  • 1. Data: 2003-03-13 14:28:46
    Temat: Gdzie sie odwolac w UE?
    Od: "<< Oriano >>" <o...@o...pl>

    Witam!

    Mam takie pytanko. Czy istnieja jakies instytucje UE, do ktorych moze sie
    odwolac polski obywatel po wyczerpaniu drogi krajowej? Wiem, ze na pewno
    mozna sie odwolywac do Europejskiego Trybunalu Praw Czlowieka, ale czy
    gdzies jeszcze? Rzecz jasna, chodzi tu o stan przedakcesyjny. Po wejsciu do
    UE sprawa jest jasna :-)

    BTW. Czy aby na pewno Europejski Trubunal Praw Czlowieka jest tworem
    unijnym?

    Pozdrawiam wszystkich Grupowiczow serdecznie
    Oriano

  • 2. Data: 2003-03-13 16:17:59
    Temat: Re: Gdzie sie odwolac w UE?
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > BTW. Czy aby na pewno Europejski Trubunal Praw Czlowieka jest tworem
    > unijnym?

    ETPC nie ma NIC, ale to absolutnie NIC wspolnego z UE.

    ETPC to sad powolany na podstawie Europejskiej Konwencji o
    ochronie Praw Czlowieka i Podstawowych Wolnosci, ktora
    to zostala podpisana przez panstwa nalezace do Rady Europy.

    Rada Europy to organizacja miedzynarodowa nie zwiazana z UE.

    To w skrocie. Poszukaj na internecie to dowiesz sie wiecej.

    Konrad

  • 3. Data: 2003-03-13 18:40:16
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "<< Oriano >>" <o...@o...pl> wrote in message
    > Witam!
    >
    > Mam takie pytanko. Czy istnieja jakies instytucje UE, do ktorych moze sie
    > odwolac polski obywatel po wyczerpaniu drogi krajowej?

    Oczywiscie, ze nie.

    Wiem, ze na pewno
    > mozna sie odwolywac do Europejskiego Trybunalu Praw Czlowieka, ale czy
    > gdzies jeszcze?

    Na razie nigdzie. Potem najwyzsza instancja sadowa, ale uwaga!, tylko w
    zakresie spraw nalezacych do kompetencji wspólnoty ( fakt, ze sa szeroko
    rozumiane ) jest Europejski Sad Sprawiedliwosci ( mylnie tlumaczony, jako
    Trybunal )

    > BTW. Czy aby na pewno Europejski Trubunal Praw Czlowieka jest tworem
    > unijnym?

    Na pewno nie jest, co obok juz napisal KOnrad, ale stwierdzenie, ze NIC
    ABSOLUTNIE nic go nielaczy to troche przesada. A wlasciwie odwrotnie - Unie
    laczy cos z KOnwencja - Orzecznictwo sadu europejskiego i Karta Podstawowych
    Wolnosci UE ( oparte wlasnie na konwencji Praw czlowieka )

    Depi.