eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGwarancja na zaplombowany komputer - a prawo do rozbudowy komputera. › Gwarancja na zaplombowany komputer - a prawo do rozbudowy komputera.
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
    ews.man.poznan.pl!fargo.cgs.poznan.pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl
    !news.tpi.pl!not-for-mail
    From: Jacek <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.comp.pecet
    Subject: Gwarancja na zaplombowany komputer - a prawo do rozbudowy komputera.
    Date: Mon, 30 Sep 2002 13:44:49 +0200
    Organization: Extreme golf course designer
    Lines: 144
    Message-ID: <1...@p...katowice.sdi.tpnet.pl>
    NNTP-Posting-Host: pd57.katowice.sdi.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 7bit
    X-Trace: news.tpi.pl 1033386291 1258 213.76.228.57 (30 Sep 2002 11:44:51 GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 30 Sep 2002 11:44:51 +0000 (UTC)
    X-Accept-Language: en-US,pl
    X-Mailer: Mozilla 4.79 [en] (Win98; U)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:108709 pl.comp.pecet:545786
    [ ukryj nagłówki ]

    Po zakupieniu nowego zaplombowanego komputera , z plombami na obudowie,
    w celu jego przystosowania do uzytkowania:
    tzn. zamontowania CDRW, DVD, dodatkowej pamieci, 2-go dysku, karty
    muzycznej, karty sieciowej , modemu,

    zmuszony jestem te blomby zerwac.

    Serwis na to mowi, ze jako punkt serwisowy nie przyjmie komputera bez
    plomb do naprawy, gdy sie zepsuje
    i oczekuje wplaty 40 zl za montaz kazdego nowego podzespolu.
    Czyli w tym przypadku 7 x 40 zl = 280 zl

    Podzespoly nie beda montowane w jednakowym czasie.
    Zatem dochodzi koszt dowozu komputera do serwisu i odbioru,
    ok. 40-50 zl jednorazowo.

    7 x 40 zl = 280 zl

    Czyli aby przystosowac moj komputer do uzytkownia,
    serwis usiluje ode mnie zadac wydatkowania dodatkowo
    kwoty ok. 560 zl ,
    jakkolwiek podzespoly sa moje, ja i kazdy uczen szkoly podstawowej,
    umie je zamontowac.

    Zrozumiale, ze nie moge przystac na takie warunki, gdyz ewentualne
    uszkodzenie komputera jest tansze w naprawie, w cenie uszkodzonego
    podzespolu.

    W warunkach gwarancji jest zapis:

    2. Jednostka centralna powinna posiadac dwie nieuszkodzone plomby
    gwarancyjne producenta.
    Naruszenie tych plomb grozi utrata praw z tytulu gwarancji.


    A zatem gwarant./producent
    nie twierdzi, ze traca uprawnienia z tytulu gwarancji,
    ale mi grozi, ze takie uprawnienia moge utracic.

    Nie wymienia tych przypadkow, kiedy grozba zostanie spelniona,
    zatem dopuszcza sie niedozwolonego dzialania polegajacego na
    formulowaniu pisemnej grozby wobec klienta, nie informujac go
    szczegolowo o dopuszczalnych przypadkach, gdy zerwanie
    plomb, nie prowadzi jednak do utraty uprawnien z tytulu gwarancji.

    Nie mowiac juz o fakcie, ze plomby to tanie stickersy, ktore moga sie
    uszkodzic mechanicznie w trakcie przenoszenia, przewozenia komputera.

    Dodatkowo gwarant/producent komputera mi grozi,
    jakkolwiek sam jako importer/kupujacy podzespoly uzyte do zlozenia
    komputera, kupuje je objete indywidualnymi gwarancjami
    na dysk twardy, dozywotnia na pamiec, cd, plyte glowna, procesor itd.

    Poniewaz komputer klasy Personal Computer charakteryzuje sie
    architektura otwarta, zatem to producent./gwarant,
    usiluje wykorzystac obowiazujacy stan wiedzy i techniki,
    dla przysposobienia sobie nieuzasadnionych dochodow,
    majac swiadomosc, ze uzytkownik zamierzajacy dokonac rozbudowy
    komputera, ktorego wyposazenie jest na poziomie skromnego standardu,
    opierajac sie na zapisie w karcie gwarancyjnej,
    dodatkowo zaplaci 40 zl za instalacje kazdego nowego podzespolu
    rozszerzajacego mozliwosci komputera.

    Gdy sprzeda 1000 komputerow a kazdy uzytkownik zamontuje 1-2 nowe
    podzespoly to uzyska dodatkowa korzysc w wysokosci

    1000 x 40 zl x 1-2 = 40.000 - 80.000 zl

    Zatem jestem zainteresowany swobodnym dysponowaniem moja rzecza i
    dokonywanie tych modyfikacji, ktore sa polecane, zalecane i zgodne z
    obowiazujacym stanem wiedzy techniki, bez udzialu gwaranta
    i bez narazania mnie na nieuzasadnione koszty i oplaty.

    Producent/gwarant nie moze jako podstawy swoich zapisow przyjmowac
    ryzyka handlowego, gdyz instalacja , montaz wymienionych podzespolow nie
    wymaga wiedzy specjalistycznej, czego dowodem jest dolaczanie przez
    gwaranta do komputera plyty ze sterowownika do karty graficznej,
    muzycznej, plyty glownej i godzenie sie ze uzytkownik
    samodzielnie dokona instalacji.

    Producent gwarant formalnie nie jest producentem komputera,
    gdyz zaden z podzespolow nie zostal przez niego wyprodukowany,
    a jest jedynie montazysta-skladaczem podzespolow,
    a zatem korzysta z dobrodziejstw uprawnien z tytulu gwarancji na kazdy
    indywidualny podzespol oddzielnie.
    Jego wartoscia dodana jest proces montazu, testowania, pakowania
    podzespolow , z ktorych kazdy indywidualnie jest objety prawami z tytulu
    gwarancji.

    A zatem grozba producenta komputera i gwaranta jest tak prawnie
    niedopuszczalna, jak i nie jest wiazaca,
    a co wiecej,
    producent komputera nie twierdzi, ze prawa z tytulu gwarancji zostana
    utracone w wyniku usuniecia plomb na obudowie, a jedynie
    taka potencjalna grozba istnieje.

    Mozliwe, ze producent komputera, nie ma zaufania do swoich serwisow
    i chce zabezpieczyc komputer przed demontazem na drodze pomiedzy punktem
    serwisowym, a punktem odbioru komputera we wlasnej siedzibie.
    Ale czemu czyni to ze szkoda dla klienta >

    Zatem chcialbym uznac taki zapis za prawnie niedopuszczalny, naruszajacy
    prawa konsumencie, jak i niezgodny ze stanem wiedzy i techniki,
    opisujacym komputer osobisty jako sprzet o otwartej architekturze, a
    zatem taki, w ktorym wymiana podzespolow, montaz dodatkowych wynika z
    architektury i potrzeb i zostal uznany za dopuszczalny przez uzytkownika
    i zalecany.

    Co wiecej.
    Sami producenci podzespolow wyraznie informuja w instrukcjach jak
    montazu podzespolow nalezy dokonac i nie powoluja sie na koniecznosc
    posiadania wiedzy specjalistycznej.

    Czy jest zatem szansa, aby generalnie , ten zapis zostal usuniety z kart
    gwarancyjnych wszystkich producent komputerow w kraju ?

    I jakie moga byc sprzeciwy producentow, handlowcow i kto sie spotkal z
    podobnym przypadkiem.

    Tutaj blokada nastepuje juz na poziomie serwisu, ktory oswiadczyl ze nie
    przyjmie w okresie gwarancyjnym komputera z uszkodzona plomba,
    jakkolwiek sam producent jedynie informuje o grozbie utraty praw z
    tytulu gwarancji, ktora zatem nie jest rygorem.

    Nie chcialbym prowadzic sprawy przez sad konsumencki, z uwagi brak
    wlasciwosci, ktora podlega uznaniowosci przez druga strone.

    Kto sie spotkal z podobnym problemem i napotkal trudnosci , niech opisze
    swoje zdarzenie i doradzi co zrobic.

    Oczywiscie nie ma mowy o jakimkolwiek wozeniu komputera 50 km do serwisu
    i czekaniu na zamontowanie pamieci, CDRW, DVD itd.
    oplacie 40 zl od kazdego podzespolu i ponownym zawiezieniu 50 km.

    Czy konieczne bedzie wniesienie sprawy do sadu, czy tez d. Ministerstwo
    Handlu i jego nastepca , ten temat juz pomyslnie rozwiazal.

    Jacek
    ________

    World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
    fit to solve NP problems (knapsack algorithm).
    Setting 3D holograms generating 4D-space environments.
    Pseudo-holographic 3D Projector/3DTV.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1