    From: JaromirD <r...@q...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Fotografowanie w pracy a prawo do zdjęć
    Date: Fri, 20 Jan 2012 21:43:53 +0100

    Jest taka sytuacja, wcale nie hipotetyczna choć całe szczęście nie zdarzyła
    się ani mnie, ani kolegom, ani nawet szwagrowi.

    Jadę w delegację do innego zakładu pracodawcy odebrać od producenta
    urządzenie. Zabieram ze sobą z własnej i nieprzymuszonej poleceniem
    służbowym woli prywatny aparat fotograficzny żeby udokumentować stan
    faktyczny urządzenia. Podczas delegacji, w godzinach pracy i na terenie
    zakładu fotografuję (za wiedzą i zgodą odpowiednich osób) odbierane
    urządzenie. Czyje są zdjęcia, kto może nimi rozporządzać i w jakim zakresie?
    Rozumiem, że osobiste prawa autorskie mam ja. Ale co z majątkowymi? Z jednej
    strony fotografowałem na terenie zakładu pracy, w godzinach pracy i
    znalazłem się tam nieprzypadkowo. Gdybym dostał polecenie stworzenia
    fotograficznej dokumentacji odbioru, a zwłaszcza dostał do użytku aparat
    "służbowy", nie widziałbym problemu - zdjęcia są pracodawcy i może robić z
    nimi co chce (na pewno?). Ale co w przypadku, gdy byłem "nadgorliwy" i
    używałem własnego aparatu? Czy był to tylko taki mały pomysł
    racjonalizatorski, a ponieważ wykonywałem zwykłe obowiązki służbowe, to
    zdjęcia są dalej własnością pracodawcy? Czy też było to odstępstwo od
    sposobu ich wykonywania, tolerowane ponieważ nie wpłynęło na efektywność
    mojej pracy, a właścicielem majątkowych praw autorskich jestem ja?
    Pewnie nie mógłbym publikować tych zdjęć bez zgody pracodawcy, ale czy
    pracodawca mógłby je wykorzystywać bez mojej zgody?

    JaromirD

    --
    Odpowiadając zamień q na o w adresie.