem i napotkal trudnosci , niech opisze
    swoje zdarzenie i doradzi co zrobic.

    Oczywiscie nie ma mowy o jakimkolwiek wozeniu komputera 50 km do serwisu
    i czekaniu na zamontowanie pamieci, CDRW, DVD itd.
    oplacie 40 zl od kazdego podzespolu i ponownym zawiezieniu 50 km.

    Czy konieczne bedzie wniesienie sprawy do sadu, czy tez d. Ministerstwo
    Handlu i jego nastepca , ten temat juz pomyslnie rozwiazal.

    Jacek
    ________

    World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
    fit to solve NP problems (knapsack algorithm).
    Setting 3D holograms generating 4D-space environments.
    Pseudo-holographic 3D Projector/3DTV.

  • 2. Data: 2002-09-30 12:07:32
    Od: "benek" <b...@w...pl>

    > zmuszony jestem te blomby zerwac.
    > Nie mowiac juz o fakcie, ze plomby to tanie stickersy, ktore moga sie
    > uszkodzic mechanicznie w trakcie przenoszenia, przewozenia komputera.

    po 1 trzeba bylo npisac w temacie ze dlugie !!!
    po 2 nie przeczytalem do konca ale odniose sie do tego co zacytowalem -
    polecam wycieczke na gielde komputerowa (najlepiej miec tam znajomka) lub do
    jakiegos konkretnego serwisu komputerowego (konkretnego tzn ze pracuja tam
    fachowcy a nie jakies lamy) - trzeba poszukac fachowca np od naprawiania
    zasilaczy, oni maja swoje spsoby na odklejanie stickerow bez ich uszkodzenia

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2002-09-30 12:11:28
    Od: Tomasz Slaski <t...@a...pl>

    Jacek wrote:

> [...]
    > w celu jego przystosowania do uzytkowania:
    > tzn. zamontowania CDRW, DVD, dodatkowej pamieci, 2-go dysku, karty

    1. Plomby. Nie Blomby.

    2. Są sprzedawcy, ktorzy nie plombują obudów - może lepiej znaleźć
    takowego ?
    3. Poniekąd sie nie dziwię takim praktykom (aczkolwiek nie popieram),
    bo jesli marże na sprzecie spadły do poziomu 4-6%, to każdy szuka jak
    może dodatkowego zarobku.

    --
    TOM
    TS635-RIPE LAN/MAN BAFH

  • 4. Data: 2002-09-30 12:14:16
    Od: "--vladi" <x...@i...pl>

    > Czy konieczne bedzie wniesienie sprawy do sadu, czy tez d. Ministerstwo
    > Handlu i jego nastepca , ten temat juz pomyslnie rozwiazal.

    1. komputer jako skladak jest zaplombowany i mozna stracic gwarancje na
    skladaka a nie na czesci, na ktore sprzedawca/vel producent ma obowiazek
    wydac gwarancje.

    2. kupujac komputer mozna zastrzec aby sprzedawca "zastickerowal" wszystkie
    podzespoly a nie obudowe - co prawda to nie obowiazek ale wiekszosc firm tak
    robi

    3. dowodem gwarancji jest karta gwarancyjna a jesli nie ma to fa-ra zakupu a
    nie stickery,

    4. jest jeszcze rekojmia

    5. PIH zawsze stwierdza nieprawidlowosci w sklepach z komputerami ale
    naklada smieszne kary i wniesienie sprawy nic nie da. (nie przyczyni sie do
    zmiany egzekucji istniejacych praw przez PIH)

    6. zamontowanie dodatkowych elementow komputera nie jest "w cenie" komputera

    vladi

  • 5. Data: 2002-09-30 12:18:03
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Tomasz Slaski wrote:

    > 1. Plomby. Nie Blomby.
    dokladnie
    naciskalem "p" a wyszlo inaczej

    > 2. Są sprzedawcy, ktorzy nie plombują obudów - może lepiej znaleźć
    > takowego ?

    To jest dobry pomysl, ale kupujac komputer fabrycznie w pudelku,
    tak druk gwarancji, jak i ewentualne plomby sa niewidoczne.

    > 3. Poniekąd sie nie dziwię takim praktykom (aczkolwiek nie popieram),
    > bo jesli marże na sprzecie spadły do poziomu 4-6%, to każdy szuka jak
    > może dodatkowego zarobku.

    Ok.
    Ale mnie interesuje odpowiedz, na ile takie praktyki stanowia naruszenie
    praw konsumenckich i usilowanie monopolizowania dodatkowej uslugi
    polegajacej na instalacji dodatkowych podzespolow,
    gdy taki montaz nie wymaga wiedzy specjalistycznej,
    a gdy juz klient zdecyduje sie usluge zlecic, to
    dlaczego producent ma usluge monopolizowac na wylacznosc w okresie
    okresu gwarancji >

    Co wiecej.
    Producent komputera nie mowi, ze nie mozna instalowac podzespolow
    we wlasnym zakresie,
    ale groziutrata praw z tytulu gwarancji,
    nie okreslajac jednoczesnie warunkow i okolicznosci, kiedy ta grozba
    zostanie spelniona.

    Zatem kupujac ten komputer, kupuje go z grozba zapisana w warunkach
    gwarancji.
    Czy producentowi wolno grozic klientowi ?

    Poniewaz sprawa pilna, bo dzisiaj bede montowal podzespoly,
    stad prosba o odpowiedz uzytkownikow, ktorym ta grozba zostala spelniona
    i co wtedy.

    Jacek

  • 6. Data: 2002-09-30 12:21:21
    Od: "SOTB" <k...@z...pl>

    > Serwis na to mowi, ze jako punkt serwisowy nie przyjmie komputera bez
    > plomb do naprawy, gdy sie zepsuje
    > i oczekuje wplaty 40 zl za montaz kazdego nowego podzespolu.
    > Czyli w tym przypadku 7 x 40 zl = 280 zl
    (...)

    Nie myślałeś o rękojmii w razie uszkodzenia sprzętu lub plomby.
    Skoro zerwie się plomba nie z twojej przyczyny, a z powodu jej kiepskości
    lub z tego powodu, że poluzowały się śruby na obudowie to chcąc sprzedać
    sprzęt okazuje się, że nie jest on w pełni wartościowy.
    Swoją drogą, porządne firmy spisują w gwarancji numery seryjne komponentów i
    nie używają plomb. Warto się o takie rzeczy pytać przy zakupie. Jeśli oferta
    była korzystna, to trzeba pamiętać, że biedny dwa razy płaci.

    SOTB

  • 7. Data: 2002-09-30 12:24:20
    Od: "Virus" <p...@i...pl>

    To normalne że sprzedawcy chcą jak najwięcej zarobić.
    Widziałem komputer który, nie dość że miał chyba z 4 plomby to jeszcze karty
    były zalane sylikonem !! Oczywiste jest że komputer jest twój i masz do
    niego pełne prawo (jeśli płaciłeś gotówką). Ktoś pewnie potraktował
    komputery jak telewizory i założył pląbę, ale nikt nie pomyślał że do
    telewizora raczej nowego elementu nie włożysz i tak zostało. To właśnie daje
    koleją okazję do zarobienia pieniędzy. Gdy są plomby, a chcemy zamonotwać
    nowy element do komputera to w ostateczności serwis powinien to zrobić
    bezpłatnie. Wg. mnie sprawa nadaje się do sądu ale nie jestem prawnikiem i
    nie mogę przewidzieć jej końca :)

    Moja rada jest taka: Nie kupujcie komputerów z pląbami, a gdy ktoś się nie
    zna na kompach to radzę do sklepu wziąść znajomego, który się na nich zna.
    Oczywiście to rada dla indywidualnych urzytkowników.

    <pozdrawiam>
    <Virus>

  • 8. Data: 2002-09-30 12:33:25
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    SOTB wrote:

    > (...)
    >
    > Nie myślałeś o rękojmii w razie uszkodzenia sprzętu lub plomby.
    Pomyslalem.
    Ale punktem przyjmowania zgloszen jest serwis, a ten juz dzisiaj odmowil
    przyjecia, gdy beda zerwane plomby.

    > Skoro zerwie się plomba nie z twojej przyczyny, a z powodu jej kiepskości
    > lub z tego powodu, że poluzowały się śruby na obudowie to chcąc sprzedać
    > sprzęt okazuje się, że nie jest on w pełni wartościowy.

    Dla kogo okazuje sie jako nie w pelni wartosciowy ?

    Przeciez ja nie neguje potrzeby stickerowania obudowy, gdyz wielu chce
    instalowac CDRW w serwisie.
    Ale czemu z tego czynic przymus.
    Pamiec 60 zl i instalacja 40 zl
    Przeciez to jest paranoja i sredniowieczny przymus chlopa
    panszczyznianego.
    Co innego montaz plyty, a co innego wlozenie pamieci, a cena taka sama.

    > Swoją drogą, porządne firmy spisują w gwarancji numery seryjne komponentów i
    > nie używają plomb.
    Uzywaja stickersow, nawet nie wpisujac numerow seryjnych
    i moze stickersy sa w srodku, ale aby sie o tym dowiedziec, to musialbym
    otworzyc obudowe, a wczesniej zerwac plomby.

    Warto się o takie rzeczy pytać przy zakupie. Jeśli oferta
    > była korzystna, to trzeba pamiętać, że biedny dwa razy płaci.

    Ale oczywiscie ze oferte wybieram wedlug ceny i czym taniej tym lepiej,
    gdyz taka jest droga do bogactwa.

    Ale gdy wzgledy bezpieczenstwa = typu wysokie napiecie w telewizorze,
    nie sa zagrozeniem, instalacja sterownikow jest dozwolona przez
    producenta i nie narusza warunkow gwarancji,
    to wkladanie kart w sloty, dokrecenie srobka + ewentualne podlaczenie
    kabelka to wymaga, wedlug producenta tych podzespolow, wiedzy
    specjalistycznej, ani nie stanowi zagrozenia dla sprawnosci komputera.

    Co wiecej.
    Producent twierdzi w gwarancji, ze czyszczenie nie jest objete
    gwarancja.
    A jak mozna wyczyscic zakurzony komp w srodku obudowy, gdy jej nie
    otworzymy, podobnie z czyszczeniem wentylatorkow.

    A przeciez to kurz w obudowie moze doprowadzic do przegrzania sie
    elementow i uszkodzenia procesora, zasilacza itd.

    Jacek

  • 9. Data: 2002-09-30 12:43:59
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 30 Sep 2002 13:44:49 +0200, Jacek
    <g...@p...onet.pl> zakodował:

    >2. Jednostka centralna powinna posiadac dwie nieuszkodzone plomby
    >gwarancyjne producenta.
    >Naruszenie tych plomb grozi utrata praw z tytulu gwarancji.

    No, skoro podpisałeś taką umowę gwarancyjną, to zgodziłeś się na takie
    warunki. Jak zwykle mundry Polak po szkodzie (nie kupisz chyba tam nic
    więcej?).

    >szczegolowo o dopuszczalnych przypadkach, gdy zerwanie
    >plomb, nie prowadzi jednak do utraty uprawnien z tytulu gwarancji.

    Coś mi się wydaje, że taki przpadek jest jeden - gdy plombę zerwie
    znajomy ludzików z serwisu ;)

    >Nie mowiac juz o fakcie, ze plomby to tanie stickersy, ktore moga sie
    >uszkodzic mechanicznie w trakcie przenoszenia, przewozenia komputera.

    To już Twój problem, że zgodziłeś się na takie warunki.

    >Dodatkowo gwarant/producent komputera mi grozi,

    Jak będziesz trzymał rękę nad ogniem, to możesz się poparzyć. Czy ja
    Ci grożę?

    >architektura otwarta, zatem to producent./gwarant,
    >usiluje wykorzystac obowiazujacy stan wiedzy i techniki,
    >dla przysposobienia sobie nieuzasadnionych dochodow,

    Sam się na to zgodziłeś. Gwarancja to umowa obustronna i dobrowolna.
    Nie musisz jej podpiswać i nie musisz jej dostać.

    >Zatem jestem zainteresowany swobodnym dysponowaniem moja rzecza i
    >dokonywanie tych modyfikacji, ktore sa polecane, zalecane i zgodne z

    To kup sobie auto, ztuninguj silnik u "pana Kazia" i potem reklamuj,
    że Ci padł. Albo zrób przegląd w nieautoryzowanej stacji - też tracisz
    gwarancję.
    W ten sposób gwarant zabezpiecza się, przed Twoją (z założenia
    amatorską) ingerencję w to, co jest w środku. Możesz zamontować za
    słaby wentylator, za słaby zasilacz, dołożyć sprzętu, którego
    fabryczny zasilacz nie wytrzyma itp.

    >wymaga wiedzy specjalistycznej, czego dowodem jest dolaczanie przez
    >gwaranta do komputera plyty ze sterowownika do karty graficznej,
    >muzycznej, plyty glownej i godzenie sie ze uzytkownik

    Nie gwaranta, tylko producenta. Do tego instalacja softu jest
    zazwyczaj dużo łatwiejsza niż sprzętu i grozi co najwyżej rozwaleniem
    systemu (na który żaden producent OSa nie daje gwarancji).

    >Producent gwarant formalnie nie jest producentem komputera,

    Producent to nie to samo co gwarant, przestań mieszać te dwa pojęcia.

    >gdyz zaden z podzespolow nie zostal przez niego wyprodukowany,
    >a jest jedynie montazysta-skladaczem podzespolow,

    Czyli jest producentem komputera. Jak ktoś kupuje szkło i klej i robi
    z tego akwaria, to jest ich producentem.

    >Jego wartoscia dodana jest proces montazu, testowania, pakowania
    >podzespolow , z ktorych kazdy indywidualnie jest objety prawami z tytulu
    >gwarancji.

    I na tym polega produkcja PC - nie zależnie od tego, czy to jest IBM
    czy sqadak.

    >Czy jest zatem szansa, aby generalnie , ten zapis zostal usuniety z kart
    >gwarancyjnych wszystkich producent komputerow w kraju ?

    Jest szansa, jeżeli nie będziemy godzić się na takie zapisy i nie
    kupimy sprzętu na takich warunkach. Skoro tak dobrze znasz się na
    składaniu kompa, to dlaczego go sam nie złożyłeś? Miałbyś gwarancję
    (albo i nie - zależy od konkretnego przypadku) na każdy podzespół i
    problem z głowy.

    >Czy konieczne bedzie wniesienie sprawy do sadu, czy tez d. Ministerstwo
    >Handlu i jego nastepca , ten temat juz pomyslnie rozwiazal.

    W sądzie nic nie wygrasz - nie podobała Ci się umowa gwarancyjna, nie
    trzeba było podpisywać. Nie podpisałeś - nie masz gwarancji. Jeżeli
    zależy Ci na gwarancji, to trzeba wybierać te produkty, na które
    gwarant daje dobre warunki (to np był duży plus za Iiyamą, kiedy
    wybierałem monitor - 3 lata door to door).

    Gwarancja jest dobrowolną umową dwustronną.
    Za to zawsze masz rękojmię i plomby nie mają na nią wpływu.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 10. Data: 2002-09-30 12:54:59
    Od: Tomasz Slaski <t...@a...pl>

    Jacek wrote:

> [...]
    > a gdy juz klient zdecyduje sie usluge zlecic, to
    > dlaczego producent ma usluge monopolizowac na wylacznosc w okresie

    Zabezpieczają sie przed ewentualnym lamerstwem uzytkownika - mozna
    przeciez sfajczyc płyte głowna wyładowaniem elektrostatycznym,
    zaplombowanie kompa uniemozliwia dłubanie niewprawnym osobnikom, co
    zagladaja "z ciekawości".
    Uważam, ze cena za zamontowanie podzespołu powinna być niższa jeśli
    juz koniecznie chcą zarobić pare groszy i tyle.

> [...]
    > we wlasnym zakresie,
    > ale groziutrata praw z tytulu gwarancji,
    > nie okreslajac jednoczesnie warunkow i okolicznosci, kiedy ta grozba

    Grożą utratą gwarancji w razie zerwania plomb. Wszystko na temat.
    Umowa gwarancyjna moze takie coś stanowić - zresztą nie dotyczy tylko
    komputerów. Jesli nie odpowiadaja ci warunki gwarancji - poszukaj
    takiego dostawcy, co da lepsze. Wiecej zyskasz, niz roztrzasajac
    sprawe tutaj.

    --
    TOM
    TS635-RIPE LAN/MAN BAFH GSM +48 607 81 83 30