eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGwarancja na zaplombowany komputer - a prawo do rozbudowy komputera. › Re: Gwarancja na zaplombowany komputer - a prawo do rozbudowy komputera.
    From: Kaizen <x...@c...sz>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gwarancja na zaplombowany komputer - a prawo do rozbudowy komputera.
    Date: Mon, 30 Sep 2002 14:43:59 +0200
    Sender: k...@p...onet.pl@chello062179012192.chello.pl

    Pięknego dnia Mon, 30 Sep 2002 13:44:49 +0200, Jacek
    <g...@p...onet.pl> zakodował:

    >2. Jednostka centralna powinna posiadac dwie nieuszkodzone plomby
    >gwarancyjne producenta.
    >Naruszenie tych plomb grozi utrata praw z tytulu gwarancji.

    No, skoro podpisałeś taką umowę gwarancyjną, to zgodziłeś się na takie
    warunki. Jak zwykle mundry Polak po szkodzie (nie kupisz chyba tam nic
    więcej?).

    >szczegolowo o dopuszczalnych przypadkach, gdy zerwanie
    >plomb, nie prowadzi jednak do utraty uprawnien z tytulu gwarancji.

    Coś mi się wydaje, że taki przpadek jest jeden - gdy plombę zerwie
    znajomy ludzików z serwisu ;)

    >Nie mowiac juz o fakcie, ze plomby to tanie stickersy, ktore moga sie
    >uszkodzic mechanicznie w trakcie przenoszenia, przewozenia komputera.

    To już Twój problem, że zgodziłeś się na takie warunki.

    >Dodatkowo gwarant/producent komputera mi grozi,

    Jak będziesz trzymał rękę nad ogniem, to możesz się poparzyć. Czy ja
    Ci grożę?

    >architektura otwarta, zatem to producent./gwarant,
    >usiluje wykorzystac obowiazujacy stan wiedzy i techniki,
    >dla przysposobienia sobie nieuzasadnionych dochodow,

    Sam się na to zgodziłeś. Gwarancja to umowa obustronna i dobrowolna.
    Nie musisz jej podpiswać i nie musisz jej dostać.

    >Zatem jestem zainteresowany swobodnym dysponowaniem moja rzecza i
    >dokonywanie tych modyfikacji, ktore sa polecane, zalecane i zgodne z

    To kup sobie auto, ztuninguj silnik u "pana Kazia" i potem reklamuj,
    że Ci padł. Albo zrób przegląd w nieautoryzowanej stacji - też tracisz
    gwarancję.
    W ten sposób gwarant zabezpiecza się, przed Twoją (z założenia
    amatorską) ingerencję w to, co jest w środku. Możesz zamontować za
    słaby wentylator, za słaby zasilacz, dołożyć sprzętu, którego
    fabryczny zasilacz nie wytrzyma itp.

    >wymaga wiedzy specjalistycznej, czego dowodem jest dolaczanie przez
    >gwaranta do komputera plyty ze sterowownika do karty graficznej,
    >muzycznej, plyty glownej i godzenie sie ze uzytkownik

    Nie gwaranta, tylko producenta. Do tego instalacja softu jest
    zazwyczaj dużo łatwiejsza niż sprzętu i grozi co najwyżej rozwaleniem
    systemu (na który żaden producent OSa nie daje gwarancji).

    >Producent gwarant formalnie nie jest producentem komputera,

    Producent to nie to samo co gwarant, przestań mieszać te dwa pojęcia.

    >gdyz zaden z podzespolow nie zostal przez niego wyprodukowany,
    >a jest jedynie montazysta-skladaczem podzespolow,

    Czyli jest producentem komputera. Jak ktoś kupuje szkło i klej i robi
    z tego akwaria, to jest ich producentem.

    >Jego wartoscia dodana jest proces montazu, testowania, pakowania
    >podzespolow , z ktorych kazdy indywidualnie jest objety prawami z tytulu
    >gwarancji.

    I na tym polega produkcja PC - nie zależnie od tego, czy to jest IBM
    czy sqadak.

    >Czy jest zatem szansa, aby generalnie , ten zapis zostal usuniety z kart
    >gwarancyjnych wszystkich producent komputerow w kraju ?

    Jest szansa, jeżeli nie będziemy godzić się na takie zapisy i nie
    kupimy sprzętu na takich warunkach. Skoro tak dobrze znasz się na
    składaniu kompa, to dlaczego go sam nie złożyłeś? Miałbyś gwarancję
    (albo i nie - zależy od konkretnego przypadku) na każdy podzespół i
    problem z głowy.

    >Czy konieczne bedzie wniesienie sprawy do sadu, czy tez d. Ministerstwo
    >Handlu i jego nastepca , ten temat juz pomyslnie rozwiazal.

    W sądzie nic nie wygrasz - nie podobała Ci się umowa gwarancyjna, nie
    trzeba było podpisywać. Nie podpisałeś - nie masz gwarancji. Jeżeli
    zależy Ci na gwarancji, to trzeba wybierać te produkty, na które
    gwarant daje dobre warunki (to np był duży plus za Iiyamą, kiedy
    wybierałem monitor - 3 lata door to door).

    Gwarancja jest dobrowolną umową dwustronną.
    Za to zawsze masz rękojmię i plomby nie mają na nią wpływu.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775