    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gwarancja
    Date: Wed, 31 Dec 2003 17:49:09 +0100

    Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:bsulbt$kpn$1@korweta.task.gda.pl...

> [...]

    Zgadza się, że czasem sprzedawca. Ale z reguły wówczas, gdy jest
    producentem albo gdy objęta gwarancją rzecz jest wmontowywana w większą
    całość. Na przykład zestaw komputerowy.

    > Gwarancji udziela producent sprzedawcy (albo i nie), a sprzedawca
    > "konsumentowi".

    Eeee! Z tym się nie zgodzę. Producent wcale nie musi udzielać gwarancji.
    Zresztą w wielu wypadkach, to jeszcze po drodze jest kilka szczebli, więc
    to by potwornie komplikowało całe przedsięwzięcie. Wyobraź sobie japoński
    telewizor, który klient reklamuje. Sklep od niego to bierze i korzystając
    ze swojej gwarancji odsyła do hurtowni. Ta zaś znowu na podstawie innej
    gwarancji do importera. A importer do producenta. Jak myślisz, ile by to
    trwało?

    > Jeżeli zepsuje się BMW, to nie dochodzimy roszczeń w Stuttgarcie, tylko
    > od sprzedającego, z którym producent ma (ścislej: powinien mieć) umowę,
    > jak takie sprawy załatwia.

    Nie wiem jak jest w wypadku BMW, bo nigdy nowego nie kupowałem. W wypadku
    FIAT-a, PEUGEOT-a oraz firmy OPEL gwarancji udzielają odpowiednio firmy
    FIAT-AUTOPOLAND, PEUGEOT Polska i OPEL Polska. Firmy te mają swoje
    siedziby jak na terytorium Polski. Firmy te zawierają umowy z innymi
    firmami, które nieodpłatnie dokonują stosownych napraw gwarancyjnych. Z
    reguły są to dealer, ale nie koniecznie. U nas na przykład naprawy RENAULT
    były przez jakiś czas realizowane w takim małym warsztacie, jak miejscowy
    dealer nagle zniknął z powierzchni ziemi.

    > Istnieją kombinacje rozwiązań, np. w przypadku gwarancji tzw. światowej
    > można zgłosić sie do serwisu w dowolnym miejscu globusa.

    Ale jednak musi to być serwis, który ma podpisaną umowę z udzielającym
    gwarancji. Inaczej możesz sobie swoją gwarancją ...

    > Warto zauważyć, że gwarancje światowe b. często omijają Polskę, tzn.
    > kupowany tu produkt nie jest nią objęty, co jest efektem głupawej
    > legislacji lokalnej zmieszanej ze stosunkiem do miejscowego klienta,
    > traktowanego jako drugiego gatunku.

    A mógł byś podąć przykład firmy udzielającej takiej gwarancji, która
    obowiązuje na całym świecie z wyjątkiem Polski? Bo trudno mi się do tego
    odnieść. podejrzewam, że będzie tak się działo,, jak właśnie na terytorium
    RP dany producent nie ma przedstawicielstwa, a tym samym nie zawiera umów
    serwisowych z nikim. Pamiętaj, że naprawa gwarancyjna jest bezpłatna dla
    klienta. Serwis otrzymuje wynagrodzenie za tę usługę.

    > Inną ciekawą kwestią są gwarancje w obrocie dobrami wolnorotującymi
    > pomiędzy klientami b2b.
    > Kupujący dokonują niejednokrotnie nabycia od pokątnych handlarzy, a
    > dopominają sie później usług gwarancyjnych od lokalnego przedstawiciela
    > producenta, bo "on reprezentuje firmę".

    Gwarancja jest gwarancją. Jeśli nie zawarto w niej obostrzenia, że
    obejmuje tylko towary nabyte u autoryzowanego przedstawiciela, to nie jest
    ważne, od kogo to nabędę.

    > Kto udziela gwarancji napisane jest w warunkach sprzedaży - jeżeli nie,
    > to tego dupa bita, kto miał z tego korzyść - więc sprzedający.

    Nie bardzo rozumiem. Kto udziela gwarancji jest napisane w gwarancji. Nie
    wiem, co rozumiesz przez "warunki sprzedaży".